Onredelijke ontslag?

razmatazz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Onredelijke ontslag?

#1 , 21 nov 2022 12:14

Mijn vrouw werd vorig jaar in november ontslagen en naar mijn gevoel was dat onredelijk. Ik ga de hele context schetsen, mogelijk veel tekst. Door OCD heb ik moeite om dingen kort te houden. Al zeker bedankt voor als je het leest.
Mijn vraag is uiteindelijk of het waard is om er een rechtzaak van te maken. Veel centen zijn er niet voor een advocaat en we hebben daar geen ervaring mee, van daar dat ik eerst jullie advies wil vragen.

In november 2021 werd mijn vrouw op de eerste dag van haar terugkeer na ziekte binnen 5 minuten weer uit de dierenwinkel gestuurd met een mededeling van ontslag in haar handen. De twee voorgaande weken was ze thuis gezet door de huisdokter door burnout.
Het is doordat ik net haar jaarrekening in mijn handen had dat het mij was opgevallen dat ze in heel 2021 maar 10 dagen in ziek was, er waren geen andere afwezigheden behalve opgenomen verlofdagen. Die dagen waren ook achter elkaar. Dat wekte een vermoeden van onredelijk ontslag in mij op, wetende dat het gemiddelde ziekteverzuim van Belgen ongeveer 20 dagen is.

Het was ik die haar op een gegeven dag verboden had om te gaan werken en met mij naar de huisdokter moest gaan. Ze had al weken aan een stuk slapeloze nachten, regelmatig tranen die van haar gezicht vloeiden, geen energie voor taken thuis en al helemaal geen vermogen meer tot ontspanning. Het enige dat door haar hoofd ging was werk. Op onze trouwdag nam ik de verantwoordelijkheid van haar welzijn op mij, dus als ze haar niet goed voelt zal ik uiteraard iets doen. De dokter bevestigde mijn vermoeden van burnout, dus ze moest 2 weken thuis blijven.

Nadat we haar werkgever op de hoogte hadden gebracht belde haar bazin, waarbij ik in haar plaats opnam. In een kwade toon vertelde ze dat mijn vrouw de vorige dagen zonder problemen gewerkt had en ze "burnout" niet geloofde.
Uiteraard, want in een winkelomgeving moet je een glimlach houden voor de klanten behouden.
Even voor de context: de bazin is niet echt de bazin, ze is de moeder van de zaakvoerder. Zij is tevens volgens het arbeidscontract de contactpersoon voor psychosociaal welzijn op het werk.
De effectieve zaakvoerder is maar 4 uur per maand op de werkvloer. 4 dagen op de maand is het zijn moeder om bij te springen. Hij kreeg de dierenwinkel van zijn vader. Zelf hebben ze praktisch geen kennis van dierenverzorging.

Haar arbeidscontract hield in dat ze 38 uren werkte, dus 152 uren per maand. Ze had een verlofdag op vrijdag en op zondag maar maandelijks moet ze tenminste 1 zondag werken. In principe waren er geen twee aaneengesloten verlofdagen. Ikzelf ben op zaterdag en zondag vrij, maar weekenduitstappen gingen niet echt door haar uren.
Haar brutoloon was ~1650 euro, het toenmalig minimumbarema van PC201. Er was geen loonsonderhandeling mogelijk.
Ze ging er mee akkoord aangezien ze werkloos was en zo snel mogelijk terug wilde beginnen, zij is als dierenverzorgster opgeleid en daar kon ze haar kennis beoefenen. Andere keuze was er niet doordat ze in een niche opgeleid is. Ze had ook weinig keuze met de VDAB.
Geen maaltijdcheques maar wel een kleine bijdrage voor transport. Netto kwam ze net boven 1620 euro.
Dit geef ik aan met een reden, want persoonlijk vind ik dat je voor minimumloon geen extreme verwachtingen moet verwachten.

Op verschillende momenten werd het heel zwaar voor haar. In maart 2021 werkte ze 173.50 uren, in augustus 166 uren en oktober weer 160 uren. Allemaal geen overuren.

