email bindend als contract?

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

email bindend als contract?

#1 , 05 jul 2022 20:28

ik startte met werk bij een firma in Maart 2021 met een brutoloon van 4.000€
na 3 maand had ik een nieuwe optie en wou weggaan. De werkgever overhaalde me te blijven aan nieuwe voorwaarden.
Vanaf 1 Juli zou ik een brutoloon krijgen van 5.000€ en een jaarlijkse premie. Ik heb deze nieuwe voorwaarden op email (interne email) maar niet als addendum in mijn arbeidscontract. Vanaf 1 Juli 2021 kreeg ik effectief 5.000€ bruto op de loonbrief.

De jaarlijkse premie echter is me nooit uitbetaald, ook niet na herhaardelijk mondeling aandringen. In april 2021 kreeg ik mijn ontslag.

Ik werkte er dus in totaal van Maart 2021 tot April 2022 (en van Juli 2021 aan de nieuwe voorwaarden).

Mijn vraag: is die email, waarvan ik een uitgeprintte versie heb, bindend ? Heb ik een poot om op te staan om eventueel n/d arbeidsrechtbank te trekken om alsnog de (prorata) premie op te eisen ?

Marc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 jul 2022 23:02

Jaarlijkse premie bovenop brutoloon is meestal onderhevig aan bereikt resultaat: soms meetbaar en soms op basis van evaluatie leidinggevende.

In ieder geval heb ik nog niet geweten dat dit een onvoorwaardelijk recht is.

Daarnaast ligt begin- en einddatum om recht te hebben op die premie niet vast. Premie ingegaan in juni 2021 en erna geen jaar gewerkt. Recht hierop?

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 06 jul 2022 21:08

er werd niet bepaald dat de premie onderhevig is aan een bepaald resultaat.
Gewoon "jaarlijkse premie die overeenkomt met een maand brutowedde" ...

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jul 2022 21:15

Dan blijft dat je er geen jaar gewerkt hebt…

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2022 21:50

er werd niet bepaald dat de premie onderhevig is aan een bepaald resultaat.
Gewoon "jaarlijkse premie die overeenkomt met een maand brutowedde" ...
Ik sluit me aan bij de antwoorden van Thomas_A . Heb je trouwens julie arbeidsreglement al uitgeplozen? Het is niet ongewoon dat je de voorwaarden daarin kan terugvinden, ook al heeft je werkgever je per mail een beknopte versie bezorgt. Een e-mail kan nooit een arbeidsovereenkomst, noch een bijlage aan een arbeidsovereenkomst vervangen.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”