werkgever wil ontslagbrief versturen en ondertekenen dading zo kort mogelijk na elkaar - waarom?

jakke2k
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

werkgever wil ontslagbrief versturen en ondertekenen dading zo kort mogelijk na elkaar - waarom?

#1 , 28 jun 2022 10:44

Mijn werkgever wil mij ontslaan en de gevolgen hiervan vastleggen met een dading.
Dit lijkt mij ergens overbodig maar goed, tot daar aan toe.

Voor de werkgever is het belangrijk dat het versturen van de aangetekende brief op woensdag en het onderteken van de dading de eerstvolgende maandag gebeurt.

Ikzelf zie hier geen reden toe aangezien zij mij ontslaan en de dading gaat over de gevolgen van dit ontslag.

Heeft er iemand een idee waarom dit zou kunnen zijn? Zit hier een catch onder die ik niet zie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 28 jun 2022 11:08

Geen vergoeding moeten betalen misschien?

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jun 2022 11:24

Bevat je contract een niet-concurrentiebeding of dergelijke?

Reclame

jakke2k
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 jun 2022 11:48

Neen, de vergoeding staat netjes beschreven in de dading en lijkt correct te zijn berekend.
Door het tekenen van de dading wordt het geschil als beëindigd beschouwd, juridisch. En dus kan ik geen klachten/bezwaren meer formuleren als ik het gevoel heb dat ze iets mis gedaan hebben.

Geen concurrentiebeding in het contract.

Het is ook duidelijk een ontslag door de werkgever, geen onderling overleg. De dading is het onderwerp van onderhandeling en dus de gevolgen van het ontslag.

Dus hetgeen ik denk is dat ze de tijdspanne tussen het ontslag en het finaliseren van het geschil zo kort mogelijk willen houden om te voorkomen dat ik naar de arbeidsrechtbank stap. Maar op zich kan ik ook gewoon niet tekenen en alsnog naar de arbeidsrechtbank stappen. (niet de bedoeling trouwens)

Tenzij er nog en catch is waar ik niet aan denk. Vandaar mijn vraag hier.

Thomas_A
Berichten: 2295
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 jun 2022 18:48

En waarom zou je die dading ondertekenen?

Is nergens voor nodig. Gewoon niet doen.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 jun 2022 23:24

Ik raad u aan om uw vakbond te consulteren. Ik stel me immers vraag of deze dading niet kan kan beschouwd worden als ontslag met wederzijds akkoord.

Uiteraard kan u ook steeds uw licht opsteken bij de rva om te vermijden dat u zou uitgesloten worden van de werkloosheidsuitkeringen..
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 jun 2022 10:28


jakke2k
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 jun 2022 19:25

De volgorde wordt gerespecteerd en de timing van het ontslag en de dading ook. All willen ze een principieel akkoord over de dading voor ze de brief versturen. Geen handtekening.

De dading gaat over de gevolgen van het ontslag en de overeenkomst daarover, niet het ontslag zelf.

Door het onderteken ben ik ineens vrij, anders moet ik 10 maand opzeg doen.

Franciscus
Berichten: 38587

#9 , 29 jun 2022 20:27

Maar krijgt u die maanden of tenminste een deel ook uitbetaald?

LYNX XX
Berichten: 2501
Juridisch actief: Nee

#10 , 30 jun 2022 12:45

Maar krijgt u die maanden of tenminste een deel ook uitbetaald?
Inderdaad Franciscus, de info omtrent de dading ontbreekt. Geen details ?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”