Van 80% naar 60% - uitkering voor 1 dag ???

Kathy99
Topic Starter

Van 80% naar 60% - uitkering voor 1 dag ???

#1 , 27 apr 2009 12:46

Hallo,

einde maart heeft mijn werkgever me meegedeeld dat mijn contract voor onbepaalde duur (voor bedienden) voor 80% (4 dagen per week) zal beëindigd worden wegens de economische crisis die ook in ons bedrijf voelbaar is.
Maar ze hebben mij wel onmiddellijk een nieuw contract voorgesteld van 60% (3 dagen per week) en beweren dat ik bij de RVA een uitkering zou kunnen vragen voor die ene dag loonsverlies.
Omdat ik immers onvrijwillig van 80% naar 60% gegaan ben.

Mijn vraag is nu : kan dit volgens jullie ?

Ik heb altijd, sinds de geboorte van mijn kind, nu 15 jaar geleden, part-time gewerkt en daar nooit niets voor bijgevraagd omdat dit 100% vrijwillig was. Ik was tevreden met mijn loon van 80% maar nu met 60% kom ik echt niet rond (ben ondertussen ook alleenstaande met een kind geworden).

Volgens mijn collega's gaat de RVA dit interpreteren als : "je hebt vrijwilllig een nieuw contract van 60% getekend dus je krijgt niets bij."
Maar dat is niet zo, ik heb het alleen getekend om er zeker van te zijn dat ik op 01-07 nog werk zou hebben ook al is het 3 dagen.

Ik ben nu dus in mijn "opzegperiode" van mijn vorig contract, 3 maanden,
van 01-04 tem 30-06. Vanaf 01-07 wordt ik dus 60% betaald.
Ik moet nog maar 3 dagen werken nu, maar ben er nog 4 betaald (dit bedrag is mij in 1 x uitbetaald).

Kan ik volgens jullie iets bijtrekken van de RVA of niet ? Ik vraag liever eerst hier raad alvorens naar de RVA te gaan en daar het deksel op de neus te krijgen.

Bedankt voor alle mogelijke reakties !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 29 apr 2009 01:53

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:17, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 29 apr 2009 10:37

“Art.29.§ 2. Wordt vanaf de aanvang van zijn deeltijdse betrekking, geacht een deeltijdse werknemer met behoud van rechten te zijn, de werknemer die in een arbeidsregeling getreden is die niet beantwoordt aan de bepalingen van artikel 28, §§ 1 of 3 en waarvan de wekelijkse duur beantwoordt aan de bepalingen van artikel 11bis, vierde en volgende leden van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten indien hij :...1°...c) ofwel in de deeltijdse arbeidsregeling treedt in de periode gelegen tussen de dag waarop hem de opzeg in een voltijdse betrekking in de zin van artikel 28 werd betekend en de dag waarop de opzeg ten einde liep, op voorwaarde dat hij aantoont dat hij op het einde van deze opzeggingsperiode, alle toelaatbaarheids- en toekenningsvoorwaarden zou vervuld hebben om aanspraak te maken op uitkeringen als voltijdse werknemer, indien hij deze deeltijdse betrekking niet aanvaard had...”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Wat geldt voor een arbeidsduurvermindering van 100% naar 50% ,geldt mijns inziens eveneens voor een arbeidsduurvermindering van 80% naar 60% .Vereist is dat u de OPZEG in de 80% arbeidsduur kan aantonen .
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”