Plotselinge beëindiging contract met opzegvergoeding

Matteo89
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Plotselinge beëindiging contract met opzegvergoeding

#1 , 30 jun 2022 20:44

Hallo iedereen,

Ik ben deze week ontslagen en ik had het totaal niet zien aankomen. Op een gewone werkdag riepen mijn leidinggevende me bij hen om me duidelijk te maken dat ze niet tevreden waren, dat mijn houding negatief was en dat mijn team was gaan klagen over mij. Ik viel totaal uit de lucht, dit is nooit eerder ter sprake gekomen. Ik ben hier niet op aangesproken geweest, er zijn geen gesprekken geweest met mij of het team en er zijn nooit negatieve evaluaties geweest. In tegenstelling, ik heb van iedereen uit mijn team alleen maar lieve berichtjes gekregen na het horen van dit nieuws.

Ik moest meteen vertrekken, ik mocht van niemand afscheid nemen en ben naar buiten geleid. Ze betalen me een opzegvergoeding van 8 weken uit.

Op aanraden van de vakbond heb ik een aangetekende brief gestuurd met vraag om de exacte ontslag reden.

Nu mijn vraag: wat is een ‘correcte’ ontslag reden? Mag dit zomaar gebeuren zonder dat er gesprekken zijn geweest? Moet er geen ‘bewijs’ zijn van mijn gedrag? Ik lijd hier enorm onder omdat ik hier niet mee akkoord ga… ik blijf nadenken over wat ik fout heb gedaan.

Kan ik hier verder wat mee doen? Ik had een contract van onbepaalde duur als bediende met 1,5jaar anciënniteit in dit bedrijf.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jun 2022 23:46

Je werkgever heeft je contract verbroken en daarom krijg je een verbrekingsvergoeding van 8 weken uitbetaald. Om een contract te verbreken hoef je de regels van de opzegtermijn niet te respecteren. Indien je werkgever niet tevreden was, moeten er inderdaad procedures gevolgd worden om je omwille van slechte prestaties te kunnen ontslagen. Dat hoeft niet om te verbreken.

Maar ... heeft je werkgever op papier gezet dat je omwille van slechte prestaties ontslagen wordt? Een werknemer die een grote fout maakt, zou namelijk een aanleiding kunnen zijn om een procedure voor ontslag om dringende reden op te starten, maar dat is hier duidelijk niet het geval.

Een geldige reden om een werknemer te ontslagen is "omwille van economische redenen" (een werkgever die genoodzaakt is om een werknemer te ontslagen omdat zijn slechte prestaties geleid heeft tot financieel verlies en de werkgever dus genoodzaakt is om tot ontslag over te gaan).

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”