Vrijstelling beschikbaarheid arbeidsmarkt als SWT-er

Patrick60
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vrijstelling beschikbaarheid arbeidsmarkt als SWT-er

#1 , 21 okt 2022 20:57

Vooreerst heb ik geen idee of mijn vraag hier wel thuis hoort mocht het zo niet zijn alvast mijn excuses.

Ik ben momenteel een halftijds-in landingsbaan-tewerkgestelde arbeider.
Ik heb een aanvraag ingediend om op SWT te gaan.
Ik heb een opzegtermijn van 37 weken te doorlopen beginnend op 31/10/2022 en eindigend op 31/07/2023.
Na die opzegperiode begint de OCV-periode te lopen van 22,5 weken.
Ik ben tewerkgesteld in een "zwaar beroep" en voldoe aan die vereiste volgens het formulier C17-beroepsverleden afkomstig van RVA.
Mijn geboortedatum is 27/09/1961
Normaal gezien kan ik op 01/05/2023 op vervroegd pensioen na 43 dienstjaren (inclusief legerdienst) maar dit werd me ontraden omdat het financieel interessanter is om op SWT te gaan ( in verband met die uitbetaalde OCV periode van 22,5 weken).
Nu mijn vraag.
Kom ik in aanmerking voor een "vrijstelling beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt" wanneer mijn SWT wordt gestart?
Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 okt 2022 19:56

Hoe zit het met het bedrag aan rustpensioen na afloop van deze OCV-periode? Als u gehuwd bent en uw partner heeft geen eigen inkomen, dan moet je het bedrag dat op my pension vermeld wordt vermenigvuldigen met 1;25 = gezinspensioen. Voor wat uw specifieke vraag betreft, zie https://www.rva.be/nl/documentatie/infoblad/t55-0
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”