infofiches bij aanwerving

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

infofiches bij aanwerving

#1 , 15 apr 2009 07:44

Ik vraag me af wat een werkgever zoal van je mag vragen bij een mogelijke aanwerving. Sommige presenteren wel zeer omvangrijke inlichtingenformulieren.

Ik geef enkele concrete voorbeelden.

Mag een werkgever vragen:

- waar je ouders, schoonouders, broers/zussen en schoonbroers/schoonzussen werken en wat voor functie die daar hebben ?
- welke landen je al bezocht, in het bijzonder oost-europese landen en wat je in deze landen hebt gedaan
- of je familie hebt in Oost-Europa
- een gedetailleerde gezondsheidstoestand, met bv. het aantal ziektedagen in de laatste jaren

Ik vind het normaal dat een werkgever wat gegevens verzameld, maar ik vind bovenstaande lijstje er wel zeer ver over.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD
Berichten: 3580

#2 , 01 mei 2009 12:31

Heel eenvoudig gezegd, hij mag vragen wat je wil en jij mag weigeren te antwoorden wat je wil. Juist zoals er hier op dit forum al veel om te doen geweest is wat verhuurders/immokantoren/rentmeesterburelen mogen vragen aan aspirant-huurders.

Als je persoonlijk vind dat het een inbreuk op je privacy is, zou ik er niet op antwoorden, beter is echter er een antwoord op te geven dat niet met de waarheid overeenstemt, maar dat hij toch niet kan of mag achterhalen tenzij hij zelf een inbreuk op de privacy breekt. Het is altijd twijfelachtig of een leugen (ze moet dan nog bewezen worden ook) over zaken die je privacy aantasten, mag gegeven worden of niet. Van de voorbeelden die je gegeven hebt zou ik bvb al antwoorden geven die je toekomstige werknemer graag wil horen. Bij het navraag doen over dat soort gegevens om te checken of ze kloppen begaat de werkgever dan zelf al een inbreuk op de privacy. Dus ik zie niet in waarom je het spelletje niet zou meespelen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”