zelf ontslag geven bij burn-out

Mar1
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

zelf ontslag geven bij burn-out

#1 , 06 jul 2022 07:44

Ik kan een nieuwe interessante jobaanbieding opnemen na bijna een jaar thuis in burn-out.
Hoe breng ik dan voor mij voordeligst mijn huidige werkgever op de de hoogte.
Tijdens primaire arbeidsongeschiktheid of wacht ik nog enkele dagen tot ik op invaliditeit ga ( reeds erkend door RIZIV)?
Of maakt het niet uit en moet ik toch altijd de wettelijke opzegtermijn bij de huidige werkgever doorlopen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jul 2022 10:31

Begrijp de situatie niet zo goed.

Burn out : binnen enkele dagen op invaliditeit, reeds erkend door RIZIV enkele dagen wachten en zou dan een andere interessante job aanvangen ???
Ofwel bent u werkelijk ziek, vandaag nog burn out en morgen plots herrezen.
Dit roept bij mij wel wat vragen op hoor. Zeker de beslissing van het RIZIV welke u nog steeds onbekwaam acht om te werken wegens burn out en uzelf staat te popelen om een interessante job te starten ?

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 jul 2022 22:27

Ter aanvulling bij het antwoord van Lynx, wil ik ook nog het volgende ter sprake brengen:

1) Als u een burnout hebt en u een nieuwe job zal starten en vervolgens meteen arbeidsongeschikt bent bij uw nieuwe werknemer, heeft uw nieuw werkgever het recht om u op controle te laten gaan bij een arbeidsgeneesheer. Dat heeft iedere werkgever overigens. Als de arbeidsgeneesheer van mening is dat u niet arbeidsongeschikt bent, moet u het werk onmiddellijk hernemen.

2) Als u een arbeidsovereenkomst wil beëindigen, dan kan dat op verschillende manieren.

- Door op te zeggen en de opzegtermijn te vervolledigen.
- Een wederzijds akkoord met uw werkgever: als u en uw werkgever beide van mening zijn dat er een vroegtijdig einde moet komen aan de arbeidsovereenkomst, kan dat door te beëindigen in wederzijds akkoord.
- Uw contract verbreken: u kan als werknemer ook een contract verbreken. Dan beslist u van de en op de andere dag om niet langer te komen werken. U bent in theorie dan echter ook een verbrekingsvergoeding verschuldigd aan uw werkgever.
- Een dringende reden: als u meent dat er sprake is van een dringende reden, kan u via de procedure dringende reden pogen om onmiddellijk een einde aan de arbeidsovereenkomst te maken. U moet dan géén verbrekingsvergoeding betalen aan uw werkgever. Hierbij geldt er een uitgebreide procedure, waarvoor u zich best laat bijstaan door een advocaat.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”