ontslag

kellyds
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslag

#1 , 15 jun 2022 20:39

Dag Allen,

vandaag ben ik langsgegaan bij mijn werkgever na een periode van 5 maand tijdelijke werkloosheid "corona".
Tijdens de periode van mijn afwezigheid is het bedrijf overgenomen en zou mijn job verdwijnen.
Ik heb het document nog niet ondertekend omdat er een paar keer het woord overeenkomst in voorkomt.
Volgens mij kan dit impliceren dat ze aansturen op een onslag in overleg.

Bovenaan staat "overeenkomst inzazke het einde van de arbeidsovereenkomst"

dit staat er ook in:
1. dat ik op datum van 12 mei 2017 in dienst getreden ben middels een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur.
2. dat door de overname mijn arbeidsbetrekking wegvalt.
3. dat ze mij hun beslissing hebben meegedeeld om een einde te stellen aan de arbeidsovereenkomst en dat ik onmiddellijk ontslagen word mits betaling van een vervangende opzegvergoeding.
4. met deze overeenkomst wense de partijen hun overeenstemming te bevestigen inzake de redenen van het ontslag alsook de toepasselijke vertrekmodaliteiten nader te bepalen.

De reden waarom ik liever duidelijkheid heb is omdat ik al jaren een ontslagverzekering heb maar deze dekt geen ontslag in onderlinge toestemming.

Iemand die duidelijkheid kan scheppen?

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jerommeke
Berichten: 78

#2 , 19 jun 2022 11:30

Ik heb het document nog niet ondertekend ...
Indien de werkgever jou ontslaat, hoef je helemaal niets te ondertekenen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jun 2022 11:40

Punt 3 en 4 zijn in tegenspraak.

Ofwel wordt je ontslagen, ofwel is er een overeenkomst.

Overeenstemming over de juiste modaliteiten is meestal niet nodig. Deze liggen wettelijk duidelijk vast, en akkoord gaan met andere voorwaarden kan neerkomen op een ontslag in onderling akkoord.

Vraag om gewoon aangetekend een ontslagbrief naar je op te sturen zoals wettelijk voorzien.

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 jun 2022 12:27

#3 is oké

https://werk.belgie.be/nl/themas/herstr ... mst?id=492

Gaat het ontslag uit van uw oude of nieuwe firma ?

En wat zijn de bepalingen van uw ontslagverzekering, want die komen in België niet gauw voor. Ik denk dat die verzekering het verschil betaalt tussen uw werkloosheidsuitkeringen en uw normale loon, mits tijdsbeperking.

Indien het nieuwe bedrijf u ontslaat volgens overeenkomst : staat het u vrij een extra ontslagvergoeding te bedingen. Maar dat is iets dat u zelf moet afwegen : een nieuwe betrekking gevonden, werkloosheid ?

Indien u niet van een overeenkomst wilt weten, doen zoals Thomas zegt.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 jun 2022 15:37

Ik volg Thomas en Lynx in deze. Punt 4 in de overeenkomst moet sowieso geschrapt worden. Dit zou immers problemen kunnen opleveren met het recht op werkloosheidsuitkeringen. Het is de werkgever die u ontslaat en het is hij die de regels van schadevergoeding, opzeg, aanvulling enzomeer moet uitwerken en uiteraard moet nakomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”