Recht op eindejaarspremie bij ontslag nemen

Random107
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Recht op eindejaarspremie bij ontslag nemen

#1 , 18 sep 2022 00:28

Hi all

Ik werk nu ondertussen drie jaar bij dezelfde onderneming, ik heb nu ergens anders een voorstel gekregen en ik zou dit aannemen. Nu ben ik er nog niet volledig aan uit wat te doen met de eindejaarspremie. Ik val onder PC200.00, dus normaalgezien heb ik geen recht meer op de eindejaarspremie indien ik voor het einde van dit jaar stop bij mijn huidige werkgever (want nog geen 5 jaar anciënniteit). Het zou zonde zijn om die eindejaarspremie te verliezen aangezien het jaar bijna gedaan is, langs de andere kant wil ik natuurlijk wel zo snel mogelijk starten bij men nieuwe werkgever.

Als ik nu mijn ontslag indien dan zou ik 6 weken opzegtermijn moeten uitdoen. Mijn vraag is nu, als ik 6 weken voor het einde van het jaar mijn ontslag indien, zal ik dan nog mijn eindejaarspremie krijgen? Of wordt dit dan gezien als ontslag nemen voor het einde van het jaar, dus geen recht op eindejaarspremie meer?

Daarnaast ook nog de vraag, stel dat ik mijn ontslag indien 6 weken voor het einde van het jaar, maar mijn werkgever wil niet dat ik mijn opzegtermijn uitdoe en beslist mij meteen uit te betalen, heb ik dan nog recht op de eindejaarspremie?

Waar zijn de experten? :D

Thanks!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GraagAnoniem
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 sep 2022 11:48

Geen expert, maar gegeven dat er geen andere reacties zijn voorlopig hoe ik de resultaten na googlen interpreteer:
Als je in je opzegperiode zit, ben je normaal verloond met alles er op en er aan, inclusief eindejaarspremie tenzij er andere afspraken gemaakt zijn in je arbeidscontract of CAO (lijken er mij voor PC 200.0 niet te zijn als je opzeg niet eerder eindigt dan 31 december).
Dit geldt ook als je werkgever geen tegenprestatie meer van jou verlangt, i.e. indien je vrijgesteld bent van nog te gaan werken.
Echter om van de gunst van vrijstelling te genieten, kan je werkgever beslissen dat je een dading moet tekenen, dan zal er wel expliciet instaan hoe je nog verder gecompenseerd wordt. Het staat u natuurlijk vrij om daar op in te gaan of niet. Houd misschien er ook rekening mee dat je je huidige werkgever nog nodig kunt hebben als referentie bij een volgende werkgever.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 20 sep 2022 12:22

Je werkt er nu 3 jaar en een eindejaarspremie is verkrijgbaar vanaf 5 jaar anciënniteit. Schrijf je zelf.

Reclame

GraagAnoniem
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2022 15:05

Je werkt er nu 3 jaar en een eindejaarspremie is verkrijgbaar vanaf 5 jaar anciënniteit. Schrijf je zelf.
Als ik PC 200.0 lees op hetacv.be, slaat die 5 jaar anciënniteit op recht op een pro rata eindejaarspremie bij zelf ontslag nemen...
Als er van zelf ontslag nemen of ontslag om dringende redenen geen sprake is, is de eindejaarspremie al pro rata vanaf 6 maanden...
B.t.w., heb zelf bijna in deze situatie gezeten en er toen niet bij stilgestaan of de datum en duur van je opzeg je recht op bonussen beïnvloed, dus wel nieuwsgierig hoe anderen het zien/interpreteren...

berenod
Berichten: 942

#5 , 23 sep 2022 05:55

Het komt erop neer dat je op de dag van de uitbetaling van de eindejaarspremie nog in dienst moet zijn.
Je bent in dienst tot de laatste dag van je opzegperiode, pas op het einde van die dag vervalt je arbeidsovereenkomst.
Om 100% zeker te zijn zou je het dus zo moeten timen dat je opzeg eindigt op de laatste dag dat je werkgever wettelijk je loon voor december (en je eindejaarspremie) moet betaald hebben.

Dit uit eigen ervaring, ik heb een aantal jaar geleden (5 ongeveer) ontslag genomen, en getimed dat mijn laatste werkdag 1 januari zou zijn.
Onze lonen werden altijd stipt rond de 26ste betaald, dus ik dacht dat ik goed zat.
Speciaal voor mij hebben ze dat jaar voor iedereen (tot zeer groot ongenoegen van de +- 20 werknemers) het loon pas op 3 januari betaald.
Zonder eindejaarspremie dus, want ik was niet meer in dienst.

Juridische dienst van de vakbond heeft dit bekeken en konden niets doen, want wettelijk moet het loon van iemand uit PC200 (gewone bediende, waar ik toen in zat) pas uiterlijk de 4de werkdag volgend op het einde van de uit te betalen maand betaald zijn.
En opletten, uitzonderlijk indien duidelijk zo opgenomen in je arbeidsreglement, mag het zelfs 7 werkdagen na het einde van de gewerkte maand zijn!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 sep 2022 22:26

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”