Outplacement: wat als "snel" een nieuwe job?

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

Outplacement: wat als "snel" een nieuwe job?

#1 , 10 nov 2022 15:11

Ik ben 50+ met een ruime opzegtermijn, en voor zover ik wist, moest ik dus ingaan op een outplacement voorstel.
Ik heb dat gedaan (Cevora).
Er wordt hiervoor 4 weken verbrekingsvergoeding ingehouden.
Nu krijg ik een bericht dat er "binnen de 2 maanden" aan mij zal bekend gemaakt worden wat de locatie en de datum van de opleiding is.
Dan stel ik mij de vraag: stel dat ze 2 maanden wachten om mij dat op te sturen, en dat het dan gaat over een opleiding die nog eens een maand later start, dan zijn we 3 maanden verder.
De kans bestaat dat ik ondertussen elders werk gevonden heb, en dat ik dus 4 weken verbrekingsvergoeding betaald heb voor een opleiding die dan nooit gegeven wordt.
Volgens de vakbond (ACLVB) is dat allemaal wettelijk in orde, en moet ik in dat geval maar zelf onderhandelen met Cevora.

Is dit werkelijk wettelijk?
De kans bestaat dat ik 4 weken verbrekingsvergoeding betaal voor een dienst die nooit geleverd wordt?
Voor alle duidelijkheid: ik ben niet tegen outplacement, maar heb er een probleem mee dat ik zou betalen voor een dienst die nooit geleverd wordt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 10 nov 2022 15:37

Dat is helaas zo.
Mijn zoon had binnen de maand terug werk en zag 4 weken verbrekingsvergoeding in rook opgaan.
Dat systeem is geconcipieerd om op kosten van degene die werd ontslagen een schare van "jobcoaches" een inkomen te verschaffen.
Een typisch Belgische ziekte. Het zwarte gat van de zogenaamde sociale zekerheid dat wordt gevoed door de slachtoffers zelf. Il faut le faire!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#3 , 10 nov 2022 16:08

Ik zie ook dat de "sociale" partners daar zelf inzitten.
Dus ACLVB zit daar zelf in, en gaan mij dus niet helpen om, mocht ik rap werk vinden, dat geld te recupereren.
Dat vind ik echt een heel nefast systeem.
Ik heb er geen problemen mee dat men mij doet betalen voor outplacement, maar niet als de dienst niet hoeft geleverd te worden, omdat ik al ander werk heb.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 10 nov 2022 16:17

Zelfs al u outplacement weigert (dat mag) moet u toch betalen.
Dat wijst er duidelijk op waar de essentie ligt.

Het is wettelijk in orde. Er rest u niets anders dan ONDERGAAN. Liefst met de glimlach, in beate bewondering voor het regime.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#5 , 10 nov 2022 16:41

Het erge is: ik zou dat outplacement gerust kunnen gebruiken, maar dan zou ik het wel nu willen, en niet binnen zoveel maanden, want dan betekent het dat ik al zo lang zonder werk zit, wat dan sowieso negatief overkomt.

eylis
Berichten: 8840

#6 , 10 nov 2022 17:38

Begrijp ik nu dat ontslagen 50+ers verplicht outplacement moeten volgen én dat ook nog zelf vooraf moeten betalen, ongeacht of men die cursus volgt of niet? Ik dacht dat de werkgever verplicht was het aan te bieden en men kan kiezen of men het volgt of niet.
Hoe kan Cevora zomaar een deel van de ontslagvergoeding innen? Ik zou overigens met een ruime ontslagvergoeding zélf willen bepalen welke cursussen, waar en wanneer ik die ga volgen. Misschien wil u wel bijscholingscursussen volgen? U kost per slot van rekening tijdens die periode niets aan de maatschappij. Ik zou Cevora vriendelijk laten weten dat u een omscholingscursus gaat volgen. En dat u daarvoor uw centen nodig heeft.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 10 nov 2022 17:39

Dikwijls wordt bij ontslag de lopende ontslagvergoeding gestopt op dag van start van nieuwe job. Als men onvoorwaardelijk uitbetaald heb je “geluk” Heeft niets te maken met “zwarte gaten” ;-)

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 10 nov 2022 18:31

"Begrijp ik nu dat ontslagen 50+ers verplicht outplacement moeten volgen én dat ook nog zelf vooraf moeten betalen, ongeacht of men die cursus volgt of niet?"

Zo is het. Er moet wel een minimale ontslagvergoeding zijn vooraleer men geript kan worden.
Ik geloofde het eerst ook niet tot het mijn eigen zoon overkwam.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 nov 2022 00:38

Begrijp ik nu dat ontslagen 50+ers verplicht outplacement moeten volgen én dat ook nog zelf vooraf moeten betalen, ongeacht of men die cursus volgt of niet? Ik dacht dat de werkgever verplicht was het aan te bieden en men kan kiezen of men het volgt of niet.
Zoals Thomas Morus zegt, is dit inderdaad sinds een aantal jaren zo geregeld. Compleet absurd.

Het gaat wel niet specifiek over 50+ers, maar over een opzegtermijn van minstens 30 weken.

Men gaat ervan uit dat wie al lang in een bedrijf werkt, niet capabel is om zelf een nieuwe job te vinden. En daarom moet men maar zelf dan maar 4 weken loon laten vallen.

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... e-regeling

eylis
Berichten: 8840

#10 , 11 nov 2022 11:42

Dan zou ik poster het volgende aanraden: (indien de ontslagvergoeding effectief minstens 30 bedraagt) bekijk welke vacatures een knelpuntberoep zijn en informeer of er cursussen georganiseerd worden. ( de vdab heeft er zo'n paar) Schrijf u in op zo'n cursus. Stuur een kopij van de inschrijving en een begeleidend schrijven naar dat outplacementburo (dat u geen orientatie nodig heeft, want u heeft het al gevonden :-). Wat knelpuntberoepen betreft: in het onderwijs heeft men u (en uw know how) zeker nodig. Ook als u een technisch of ambachtelijk beroep heeft. Wellicht kan u meteen aan de slag (interims) zelfs zonder onderwijsgraad. De onderwijsopleiding kan u tegelijk met job combineren. In vele gevallen vraagt men het pedagogisch diploma niet (meer) Al doende leert men dan onderwijzen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 11 nov 2022 16:29

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”