problemen bij een beursgenoteerde multinational

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

problemen bij een beursgenoteerde multinational

#1 , 14 jul 2022 17:20

Beste,

eerst wens ik te verduidelijken dat ik dit post namens een kennis.

Een kennis van mij is tewerkgesteld bij een beursgenoteerde groep bij de finance afdeling. Ze is in 2021 in dienst gekomen na een succesvolle interim periode als credit controller. Haar verantwoordelijke is competitief en kon er niet mee lachen dat ze successen behaalde in dossiers die hij als hopeloos beschouwde. Nadien volgden er acties die ik alleen maar kan omschrijven als bewuste sabotage. Mails werden achtergehouden, er werden uitnodigingen van meetings "vergeten" en er werd effectief tegen mensen van andere afdelingen gezegd haar te negeren. Verder zijn er elementen van racisme, discriminatie, sexisme in het spel. Als voorbeeld kan je hier gewoon verschillen in de procedures opmerken bij Vlaamse of Waalse facturen/klanten. Ze is iemand die zich niet zo maar laat doen. Ze had een gesprek met de financiële directeur om het gedrag van de verantwoordelijke aan te kaarten en deze kwam sussend tussen. De verantwoordelijke was natuurlijk niet te spreken en deze zinde op wraak. Hij bleef dezelfde werkwijze een jaar verder hanteren tegenover haar en ze kreeg uiteindelijk te horen dat ze werd ontslagen. De laatste stunt is dat deze verantwoordelijke dreigt haar een slechte C4 te geven en weigert haar verlof dagen te laten opnemen. Ze kreeg geen groepsbonus uitbetaald en er wordt zelfs geen woord over gerept. De groep had ook beslist een thuiswerk vergoeding in te voeren maar deze heeft ze nooit gekregen in haar hele arbeidsduur. HR zegt dat deze team leader dit maandelijks moest doorgeven hetgeen hij consequent niet deed. Uit het team zijn er blijkbaar in het verleden 3 mensen weggepest. De groep hanteert veel communicatie over ethiek en waardes maar dat strookt niet bepaald met de realiteit.

De waslijst is eigenlijk veel langer maar de vraag is hier wat kan ze doen? Zowel naar een toekomstige tewerkstelling toe als de huidige. Kan ze haar ontslag aanvechten? De groepsbonus en de thuiswerkpremie? De categorieke weigering tot verlof? Hoe kan een werkgever verklaren dat de werknemer goed genoeg was om een contract over te nemen en een jaar later niet meer? Veel interessante vragen.

mvg,
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 jul 2022 17:58

Ontslag aanvechten heeft weinig (geen) zin in een commercieel bedrijf. Er is maar een beperkte motivatieplicht en die is makkelijk te omzeilen.

Realiteit is: elk bedrijf is momenteel op zoek naar goede en ervaren mensen. Als de directie of HR het belangrijk genoeg vonden om hier in tussen te komen, hadden ze dit wel gedaan. Ik ken geen enkel groot bedrijf waar een rechtstreeks leidinggevende volledig autonoom over ontslag kan beslissen.

Dikwijls is “iemand die zich niet laat doen” ook een eufemisme voor iemand die intern onrust veroorzaakt in een dienst en/of regels belangrijker vindt dan pragmatisch handelen. Ik heb zelf ook al om die reden mensen ontslagen, terwijl er geen sprake was van expliciete fouten.

Verlof moet in onderling overleg opgenomen worden. Waarschijnlijk zijn er interne regels over recht op verlof in zomerperiode. Dit blijft geldig tijdens de opzeg. Vergeet ook sollicitatieverlof niet.

Voor groepsbonus na te kijken of hier wel recht op is. Regelmatig zijn er voorwaarden zoals een volledig (boek)jaar in dienst. Typisch ook niet pro rata tenzij op voorhand onderhandeld.

Voor thuiswerk zou het goed zijn als ze op een andere manier kan bewijzen dat ze thuis gewerkt heeft, bv. mails of planning. Op basis hiervan moet HR dit kunnen rechtzetten, zelfs indien leidinggevende dit niet correct doorgegeven heeft.

Neku
Topic Starter
Berichten: 24

#3 , 17 jul 2022 21:11

Bedankt voor uw feedback
The aim of education is the knowledge, not of facts, but of values!

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”