Haar taken hielden het volgende in:
- Winkel openen om 9u, hoewel haar contract om 9u begon kreeg ze een berisping als ze niet om 8u45 al binnen was om klaar te maken voor opening. Dus eigenlijk deed ze ongeregistreerde overuren.
- Vrachtwagenleveringen aanvaarden, paletten alleen naar binnen brengen (defecte palettenwagen)
- De winkelrekken aanvullen (het is een dierenwinkel, dus vaak zwaar gerief)
- De winkel poetsen
- De dierenverblijven schoonmaken (vogels, reptielen, aquariums)
- De dieren verzorgen
- Een vogel (roze kaketoe) moest handtam gemaakt worden, dus ze moest dagelijks daar aandacht aan besteden
- Kassawerk
- Klanten met een glimlach verwelkomen en begeleiden in de winkel, van haar bazin moest ze eigenlijk de dieren los laten en meteen naar de klanten springen
- jobstudenten opleiden
- bij vriesweer moest ze met een emmer zout de hele parking van de Tom&Co bestrooien, aangezien we zelf geen oprit hebben en ze het voor het eerst moest doen kreeg ze als antwoord "hoe bedoel je hoe? Gewoon doen"; een strooiwagen was er niet en de werkgever vond het te duur (zelf adviseerde mijn vrouw een gazonstrooier van 40 euro). Laarzen kreeg ze niet dus voor die taak moest ze er zelf voor zorgen. Indien haar schoenen kapot gingen was dat een eigen kost.
- indien een collega ziek was was er niet meteen een vervanger beschikbaar, want in totaal had ze maar 2 collega's behalve de zaakvoerders die er haast nooit waren.

Indien de werknemers hun telefoon gebruikten voor opzoekingen over de verzorgingsdetails van sommige dieren dan kregen ze op hun vingers getikt gezien ze geen telefoon op het werkvloer mochten gebruiken.
Toen mijn vrouw aan de alarmbel trok om een dierenarts te raadplegen werd er niks gedaan met als gevolg dat alle vogels in dezelfde week gestorven waren.
Op het moment dat een collega haar sleutel kwijt was kreeg die collega een factuur van 600 euro toegezonden voor het maken van nieuw sleutels. Meervoud, want op haar kosten lieten de zaakvoerders meerdere bijmaken. Diezelfde werknemer was in oktober 2021 gestopt/ontslagen.
Je mag zeker zeggen dat de dierenwinkel slecht werd gerund.
Soit, mijn vrouw deed het werk vooral omdat ze de dieren graag had. Al de rest hoorde er bij want het was werk en geen hobby.

Toen mijn vrouw in november '21 ontslagen werd kreeg ze geen motivatie voor haar ontslag. De kans is vrij groot dat de moeder van de zaakvoerder voor het ontslag gezorgd had, er was sprake dat zij normaalgezien moest opletten op de kleinkinderen van haar zoon/de zaakvoerder die maand. Althans, dat is wat mijn vrouw had gehoord.

Ze heeft een opzeggingsvergoeding correct ontvangen. De C4 werd per email gestuurd, dus geen origineel. In die C4 was er een pagina dat gekribbel en random woorden had alsof het als kladpapier gebruikt was geweest. De vak met motivatie was ook daar niet ingevuld. Ik heb contact moeten opnemen met hen want dat was echt niet ok.

Goed. Hun motivatie luidde toen als volgt: "voldoet niet aan de verwachtingen."
Merk wel op dat ze geen eerdere waarschuwingen of opmerkingen had gekregen in dat jaar. Het jaar van haar aanwerving had ze wel een evaluatiegesprek en werd er gezegd dat ze meer aandacht moest geven aan de klanten en minder bezig moest zijn met de dieren.

Ik wil als laatste ook even zeggen dat ze na haar ontslag in een zware depressie beland is en pas laatste september uit de arbeidsongeschiktheid is gekomen. Sindsdien is ze met hulp van de VDAB aan het werken richting een carrière switch.

Nu ja, "voldoet niet aan de verwachtingen" en ontslag direct na haar eerste periode van ziekte lijkt mij vreemd. Zoals boven aangegeven waren er heel wat verwachtingen, van haar werkuren tot de taken die ze moest uitvoeren.

Wat denken jullie? Valt er iets te winnen voor ons indien we een rechtzaak zouden beginnen?

