ontslag en eindejaarspremie

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

ontslag en eindejaarspremie

#1 , 15 okt 2022 22:00

beste

ik zit in een situatie, ik wil ontslag nemen , voor om op pensioen te kunnen gaan.
ik werk nu 1 jaar als poetser bij een apotheek, en moet 4 weken uitdoen
par comité 313 apotheken en tarifikatie.

heb ik bij onderlinge akkoord of zelf ontslag nemen recht op een eindejaarspremie?

groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 okt 2022 23:21

Hallo,

Belangrijk: ga je op je wettelijk pensioen? Of ga je op brugpensioen?

Als je op brugpensioen wilt gaan kan je niet zelf ontslag nemen of je contract beëindigen met wederzijds akkoord. Op brugpensioen gaat betekent namelijk dat je eigenlijk nog tot je op wettelijk pensioen kan een uitkering krijgt en je ex-werkgever een bijpassing betaalt. Als je dus zelf ontslag neemt kan je geen brugpensioen nemen. Je moet dus ontslagen worden (PAS OP, niet om dringende redenen). Je hebt in dat geval in PC 313 recht op je eindejaarspremie.

Ga je op wettelijk pensioen? Dan kan je opzeggen, in wederzijds akkoord beëindigen of gewoon ontslagen worden. PAS OP, je kan pas op pensioen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand van je verjaardag. Als je verjaart op 31 oktober kan je op 1 november op pensioen. Als je op 1 oktober verjaart, kan je ook pas op 1 november op pensioen. Check met je werkgever of er een speciale regeling bestaat m.b.t. de eindejaarspremie als je op pensioen gaat.

PAS OP, als je werkgever je om dringende reden ontslaat heb je NOOIT recht op de eindejaarspremie.

lucfoto@gmail.com
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 okt 2022 07:04

beste

ik ben 2 jaar geleden als ambtenaar op rustpensioen gezet.
maar had een gemengde loopbaan. en ik heb de uren bij elkaar, zodat ik dus op pensioen zou kunnen gaan.
telt dan uw uitleg ook voor dit?

Reclame

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 okt 2022 19:38

beste

ik ben 2 jaar geleden als ambtenaar op rustpensioen gezet.
maar had een gemengde loopbaan. en ik heb de uren bij elkaar, zodat ik dus op pensioen zou kunnen gaan.
telt dan uw uitleg ook voor dit?
Nee, mijn uitleg telt enkel voor je arbeidsprestaties als werknemer, niet als ambtenaar. De regels om op pensioen te kunnen gaan verschilt voor ambtenaren. Je kan via deze website eenvoudig nakijken vanaf wanneer je op wettelijk pensioen kan gaan (PAS OP, je leest hier niet wanneer je op brugpensioen kan gaan!): https://idp.iamfas.belgium.be/fasui/w69 ... gf6pqo45j3 Je moet je eerst aanmelden met je identiteitskaart of de applicatie Itsme en daarna kan je aflezen vanaf welke leeftijd je pensioengerechtigd bent.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”