Ontslag om dringende redenen

Souad1974
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ontslag om dringende redenen

#1 , 03 okt 2022 15:10

Ik ben vorige week ontslagen om dringende redenen wegens het meedelen van laboresultaten aan derde. We mochten resultaten doorgeven.
Ik heb per ongeluk via snapscat een resultaat gegeven aan een patiënt.
Hierdoor ben ik op staande voet ontslagen.
De manier waarop deze ontslag gebeurde aanvaard ik niet. Ik moest mijn telefoon afgeven en zij hebben mujn snapchat bekeken.
Ik ben aangesloten bij de acv.
Hoe moet ik het uutleggen om toch te kunnen gaan stempelen. Ondertussen ben ik andee werk aan het zoeken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2022 16:50

Labo-uitslagen mag u sowieso niet meedelen aan derden en zeker niet zonder de instemming van de patiënt waar het om gaat. Het meedelen van medische gegevens aan derden maakt dan ook onderwerp uit van ontslag om dringende redenen wegens schending van het vertrouwensbeginsel. U kan inderdaad best contact opnemen met uw vakbond omdat zij het best geschikt zijn om u bij te staan bij een betwistbaar ontslag of om uw ontslag te betwisten voor de rechtbank.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 04 okt 2022 16:05

Van wie was die telefoon?
Los van wat @Marcus heeft geschreven.... heeft uw werkgever zomaar het recht om uw telefoon uit te lezen????
Is in principe een schending van uw privacy ... er is een organisatie die wel bevoegd is nl de politie op heterdaad of via bevelschrift magistraat.
Ga inderdaad asap naar uw vakbond.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2022 16:40

Ik treed Marcus en Franciscus volledig bij.
Ook van belang is de duidelijke omschrijving van de reden tot ontslag voor dringende reden.
Is deze nauwkeurig omschreven ?

En full speed naar het ACV voor rechtsbijstand.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 okt 2022 22:30

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Umbra666
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 okt 2022 14:34

Aangezien geen verdere reactie meer, is het misschien opgelost?
Dat je laboresultaten mocht doorgeven, wat algemeen volgens de wet niet mag en ook net daarom bent ontslagen om dringende reden. Dan spreek je uzelf toch tegen?
Wat betreft het moeten afgeven van je telefoon, indien dit een privétoestel is, is dit onwettig en al zeker dat je werkgever in je privé gegevens en communicatie gaat rondneuzen.
Zoals m'n voorgangers, zeker je vakbond erbij betrekken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”