Ontslag wegens bedreiging aan familie

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

Ontslag wegens bedreiging aan familie

#1 , 27 nov 2022 21:46

Sinds april is de vriendin van mijn schoonbroer vast in dienst. Hiervoor heeft ze 1j via interim gewerkt bij mij.
Nu na maanden familiaal ruzie, beschuldigingen, bedreigingen e.a. tegen mijn schoonfamilie.... Komt er een punt dat ik privé en zakelijk moeilijk kan gescheiden houden.
Ze is geweldadig ( fysiek en voornamelijk verbaal) naar mijn schoonouders en schoonbroer. Ik durf haar op den duur ook niet meer de winkel te laten afsluiten ( ze heeft een sleutelfunctie in mijn supermarkt), omdat ik haar niet meer vertrouw... Ze kan stelen of saboteren omdat mijn man zijn broer is...
Als ik haar ontslag geef en haar haar opzegtijd laat uitdoen is de kans groot dat ze haar ziek zet... Dit heeft ze al meermaals gezegd tegen mijn schoonbroer... "Ik heb toch een vast contract"
Ik heb niet de middelen om haar te laten gaan zonder opzegtermijn, maandloon + vakantiegeld+ eindejaarspremie .... Is te hoog om ineens te betalen ....

Wat kan ik het beste doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#2 , 28 nov 2022 04:24

Gisteren had mijn schoonbroer al laten weten dat ze haar ging ziekmelden deze maandag....
En inderdaad deze nacht om 2u krijg ik een bericht dat ze ziek is en niet komt werken. Wel straf dat ze op voorhand al weet dat ze ziek gaat worden 🙄

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 28 nov 2022 11:14

Zijn er van die bedreigingen enz aangifte gedaan bij politie.
Deze kunnen dan uitmaken of die wettelijk strafbaar zijn.
Staat u wel sterker voor onmiddellijk ontslag...maar u kan best ook uw sectororganisatie om juridisch advies vragen hoe u best een einde maakt aan de arbeidsovereenkomst.
Zeker als zij zich vanaf nu ziek heeft gemeld.

Reclame

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 nov 2022 11:32

heb je al een controlearts gestuurd?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 28 nov 2022 11:43

Ik zou voor de korte pijn gaan en ze meteen ontslaan. Dit laten aanslepen gaat ook niet helpen.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#6 , 28 nov 2022 15:01

Heb net doktersbriefje gekregen, week Thuis...
Een controlearts ivm diarree en overgeven brengt niet echt op, ze kunnen heel goed comedie spelen ...
Idd heb ik ook al gedacht aan bv ontslagen met vrijstelling van prestaties... Dan moet ik niet alles in 1 keer uitbetalen...

Nee er zijn geen aangiften gedaan... Mijn schoonbroer en schoonouders zijn te bang met alle dreigementen die ze maakt naar hun...

Bedankt voor de reacties, ik heb contact gehad met mijn juridische dienst van sdworx en ga nu bekijken wat de beste oplossing zal zijn...

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#7 , 02 dec 2022 21:15

Vandaag is ze komen praten.
Ze wil eigenlijk niet meer werken,maar gaat zelf haar ontslag niet geven zegt ze...
Voor haar kinderen moet ze daguren hebben om te kunnen werken, maar ik werk enkel met vroege en late, dus kan haar deze uren niet geven... Heeft ze hiervoor ook niet gekregen ( ik werk ook met variabel uurrooster)
Nu heeft ze eigenlijk komen waarschuwen ... Als ik haar niet haar ontslag geef ze steeds gaat ziek vallen... Ziek, FF komen werken als het haar uitkomt .... Terug ziek.... FF komen werken.... Terug ziek.... Enzo verder...

Kan ik hier iets aan doen, want dit gaat een dure zaak worden...

Ik had al onderhoord ivm gewoon ontslag geven, maar dit is niet mogelijk zonder geldige reden....

Franciscus
Berichten: 38602

#8 , 02 dec 2022 23:44

Dringend met uw sociale organisatie of sociaal secretariaat (juridische dienst gaan spreken)
Zal vermoedelijk een AS zijn waarin herinnerd wordt aan haar contract.
En vermoedelijk ook een verwijzing naar het 'gesprek' dat u nu hebt gehad met haar.
Indien ze op volgende dag er niet is terug een AS. Wel zorgen dat steeds de juiste artikels uit de juiste wet worden gebruikt.
Bij ziektemelding ==> controlearts
Dit moet juridisch correct worden aangepakt.

marajuyo
Topic Starter
Berichten: 75

#9 , 04 dec 2022 09:44

Vandaag komt ze sleutels afgeven. En op haar vraag werkkledij en badge geven.
Let alle duidelijkheid , ze is niet ontslagen. Gewoon in periode van ziekte .
Moet ik doc vakbond tekenen ivm afgifte van dit alles of mag ik eigen opgestelde papieren gebruiken?

Franciscus
Berichten: 38602

#10 , 04 dec 2022 20:33

Staat daar iets anders op dan ontvangst van sleutels - badge en werkkledij?
Uiteraard mag u eigen papieren gebruiken ...maar staat daar iets anders (meer tekst o.a. over ontslag) op?

karaye91
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 dec 2022 15:51

Als ik haar ontslag geef en haar haar opzegtijd laat uitdoen is de kans groot dat ze haar ziek zet... Dit heeft ze al meermaals gezegd tegen mijn schoonbroer... "Ik heb toch een vast contract"

karaye91
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 30 dec 2022 19:38

Vandaag komt ze sleutels afgeven. En op haar vraag werkkledij en badge geven.
mobdro 2022

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”