Ontslagen en moederschapsrust

ferbeli
Topic Starter
Berichten: 7

Ontslagen en moederschapsrust

#1 , 30 apr 2009 11:44

Ik ben ontslagen de dag net voor ik op zwangerschapsverlof ging. Ik werd slechts 3 maanden uitbetaald omdat de werkgever economische redenen aanhaalde. Doordat hij mij 3 maanden uitbetaaldverlies ik nu ook mijn recht op moederschapsuitkering. Het ziekenfonds betaald mijn moederschapsrust dus niet omdat ik 3 maanden loon heb ontvangen. Ik ben mijn moederschapsrust dus kwijt. Klopt dit? Dat is toch een recht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 01 mei 2009 10:12

“Art.40.Behalve om redenen die vreemd zijn aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling, mag een werkgever die een zwangere werkneemster tewerkstelt, geen handeling stellen die ertoe strekt eenzijdig een einde te maken aan de dienstbetrekking vanaf het ogenblik waarop hij werd ingelicht omtrent de zwangerschap tot een maand na het einde van de postnatale rustperiode, de periode van acht weken gedurende dewelke de werkneemster in voorkomend geval haar verlofdagen van postnatale rust moet opnemen inbegrepen. De werkgever dient te bewijzen dat zulke redenen voorhanden zijn. Op verzoek van de werkneemster stelt de werkgever haar er schriftelijk van in kennis. Zo de ingeroepen reden tot staving van het ontslag niet beantwoordt aan het bepaalde in het eerste lid of bij ontstentenis van reden, zal de werkgever aan de werkneemster een forfaitaire vergoeding betalen welke gelijk is aan het brutoloon voor zes maanden, onverminderd de vergoedingen aan de werkneemster verschuldigd in geval van verbreking van de arbeidsovereenkomst.”(16 MAART 1971. - Arbeidswet).

Is er een reden die vreemd is aan de lichamelijke toestand als gevolg van de zwangerschap of van de bevalling,dan geldt : “Art.38...§ 2. Onverminderd het bepaalde in § 3 van dit artikel en in artikel 40 van de arbeidswet van 16 maart 1971, kan ook de werkgever in de in § 1 bedoelde gevallen de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan. Bij opzegging door de werkgever gegeven vóór of tijdens de schorsing, houdt de opzeggingstermijn op te lopen tijdens die schorsing...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

Maan zo nodig uw werkgever aangetekend aan deze wetsbepaling onverkort in acht te nemen. Geeft hij hieraan geen afdoende gevolg binnen een door u daarin gestelde redelijke termijn leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”