Tussenoplossing

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

Tussenoplossing

#1 , 14 okt 2022 12:55

Mijn werkgever ontslaat mij, en laat mij de keuze tussen :

A) onmiddellijk uitbetalen van de opzegvergoeding door de werkgever, en dan hoef ik geen uren meer te presteren.
B) uitdoen van de wettelijke termijn (erg lang, 9 maanden)
C) een 'tussenoplossing'.
Dat zou willen zeggen dat je bijv. nog 5 maanden van de termijn uitdoet, en dan de rest (4 maanden) uitbetaald wordt.

Ik vind echter in de ontslaggids van JobAt ("Het ontslag volgens de letter van de wet") hierover niets terug.
Kan dit juridisch gezien?
Ik weet dat in principe een werkgever altijd "meer" mag geven dan het wettelijke minimum, maar geldt dit ook in dit geval?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 okt 2022 15:36

Gaat je vraag specifiek over die optie C of bedoel je algemeen?

Regel is wettelijke termijn uitdoen, maar werkgever kan ook kiezen om uit te betalen (niet alleen loon, ook waarde van andere voordelen). Hier krijg je zelf de keuze tussen beide opties, dus mag ook.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#3 , 14 okt 2022 16:11

Beste

Als je werkgever je gewoon wil uitbetalen (dus verbrekingsvergoeding) dan zou ik niet twijfelen. Je krijgt onmiddellijk de centen en je hebt onmiddellijk je vrijheid. Als je op pakweg op 30 november een contractverbreking hebt krijg je ook die 9 maand uitbetaald. En je kan dan bij wijze van spreken op 1 december bij een nieuwe werkgever starten = 9 maand dubbel inkomen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#4 , 15 okt 2022 15:55

Gaat je vraag specifiek over die optie C of bedoel je algemeen?

Regel is wettelijke termijn uitdoen, maar werkgever kan ook kiezen om uit te betalen (niet alleen loon, ook waarde van andere voordelen). Hier krijg je zelf de keuze tussen beide opties, dus mag ook.
Mijn vraag ging over optie C.
Bestaat er werkelijk zo'n optie?
Kan een werkgever voor een eigen weg kiezen naast de 2 andere opties die in de wet vastgelegd zijn, of is dit onmogelijk?

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 15 okt 2022 17:13

Beste

Als je werkgever je gewoon wil uitbetalen (dus verbrekingsvergoeding) dan zou ik niet twijfelen. Je krijgt onmiddellijk de centen en je hebt onmiddellijk je vrijheid. Als je op pakweg op 30 november een contractverbreking hebt krijg je ook die 9 maand uitbetaald. En je kan dan bij wijze van spreken op 1 december bij een nieuwe werkgever starten = 9 maand dubbel inkomen...
Met als nadeel dat je voor inkomsten 2022 zal belast worden op basis van 21 maanden loon.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 okt 2022 17:33

Gaat je vraag specifiek over die optie C of bedoel je algemeen?

Regel is wettelijke termijn uitdoen, maar werkgever kan ook kiezen om uit te betalen (niet alleen loon, ook waarde van andere voordelen). Hier krijg je zelf de keuze tussen beide opties, dus mag ook.
Mijn vraag ging over optie C.
Bestaat er werkelijk zo'n optie?
Kan een werkgever voor een eigen weg kiezen naast de 2 andere opties die in de wet vastgelegd zijn, of is dit onmogelijk?

Werkgever kan je effectief tijdens je opzegtermijn uitbetalen voor het resterende deel.

Gebeurt in mijn ervaring vrij vaak dat men uit principe de opzegtermijn laat presteren. Als men ziet dat er meer nadeel is aan een negatieve werkgever die rondloopt dan productief werk, beslist men toch op zeker moment om direct te stoppen.

Hier krijg je zelf de keuze tussen al die mogelijkheden. Zoals al aangehaald: als de opzeg correct wordt uitbetaald, is direct stoppen en de opzegvergoeding incasseren in alle opzichten beter.

cuidado
Topic Starter
Berichten: 41

#7 , 17 okt 2022 21:12

Ik ga kiezen voor het onmiddellijk opzeggen.
Bedankt voor de informatie.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#8 , 18 okt 2022 20:47

Evi

Opzegvergoeding wordt afzonderlijk belast. Er is dus GEEN optelling van inkomsten.

https://www.mijntipsenadvies.be/2020-05 ... EU26150601
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”