progressief systeem

Timmy121121
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

progressief systeem

#1 , 03 okt 2022 18:51

In 2014 ben ik gevallen met het sporten en heb ik mijn voet verbrijzeld. in 2017 ben ik halftijds terug beginnen werken maar ik heb nog altijd een voltijds contract bij mijn werkgever. nu heeft de ziekenkas een re-integratie opgestart en nu heeft de arbeidsgeneesheer dit beslist (Definitief op 20u/week aan de hand van een contractwijziging om medische redenen, bestendiging van 50% capaciteit) nu verplichten ze mij om mijn voltijds contract op te geven en een nieuw halftijds contract te tekenen. is dit correct?

als er op mijn arbeidscontract staat om (medische redenen) krijg ik dan nog wel geld van de ziekenkas? en doet dit ook iets aan mijn pensioen?


ik hoop dat jullie mij wat info en raad kunnen geven!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Umbra666
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2022 14:59

Heb je van deze blessure na 7j nog steeds aanzienlijke last, dat het je normaal functioneren belemmerd? Zou dit voor de rest van je leven zijn? Kan je een job beoefenen bij je huidige werkgever, waarbij je geen of nihil last hebt vd lichamelijke beperking Zo ja heb je vaak nog recht op een soort premie, die op het einde vh jaar uitgekeerd wordt. Weet niet of dit nog steeds zo is. Maar op m'n vorige job, was er collega (50+er) actief als magazijnier/heftrucker en deze had door een ongeluk/blessure van 20j geleden en los van huidige job, een bepaalde percentage invaliditeit en 75% ipv 100% fuctioneel, deed huidige job al jaren met al te weinig problemen en kreeg elk jaar in december, een invaliditeitspremie van ca. €3000.

Dus in jouw geval zou ik zeker niet jouw vast voltijds contract omzetten naar een halftijds contract, want wie verzekert jou een voltijdse verloning? Sta je dan zolang nodig, halftijds op de invaliditeitsuitkering via de mutualiteit? En wat als je na verloop van tijd wel terug voltijds kan werken, zit je opgescheept met een halftijds contract.
Dus toch heel wat vraagtekens.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2022 15:48

Misschien eens lezen: https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... ing-van-de

https://www.sfpd.fgov.be/nl/loopbaan/ja ... e-perioden

Ik raad u sowieso aan om dit met uw vakbond te bespreken.

Het lijkt me niet verstandig om zelf ontslag te nemen uit een voltijdse betrekking.

Eigenlijk begrijp is de eis/vraag van de werkgever niet goed. Hij moet toch maar enkel betalen voor de gepresteerde uren. De rest valt ten laste van het ziekenfonds. Als u niet langer ziek erkend wordt en geschikt wordt bevonden om voltijds terug te werken (?), kan u terug voltijds terecht bij uw werkgever.

Voor wat pensioen betreft, bouwt u verder een voltijds pensioen op zolang er sprake is van een tewerkstelling én een gelijkstelling voor de resterende uren.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”