Student 16 jaar heeft problemen met werkgever

Planteend
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Student 16 jaar heeft problemen met werkgever

#1 , 03 jul 2022 13:08

Ik ben student, 16j oud. Ik werkte bij een bakkerij voor iets langer dan 2 maanden, tot ik erachter kwam dat een vrouwelijke collega meer dan mij verdiende.
Het was haar eerste studentenjob en ze is 15j oud, dit is haar eerste werkervaring, ze werkte er minder dan een maand en toch verdiende zij €9, waar ik €8,5 per uur kreeg. Hier sprak ik mijn werkgever op aan. Hij vertelde me dat dit een foutje was van het boekhoudsysteem. Normaal laat hij iedereen starten op €8,5, maar het systeem is niet consequent, vertelde hij me. Als oplossing verhoogde hij mijn loon ook naar €9 om het terug eerlijk te maken

Hierbij dus mijn eerste vraag: Is dit daadwerkelijk zo? Is hij niet gewoon de persoon die de getalletjes in het systeem intikt? Ik snap niet hoe dit een fout kan zijn. (Vraag 1)

Een week later vroeg ik aan hem of ik wat vroeger kon komen werken, zodat ik eerder klaar was en rustig kon studeren voor mijn examen wiskunde die ik de volgende dag al zou hebben. Als antwoord hierop ontsloeg hij mij. Naar mijn mening was dit ontslag onterecht. Ik argumenteerde tegen zijn redenen van ontslag in. Naar mijn mening verzon hij maar wat om mijn ontslag te rechtvaardigen. Ik probeerde een respectvolle discussie met hem te hebben, maar hij ontweek mijn vragen en uiteindelijk blokkeerde hij mij. De band tussen ons Is nu niet al te best.

Nu 2 weken later, heb ik nog geen ontslagbrief gekregen. Ik weet dat een student niet veel rechten heeft, maar recht op een ontslagbrief heb ik toch gewoon wel? (Vraag 2)

Voor de maand juni had ik niet veel gewerkt, door de examens en simpelweg omdat ik midden in de maand ontslagen werd. In totaal heb ik 10 uren gewerkt die normaalgezien na de correctie aan €9 betaald zouden moeten worden.
Op mijn loonfiche zie ik doodleuk staan dat ik 9 uren heb gewerkt, die hij gewoon aan €8,5 heeft uitbetaald. €90 tegenover €76,50. Dat is €13,50 te weinig.

Hoe kan dit een fout zijn? Ik snap totaal niet hoe hij komt op 9 uur. Ik heb 10 uur gewerkt! En aan €9 per uur, niet aan €8,5! Mijn intuïtie vertelt me dat dit geen foutje is, maar een bewust gemaakte keuze.

Nu wil ik stappen ondernemen tegen deze ex-werkgever, al weet ik niet direct waar te beginnen en hoe ik dit moet aanpakken. Hebben jullie advies? (Vraag 3)

Bedankt! Je hulp is gewaardeerd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 03 jul 2022 13:42

het sop is de kolen niet waard

je zou een verzoeningspoging kunnen wagen bij de vrederechter maar daar vrees ik dat je 18+ moet voor zijn en het dan via je ouders zal moeten gaan.

dagvaarding via de vrederechter kan je zelf in theorie, maar wederom zal je 18+ moeten zijn of het via je ouders laten gaan.

maar zelfs als je 18+ zou zijn, zal je bij de vrederechter, zowel in verzoening of via dagvaarding, bewijzen moeten voorleggen van hetgeen je aanhaalt.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2022 15:23

Hallo Planteend,

Helaas heeft @drone gelijk en is er weinig dat je kan doen. In theorie zijn er verschillende mogelijkheden, zoals een rechtszaak beginnen tegen je werkgever, omdat hij je contract heeft verbroken en hij dan een verbrekingsvergoeding moet betalen, maar de kost van een rechtszaak is vele malen hoger dan het loon die je hiervoor in de plaats zou kunnen krijgen. Je kan dit ook zien als een mogelijkheid om iets bij te leren. Je leert welke rechten je hebt, maar ook welke plichten je hebt en hoe je je werkgever hier op een respectvolle manier over kan aanspreken.

Wat je eventueel kan doen:

1) Je ex-werkgever een aangetekende zending sturen (die kosten echter tegenwoordig 7 euro..) om hem erop te wijzen dat hij je contract heeft verbroken en hij je nu een verbrekingsvergoeding moet betalen. Die vergoeding hangt af van verschillende factoren en het is bijvoorbeeld niet duidelijk wie je werkgever eigenlijk is (heb je een contract via een interimkantoor? Rechtstreeks met de bakkerij? .. Enfin, hier is geen pasklaar antwoord op.

2) Als een interimkantoor je heeft aangeworven, zijn zij je werkgever en dan raad ik je aan om hen te contacteren.

3) Kijk na of het minimumloon gerespecteerd werd door je werkgever. Dit kan je nakijken door je loonbrief erbij te nemen en het paritair comité om te zoeken dat op je loonbrief staat. Ieder paritair comité heeft minimumlonen afgesproken en alle werkgevers moeten zich hier aan houden. Als je werkgever onder dat minimumloon ging (je loon staat op je contract), ging hij in de fout.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 jul 2022 17:00

Vraag 1: Zolang minimumloon gerespecteerd werd, heb je niks te maken met wat je collega verdient. Je gaat later ook niet exact hetzelfde verdienen als je collega’s, en er zal ook niet altijd een objectieve reden voor het verschil zijn.

Vraag 2: Is er wel sprake van een ontslag? Gaat het niet om contracten van bepaalde duur waarvoor geen nieuw contract is opgemaakt?

Vraag 3: Je hebt natuurlijk recht om betaald te worden voor je gewerkte uren, maar voor een paar tientallen euro heeft het objectief gezien weinig zin om iets te ondernemen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 jul 2022 11:28

Studenten kunnen gratis aansluiten bij een vakbond .

https://www.abvv-regio-antwerpen.be/art ... F-lid-.htm
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”