EDIT: Vergeten te vermelden: het gaat over een contract van onbepaalde duur.
Ook had ik met een andere collega gesproken over het ontslag. Blijkbaar was er eerder op de maand als sprake dat mijn vrouw minder presteerde. Naar mijn mening heeft dat te maken met haar burnout. Ze is er nooit op aangesproken geweest.
Laatst gewijzigd door razmatazz op 21 nov 2022 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 21 nov 2022 12:21

1 jaar na de feiten?

razmatazz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2022 12:31

1 jaar na de feiten?
Ik moest het aanslagbiljet hebben op Myminfin en zag dat er eind vorig maand haar fiche 281 van die werkgever was binnengekomen, mogelijk een correctie dacht ik. Toen ik de volledige jaarrekening bij die werkgever controleerde viel het mij pas op dat ze enkel die 10 dagen in heel het jaar ziek was.
Het lijkt mij abnormaal om iemand juist dan te ontslaan, ze hadden sinds het ontslag van de andere collega de maand ervoor ook verschillende sollicitaties binnen dus heel moeilijk was het vervangen van mijn vrouw niet.

Dus ja, na 1 jaar heb ik een serieus vermoeden dat het onredelijk was.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 21 nov 2022 12:40

Er werd een jaar geleden ontslagen met correcte uitbetaling van opzegvergoedingen. Er werd correct weloswaar een minimumloon uitbetaald. Alle argumenten over werkvoorwaarden lijken mij eigen aan de functie behalve natuurlijk de “gratis” overuren. Bewijs heb je daar niet voor. Mi is procederen verloren moeite. En pokkeduur als je gee vakbond hebt die t voor je opneemt. Laat het rusten.

Al ander werk gevonden.

razmatazz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 nov 2022 12:56

Er werd een jaar geleden ontslagen met correcte uitbetaling van opzegvergoedingen. Er werd correct weloswaar een minimumloon uitbetaald. Alle argumenten over werkvoorwaarden lijken mij eigen aan de functie behalve natuurlijk de “gratis” overuren. Bewijs heb je daar niet voor. Mi is procederen verloren moeite. En pokkeduur als je gee vakbond hebt die t voor je opneemt. Laat het rusten.

Al ander werk gevonden.
Ik kon het maar vragen, als het zo is dan zij het zo. Bedankt voor jouw respons.

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2022 13:04

Fiche 281 moet uiterlijk 30.04.2022 afgeleverd worden in geval uit dienst of lange afwezigheid en per post.
In normale omstandigheden moet de werkgever de fiche 281 voor 01.03.2022 bezorgd worden aan de werknemer en de fiscus.
Vraag : hoe hebt u uw belastingaangifte gedaan in 2022 ? Zonder fiches ? Zijn er cijfers veranderd op de fiche 281 sinds uw belastingaangifte ?

Zie reactie Sirkii, ik volg deze volledig. Slaagkans nihil. En indien u bij devakbond aangesloten bent, leg het hun eens voor; maar ik denk een negatief antwoord.

razmatazz
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2022 13:51

Fiche 281 moet uiterlijk 30.04.2022 afgeleverd worden in geval uit dienst of lange afwezigheid en per post.
In normale omstandigheden moet de werkgever de fiche 281 voor 01.03.2022 bezorgd worden aan de werknemer en de fiscus.
Vraag : hoe hebt u uw belastingaangifte gedaan in 2022 ? Zonder fiches ? Zijn er cijfers veranderd op de fiche 281 sinds uw belastingaangifte ?

Zie reactie Sirkii, ik volg deze volledig. Slaagkans nihil. En indien u bij devakbond aangesloten bent, leg het hun eens voor; maar ik denk een negatief antwoord.
Dat er een deadline is op de fiches wist ik niet, ik heb iets bijgeleerd.
Ik heb zojuist beide onze Myminfin profielen gecheckt. In haar deel van de aangifte zijn de cijfers ingevuld zoals er op de laatst ontvangen fiche 281 staan, de fiche zelf heeft als datum 19/09/2022 in Myminfin.
Wat ik mij niet herinner is of de cijfers voor haar al automatisch ingevuld waren, of als ik het manueel had gedaan. Ikzelf had de fiche wel op tijd binnen en het had lange tijd in één van mijn lades gewacht, mogelijk was het per post of per email binnengekomen en dan afgedrukt.
In het portaal van SD Worx staat alvast dat het bestand op 27/02/2022 aangemaakt werd.

Dat de fiscus het nu pas ontvangt van SD Worx is wel straf. Een andere fiche vind ik niet terug voor die werkgever binnen Myminfin.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2022 12:22



Dus ja, na 1 jaar heb ik een serieus vermoeden dat het onredelijk was.
heb maar weinig gelezen, maar 1 jaar na ontslag, lijkt mij voldoende
wet 3/7/1978
Art. 15. De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst of vijf jaar na het feit waaruit de vordering is ontstaan, zonder dat deze termijn één jaar na het eindigen van deze overeenkomst mag overschrijden.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”