Ontslag met verbreking met datum op de dag zelf???

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

Ontslag met verbreking met datum op de dag zelf???

#1 , 16 dec 2022 09:17

Goeiemorgen,

ok. Ik had het al voelen aankomen, Goed mijn werk gedaan, veel gewerkt, teveel, lange dagen, understaffed, bedrijf met heel veel verloop.. het ging snel richting overwerkt en dat ook gemeld aan HR.. geen actie
verder geprobeerd om dingen die mislopen op te lossen en op muur van mgmt gebotst.. en daar paar meningsverschillen met management mee over gehad.

Vorige vrijdag had ik al telefonisch gesprek waar HR uit Nederland me melde dat ze me gingen ontslaan, ze stuurden me een dading met verbrekings vervoeding die ik helemaal niet acceptabel vond.. teken dit.. ik niet willen tekenen, voor gesteld dat ik gewoon mijn opzeg netjes uit doe, ik ga geen problemen veroorzaken, ik blijf zoals altijd professioneel en constructief
Geen reactie, .

ik kreeg woensdag email, je bent ontslagen en we sturen vandaag nog je aangetekende brief.Breng morgen al je dingen binnen. amerikaanse toestanden.
Een uur later ging alles plat, kon niet meer werken, mailbox, alle access, stil gelegd vanuit de USA headoffice.

Gisteren naar Gent kantoor , en alles moeten inleveren. laptop gsm auto the works.
Om te beginnen heb ik nog geen aangetekend ontslag ontvangen, gisteren was ik niet thuis , ik ben de brief nog niet gaan ophalen.

de wettelijke termijn van aangetekende brief, 3e werkdag NA de dag van versturen? Zaterdagen niet meegerekend?
Dus is de betekenis en datum dus maandag 19/12
1 En moet de opzeg termijn ingaan op 26/12 , klopt?


Nu heb ik een berekening gekregen van Attentia , en het is volgens mij helemaal niet correct
"Verbrekingsvergoeding: 15/12/2022-25/01/2023"
Ze starten de 6 weken opzeg op de dag van versturen brief.. geen rekening houden met ingaan 1e maandag NA betekenis ontslag via Aangetekend of Deurwaarder..
2 Dan krijg ik hier toch wel een serieuze afkorting op mijn verbrekings vergoeding?


Als zij een eenzijdige verbreking willen doen ipv normaal opzeg met opzeg termijn.

Dan zijn zij toch verplicht om alles te vergoeden wat ik met normale opzeg termijn zou hebben ontvangen??
3 Dus voor de periode normaal werk 15/12/2022 tot 25/12/2022 + opzeg termijn 26/12 tot 03/02/2023 ?

Dan denk ik aan
13 e maand pro rata voor de opzeg termijn die in 2023 loopt
Verzekeringen pro rata 2023
auto pro rata 2023
vakantie pro rata 2023
maaltijd cheques pro rata 2023
eco cheques pro rata 2023

En als laatste, ik had contract in PC200, dus met indexering vanaf januari.
4 Klopt het dat men dan in die verbrekings vergoeding ook rekening moest houden met de indexering? vermoedelijk 11.2%
bv 4000 > 4448 bruto, voor een 5 tal weken brekening komt het ook al op een 610 euro bruto..

Als 1 2 3 4 correct heb geinterpreteerd, denk ik dat ik een minstens 1600 euro netto tekort kom in dit verhaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2022 11:43

Beste,

Je hebt geen ontslag ontvangen met een opzeggingstermijn, je contract werd verbroken door de werkgever met uitbetaling van jouw vergoeding.

Voor een verbreking zijn er geen wettelijke modaliteiten (zoals een aangetekend schrijven).
De enige verplichting is de werknemer informeren (zoals is gebeurd) en het uitbetalen van een verbrekingsvergoeding.

Deze vergoeding moet gelijk zijn aan de termijn dat de opzegperiode loopt (in hoeveelheid en niet in periode) of volgens een ander overgekomen bedrag.
Tot en met de datum van uitdiensttreding krijgt u alles waarop u recht heeft volgens pc, cao of overeenkomst, hiervoor moet je teruggrijpen naar de individuele rechtsbronnen.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#3 , 16 dec 2022 19:32

Vind het beetje raar, de termijn dat de opzeg periode loopt zeg je, maar geen wettelijke modaliteiten
Hoe kan een contract verbreking minder opleveren, dan contract volgens wettelijke ontslag regels afhandelen?? Dat maakt het net goedkoper voor de partij die eenzijdig het contract verbreekt??

Reclame

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 dec 2022 11:32

Er zijn geen wettelijke modaliteiten omtrent de procedure van verbreking. In theorie is een mondelinge melding voldoende om het rechtsgeldig te maken. Echter bezorgd de werkgever om schriftelijk bewijs te hebben nog een aangetekend schrijven.
De ingangsdatum van de verbreking is dus meteen bij u mondelinge mededeling.

Goedkoper is ook relatief, je hoeft namelijk ook zelf geen tegenprestatie te verlenen. Het bedrijf opteert om je contract te éénzijdig te verbreken tegen een vergoeding.
Deze vergoeding wordt berekend op basis van uw loonvoorwaarden op datum van uitdiensttreding, toekomstige aanpassingen worden niet in aanmerking genomen.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#5 , 19 dec 2022 12:22

bedankt in elk geval voor de verduidelijking

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”