Tijdstip van ontslag nemen (wg vooraf informeren)

l.devos@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tijdstip van ontslag nemen (wg vooraf informeren)

#1 , 02 jul 2022 07:43

Ik wens ontslag te nemen, maar zit verveeld met mijn verlofperiode.
Ik hoef maar 2 weken opzeg te doen maar ben 4 weken in verlof. Ik wil de opzeg pas laten ingaan halverwege mijn verlof zodat ik tot het eind 'tewerkgesteld' ben onder mijn huidige wg.
Ik wil mijn wg liefst vooraf mondeling verwittigen, zodat men op de hoogte is van mijn vertrek en de ontslagbrief niet uit de lucht komt.
Ik vrees echter dat men als reactie op mijn mondeling ontslag zelf ontslag geeft waarbij verlof de periode van opzeg verlengd en ik nadien nog 4 weken bijkomend opzeg moet doen.
Kan een wg een wn ontslaan omdat hij verneemt dat die binnenkort zelf weggaat?
Klinkt misschien overdreven maar ik heb weinig vertrouwen in de wg (deels reden waarom ik weg ga) en vrees dat mijn ontslag hen niet zal bevallen waardoor ze een tegenaanval zullen proberen. Dus ik ben verscheurd tussen vooraf melden of gewoon sturen tijdens mijn verlof.

Bijkomende vraag; de firma staat ingeschreven op adres van productiezone, magazijn ed. Ikzelf, mijn directe baas, hr, directie... werken echter op een ander adres. Stuur ik mijn aangetekende brief best naar het officieel adres? Ook als hij daar niet de juiste personen zal bereiken. Of is enkel het adres op de brief van tel? Kan een afwijkend adres op de enveloppe gezien worden als geen rechtsgeldig ontslag?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2321
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 jul 2022 13:09

Ik zou mijn e-mailadres met naam niet als gebruikersnaam gebruiken, tenzij de bedoeling is om je werkgever via dit forum te informeren over je ontslag.

Als je weinig vertrouwen hebt in je werkgever, kan je inderdaad je ontslagbrief zo versturen dat het einde van je opzegtermijn gelijk valt met je verlof. Je kan dan nog altijd even bellen om toch persoonlijker te verwittigen.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jul 2022 14:02

Ik sluit me aan bij het antwoord van Thomas_A.

Welk adres moet je gebruiken? Als je werkgever meerdere kantoren heeft, kan je best even in jullie arbeidsreglement nakijken wat het adres van de 'hoofdzetel' is. Dat is het adres waar je de brief naartoe moet sturen.

Kan je werkgever de opzegtermijn verlengen? Nee! Dat werkt alleen andersom. Als je werkgever jou eerst ontslaat, kan je je tegenopzeg geven en dan geldt de opzegtermijn als je ontslag neemt ipv ontslagen worden.

Als je je ontslag mondeling wil communiceren, zorg er dan voor dat je lang genoeg wacht, zodat je het de dag zelf ook officieel kan versturen.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”