statuut handelsvertegenwoordiger?

cyberbozzo
Topic Starter
Berichten: 5

statuut handelsvertegenwoordiger?

#1 , 25 mar 2009 01:16

Beste,

Onlangs heb ik ontslag genomen na 3 jaar gewerkt te hebben bij mijn werkgever.

Hij heeft mij per aangetekende zending laten weten dat mijn concurrentiebeding dat werd opgenomen in mijn arbeidsovereenkomst, van kracht blijft.

Nu vroeg ik mij af of hij mij een vergoeding moet betalen voor het concurrentiebeding van 6 maanden?

Ik ben - na wat opzoekingswerk op het internet - erachter gekomen dat de vraag is of ik handelsvertegenwoordiger ben ja dan nee.

Indien handelsvertegenwoordiger > niets te betalen
Indien bediende > zes maanden te betalen.

Ik oefen een commerciële functie uit en ben inderdaad belast met onderhandelen van zaken en behoud van cliënteel. Ik voldoe (oordeel ik zelf) gedeeltelijk aan de 4 voorwaarden om als handelsvertegenwoordiger geklassificieerd te worden.

Nu is het zo dat op mijn arbeidsovereenkomst staat dat ik 'bediende' ben. Dat staat ook zo op elke loonfiche die ik van mijn werkgever krijg. Bij 'functie' staat er dan weer vermeld: 'vertegenwoordiger'.
In mijn arbeidsovereenkomst is men zéér vaag met betrekking tot mijn functieinhoud (om niet te zeggen dat er met bijna geen woord gerept wordt hierover).

Is het 'statuut' dat op de loonfiche en op het arbeidscontract staat (hier staat dus op dat ik bediende ben) doorslaggevend, of is het aan de rechtbank om uit te maken of bediende ben; of handelsvertegenwoordiger?

Iemand die me meer informatie kan geven aangaande deze?

Alvast bedankt!!!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding