Ontslag geven wegens rijstijl

Schaevertje
Topic Starter
Berichten: 68

Ontslag geven wegens rijstijl

#1 , 24 dec 2022 00:38

Ik ben werkzaam in een bedrijf en werk nauw samen met de zaakvoerder. Er is bij ons sinds 8 maanden een werknemer in dienst extra aangenomen. Wij hebben meerdere camionettes ter beschikking voor ons en onze werknemers.
Nu toevallig 7 weken geleden vertrok in de ochtend onze nieuwe werknemer richting een klant en ik moest bij een andere klant in dezelfde gemeente zijn waardoor ik een tijd achter hem reed. Zijn rijstijl was van het niveau waar ik spontaan grijze haren van krijg.
Geen richting aangeven en bij elke afslag reed hij op het rijvak van de tegenligger. Onze wagens zijn bestickerd met onze bedrijfsnaam dus ik vind dat dan ook al slechte reclame.
Nu vond ik het op dat moment maar een moment-opname en ging er van uit dat het niet zijn dagdagelijkse normale rijstijl was... naïef misschien maar bon.

Pakweg 3 weken geleden zit ik op het bureau om mails te beantwoorden. Iemand klaagde over de rijstijl van een camionette met nummerplaat 1-xxx-xxx en kwam helemaal overeen met wat ikzelf had gezien, buiten dat de persoon ook nog in de mail aanhaalde dat onze werknemer iets op agressieve toon had geroepen naar hem/haar.

Ik bespreek dit met de zaakvoerder waarbij wij beslissen onze werknemer eens op het matje te roepen. Een kort en bondig gesprek waarbij hij zijn excuses aanbood en beloofde dat het niet meer ging gebeuren...

Amper 4 dagen geleden zie ik hem toevallig weer rijden met een camionette van ons. Voorrang van rechts negeren aan hoge snelheid, rode licht negeren en buiten dat dezelfde rijstijl aanhouden zoals ik eerst had geconstateerd.
Voor ons is nu de maat vol en wij willen hem zijn ontslag aangeven, maar wij hebben eerlijk gezegd totaal geen ervaring in C4 geven omtrent zulke omstandigheden. Hoe kunnen wij dit nu het beste aanpakken op een correcte juridische manier?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 24 dec 2022 14:31

Beste

Vraag is wat de bewijskracht is van uw waarnemingen. U bent geen politie agent en uw waarnemingen/vaststellingen zijn niet bewijsbaar. Dat terzijde kan u altijd opzeg geven. Daarvoor hoeft u het verkeersgedrag niet als reden aan te duiden. In de meeste gevallen betekent dat voor een werknemer tussen 6 en 9 maand dient een opzeg van 6 weken. Bespreek dit met uw sociaal secretariaat.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”