Bevestiging opzegtermijn door werkgever

advies001
Topic Starter
Berichten: 6

Bevestiging opzegtermijn door werkgever

#1 , 02 apr 2009 22:36

Ik ben bediende, 4.5 jaar in dienst.
Jaarloon tss 29.729 en 59.460 euro bruto per jaar.
Ik heb mijn ontslag ingediend op 25/03/2009.
Opzegtermijn is dus minimum 6 weken, maximum 4.5 maand.
Dit heb ik niet aangetekend gedaan, maar heb de directeur mijn ontslagbrief laten tekenen voor ontvangst.
In die ontslagbrief heb ik gezet dat mijn opzegperiode begint op 01/04/2009 voor een periode van 6 weken.
Dit is wat letterlijk in de brief staat:

Geachte heer X,
Hierbij bevestig ik u ons gesprek van heden waarin ik u heb gemeld dat ik het bedrijf wens te verlaten.
Ik zeg hierbij de arbeidsovereenkomst op, mits naleving van een opzeggingstermijn van 6 weken. Deze zal ingaan op 01 april 2009.
Gelieve een kopie van dit schrijven 'voor ontvangst' te
ondertekenen en mij terug te sturen.
Inmiddels teken ik,
Met de meeste hoogachting,
MIJN NAAM


Deze brief heeft hij getekend 'voor ontvangst' op 25/03/2009.
De vraag is nu: Moet mijn huidige werkgever mij schriftelijk de datum van mijn uitdiensttreding bevestigen?
Indien hij niks bevestigt, kan hij dan bvb op 5 mei 2009 nog tegen mij komen zeggen: "ik wil dat je 4.5 maanden opzeg doet"?
Hoe kan ik mij hiertegen indekken?
Ik vind hierover nergens een artikel of wettekst terug.
Ik zou uiteraard graag aan mijn volgende werkgever willen laten weten wanneer ik daar kan beginnen, maar nu blijf ik een beetje in het ongewisse...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 04 apr 2009 10:59

Art.82.§ 1. De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn begint te lopen op de eerste dag van de maand volgend op die waarin kennis van de opzegging is gegeven...§ 3. Wanneer het jaarlijks loon 16 100 EUR(*geïndexeerd = 29.729 euro) overschrijdt, worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld hetzij bij overeenkomst, gesloten ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven, hetzij door de rechter...Indien de opzegging wordt gegeven door de bediende, mag de opzeggingstermijn niet langer zijn dan vier en een halve maand indien het jaarlijks loon hoger is dan 16 100 EUR zonder 32 200 EUR(*geïndexeerd = 59460 euro) te overschrijden”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

* Zie Belgisch Staatsblad 12 november 2008.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

advies001
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 04 apr 2009 13:02

Inderdaad, dit wist ik ook al.
Het moet overeengekomen worden en is max 4.5 maanden.

Mijn vraag was echter de volgende:
Moet mijn huidige werkgever mij schriftelijk de datum van mijn uitdiensttreding bevestigen?
Met andere woorden:
Wanneer de werkgever akkoord gaat met de 6 weken in de opzebrief, moet hij dit dat schriftelijk bevestigen?

Waar kan ik een voorbeeldbrief vinden van dergelijke bevestiging?

Indien hij dit niet schriftelijk bevestigt, kan hij dan na 6 weken nog zeggen dat ik in eigenlijk 3 maanden moet blijven?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 05 apr 2009 11:40

“vastgesteld hetzij bij OVEREENKOMST” betekent NIET “Ik,werknemer,stel eenzijdig vast en u,werkgever,’bevestigt’ dit.”

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Om als origineel te kunnen worden aangezien,moet het schriftelijk stuk minstens de handtekening bevatten er door partijen rechtstreeks op aangebracht.“(Cass. 7 juni 1951,R.W.1951-52,73).

Bij ontstentenis van overeenkomst “...worden de door de werkgever en de bediende in acht te nemen opzeggingstermijnen vastgesteld...hetzij door de rechter...”
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

J.P
Berichten: 52

#5 , 06 apr 2009 15:44

J.Demoor met alle respect maar ik denk dat deze persoon vraagt ofdat deze brief die hij laten tekenen heeft aan zijn baas voldoende is of niet, en indien dit niet het gaval is wat moet hij dan wel doen om in orde te zijn ,als leek is soms moeilijk om dergelijke wetboek artikels te begrijpen wat voor iemand als u dagelijkse taal is voor ons soms (niet altijd) chinees :)

Vriendelijke groeten
J.P

advies001
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 06 apr 2009 23:11

Bedankt voor jullie reakties.

