Ontslag en uitbetaling ontslagpremie

Kst
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag en uitbetaling ontslagpremie

#1 , 19 okt 2022 10:05

Goedemorgen,

ik ben 26 september in dienst gegaan bij mijn werkgever en 5 oktober uit dienst na een ontslag. De loonbrief van september werd 4 oktober opgemaakt en het loon van september werd 7 oktober uitbetaald.

"Wanneer de arbeidsovereenkomst een einde neemt, moet het nog verschuldigde loon onverwijld uitbetaald worden en uiterlijk op de eerste betaaldag die volgt op de datum waarop de dienstbetrekking eindigt."

De betaaldag waarover men spreek is dat in mijn geval dan 7 oktober of is dat 7 november namelijk de betaaldag die verband houdt met de periode waarop dit ontslag betrekking heeft.

MVG,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2022 19:58

Je verwijst nu naar de wetgeving, maar in het arbeidsreglement van je ex-werkgever staan alle afspraken (dus ook wanneer het loon berekend wordt).

Als je de letter van de wet volgt moet je je eindafrekening ontvangen op de dag dat je uit dienst gaat. Dat is letterlijk de "datum uit dienst" zoals dat op je laatste loonbrief staat. In de praktijk volgt dat vaak iets later, omdat alles dan uitbetaald moet worden. Enerzijds worden je laatste prestaties uit de maand dat je uit dienst gaat uitbetaald, maar ook je vakantiegeld (vertrekvakantiegeld), alsook eventuele premies waarop je recht hebt (eindejaarspremie, sectorale premies, ..) en cheques (ecocheques, ...). Daarnaast worden vaak ook nog correcties op het loon van de voorgaande maanden uitgevoerd. Dat hangt af van werkgever tot werkgever.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”