Opzegtermijn ?

Sucho 10
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: ZOTTEGEM

Opzegtermijn ?

#1 , 07 jun 2006 22:25

Sedert ruim een jaar ben ik als bediende aan de slag bij een nieuwe werkgever. De afstand die ik hiervoor dagelijks dien af te leggen is 2x75 Km heen/terug. Sinds mijn in dienst treden heb ik slechts ??nmaal mijn loon netjes op tijd uitbetaald gekregen, alle andere keren was dit ruimschoots te laat en ik spreek hier niet van dagen maar gewoon maanden te laat. Zo ben ik vorige week nog uitbetaald geworden voor de maand April, Mei wordt opnieuw bang afwachten. Ik zeg wel bang afwacjten, want als all??nouder van twee kinderen is het niet evident die laattijdige uitbetalingen zomaar te overbruggen.
Omdat dit voor mij een onhoudbare situatie is (wat als ik eens 5 of 6 maanden achterstal zal hebben ?), ben ik recent op zoek gegaan naar een nieuwe job. Die heb ik ook gevonden op amper enkele Kilometertjes van huis.
Mijn vraag : zijn er mogelijkheden om te ontsnappen aan de wettelijke opzegtermijn gezien mijn voorgeschiedenis, of kan termijn die op de ??n of andere manier geminimaliseerd worden ?
Kan mijn loonsachterstand van Mei deel uitmaken van een eventuele schadevergoeding aan mijn werkgever, die ik misschien moet betalen bij plots vertrek ?
Vooraf bedankt voor alle mogelijke info of raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sperwer
Berichten: 1155

#2 , 08 jun 2006 09:20

http://www.acv-online.be/Sociale_wetgev ... eiding.asp


Maar je kan best ook kontakt opnemen met de juridische dienst van je vakbond. Er zijn namelijk reden die tellen als kontraktbreuk van werkgever en ben niet zeker of zolang te laat betalen daar ook niet onder valt. En zij kunnen een raadsman/vrouw aanstellen om je bij verdere problemen te helpen.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#3 , 08 jun 2006 15:06

Het loon moet worden gestort BINNEN de termijnen vastgesteld krachtens de loonbeschermingswet,in het bijzonder in het geval van een laag bezoldigde arbeidster,die gezien haar inkomen, verplicht is van dag tot dag te leven. (AR. Nijvel, 10 april 1992)

De niet-betaling van het loon verschuldigd op de door art. 9, Wet bescherming Loon gezette tijdstippen houdt in dat er geen betaling is op het hiertoe gesteld tijdstip; dit is strafbaar op grond van art. 42, 1?, Wet Bescherming Loon.(Cass. 17 juni 1996)

U kan ontslag nemen ZONDER opzeg noch verbrekingsvergoeding, U werkgever kan evenwel 'lastig' doen....!

Reclame

Sucho 10
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: ZOTTEGEM

#4 , 04 jul 2006 15:57

Om jullie niet op een dwaalspoor te brengen moet ik enkele zaken duidelijker specifi?ren.

1. Vandaag 04/07 hebben noch alle andere werknemers noch ikzelf, geen loon ontvangen voor de maand Mei en Juni. Over verlofgeld wordt er trouwens niet eens gesproken...

2. Ikzelf ben geen laag bezoldigde arbeidster maar een Operations Manager die een normaal loon verdient. Als all??nouder van 2 kids kan ik daarmee rondkomen zonder evenwel buitensporige dingen te doen.

3. Volgende week donderdag op 13/07 leg ik mijn finale proeven af bij mijn eventuele nieuwe werkgever. Kan ik alsnog vertrekken ZONDER opzeg noch verbrekingsvergoeding ? Graag bevestiging aub.

sperwer
Berichten: 1155

#5 , 04 jul 2006 16:05

welke fuctie je hebt maakt niets uit. De wetten tellen voor iedereen.

Niemand is verplicht gratis te werken.

flyer
Berichten: 23

#6 , 07 jul 2006 14:37

per aangetekend schrijven aan uw werkgever, met zo gedetailleerd mogelijk alle laattijdige betalingen, eenzijdige kontaktbreuk vanwege de werkgever inroepen, en wegwezen .
De werkgever kan dit altijd aanvechten via de arbeidsrechtbank, maar zal dit, gezien zijn eigen fout, waarschijnlijk niet doen. Wellicht zal je zelf waarschijnlijk nog dienen (of er toe dreigen)te procederen om uw achterstallig loon te verkrijgen

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”