Ik begrijp dat mijn ontslagbrief die mijn werkgever getekend heeft 'voor ontvangst' niet voldoende is.
De opzegtermijn moet inderdaad worden vastgesteld bij overeenkomst, ten vroegste op het ogenblik waarop de opzegging wordt gegeven.
Daarbij vraag ik mij af of mijn werkgever mij een schrijven moet bezorgen waarin hij de datum van mijn laatste werkdag vermeldt.
(In de zuivere zin van het woord gaat het eigenlijk niet om een schrijven van de werkgever, maar om een overeenkomst opgemaakt door beide partijen.
Voor het gemak gebruik ik echter de term 'een schrijven van de werkgever')

MOET zo'n overeenkomst uberhaupt opgemaakt worden?
Wat indien deze niet opgemaakt wordt?


Er is wat verwarring opgetreden doordat ik het woord 'bevestigen' gebruikt heb.
Hierbij was mijn vraag of, wanneer de werkgever akkoord gaat met de 6 weken opzeg, hij dit schriftelijk moet 'bevestigen' door mij een schrijven te bezorgen waarin hij de datum van mijn laatste werkdag vermeldt, dewelke dan de voorgestelde 6 weken is.
Dit schrijven moet uiteraard door beide partijen ondertekend worden.

artliner
Berichten: 41

#7 , 07 apr 2009 19:56

Geachte,

Ik denk dat het in orde is. Ik doe dat ook altijd zo.Ik zet er anders wel altijd mijn laatste werkdag in. Ik denk niet dat er discussie kan ontstaan over uw opzeg. Hij is akkoord gegaan met uw 6 weken anders had hij niet getekend zou ik denken.

Ik denk dat uw 6 weken wel nog kunnen verlengd worden door ziekte of zoiets.
Laatst gewijzigd door artliner op 08 apr 2009 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.

J.P
Berichten: 52

#8 , 08 apr 2009 00:25

De termijn kan niet verlengd worden door ziekte of verlof aangezien de werkggever zelf ontslag genomen heeft .Het is alleen als hij ontslag krijgt van zijn werkgever dat deze regels gelden.

Vriendelike groeten
J.P

paling
Berichten: 280

#9 , 09 apr 2009 00:22

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Apeke
Berichten: 11

#10 , 09 apr 2009 12:47

hij moet niet ondertekend zijn voor akkoord, hij moet getekend zijn om zo aan te tonen dat de werkgever op de hoogte is van het gegeven. Hij heeft niets om akkoord mee te zijn. Hij kan geen verdere dingen eisen als alles gedaan wordt, binnen de wettelijke limieten. Voor wat ik zie, is dit ontslag in orde en mag je inderdaad stoppen na je 6 weken.
Mocht je nog eens een ontslga indienen, vermeld dan wel voor alle duidelijkheid het einde van de opzeg periode, het is niet verplicht, maar geeft je wel een extra poot om op te staan

paling
Berichten: 280

#11 , 09 apr 2009 13:26

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 03:18, 1 keer totaal gewijzigd.

advies001
Topic Starter
Berichten: 6

#12 , 09 apr 2009 18:16

Berekening met formule Claeys komt uit op 4.5 maanden (het wettelijk maximum).

Ondertussen heeft de werkgever een document opgesteld waarin staat
dat beide partijen overeenkomen de arbeidsovereenkomst te beeindigen op 13/05/2009 (=01/04/2009 + 6 weken).

Mijn specifiek geval is dus geregeld,
maar mijn originele vraagstelling blijft nog altijd ontbeantwoord:

MOET zo'n overeenkomst uberhaupt opgemaakt worden?
Wat indien deze niet opgemaakt wordt?


Over deze vraag vind ik nergens wetgeving terug.

Apeke
Berichten: 11

#13 , 10 apr 2009 08:06

een vraagje, als jij nu eenzijdig je verplichte opzeg termijn bepaald, en je zet deze dan in je opzeg brief. Waarom is dit dan een verbreking van de arbeidsovereenkomst? Je houdt je aan jouw verplichtingen, toch?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”