Student 16 jaar heeft problemen met werkgever

Planteend
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Student 16 jaar heeft problemen met werkgever

#1 , 03 jul 2022 13:08

Ik ben student, 16j oud. Ik werkte bij een bakkerij voor iets langer dan 2 maanden, tot ik erachter kwam dat een vrouwelijke collega meer dan mij verdiende.
Het was haar eerste studentenjob en ze is 15j oud, dit is haar eerste werkervaring, ze werkte er minder dan een maand en toch verdiende zij €9, waar ik €8,5 per uur kreeg. Hier sprak ik mijn werkgever op aan. Hij vertelde me dat dit een foutje was van het boekhoudsysteem. Normaal laat hij iedereen starten op €8,5, maar het systeem is niet consequent, vertelde hij me. Als oplossing verhoogde hij mijn loon ook naar €9 om het terug eerlijk te maken

Hierbij dus mijn eerste vraag: Is dit daadwerkelijk zo? Is hij niet gewoon de persoon die de getalletjes in het systeem intikt? Ik snap niet hoe dit een fout kan zijn. (Vraag 1)

Een week later vroeg ik aan hem of ik wat vroeger kon komen werken, zodat ik eerder klaar was en rustig kon studeren voor mijn examen wiskunde die ik de volgende dag al zou hebben. Als antwoord hierop ontsloeg hij mij. Naar mijn mening was dit ontslag onterecht. Ik argumenteerde tegen zijn redenen van ontslag in. Naar mijn mening verzon hij maar wat om mijn ontslag te rechtvaardigen. Ik probeerde een respectvolle discussie met hem te hebben, maar hij ontweek mijn vragen en uiteindelijk blokkeerde hij mij. De band tussen ons Is nu niet al te best.

Nu 2 weken later, heb ik nog geen ontslagbrief gekregen. Ik weet dat een student niet veel rechten heeft, maar recht op een ontslagbrief heb ik toch gewoon wel? (Vraag 2)

Voor de maand juni had ik niet veel gewerkt, door de examens en simpelweg omdat ik midden in de maand ontslagen werd. In totaal heb ik 10 uren gewerkt die normaalgezien na de correctie aan €9 betaald zouden moeten worden.