Ontslag door rugproblemen

Irvin
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Ontslag door rugproblemen

#1 , 08 jun 2022 23:37

Even de situatie schetsen.
Ik werk nu 3 jaar voor hetzelfde bedrijf.
Recent ben ik problemen beginnen ondervinden met de rug.
De logistiek manager spoorde me aan om na te denken over een jobswitch omdat ik een fysiek zware job heb.
Na enkele dagen nadenken stelde ik voor om mij te ontslaan en dat ik mijn opzeg van 8 weken zou presteren.
Dit werd geweigerd.
De logistiek manager probeerde me te overtuigen om eerst op ziekenkas te gaan voor 4 maanden,om dan een re-integratietraject te volgen om me dan uiteindelijk te laten gaan wegens medische overmacht.
Nu is het zo dat ik het mij financiëel niet kan veroorloven om zo'n lange periode te moeten terugvallen op het ziekenfonds.
Dus zag ik maar 1 mogelijkheid en dat was een nieuwe job zoeken en het contract te ontbinden in onderlinge overeenkomst.

Een tijdje geleden,ongeveer in het begin van dit jaar heeft een collega van mij op dezelfde manier zijn contract opgezegd.
Ik heb 3 jaar met hem samengewerkt en we hebben dan ook een vriendschapsband opgebouwd in die periode.
De vrouw van de logistiek manager is ook de meter van die ex-collega zijn dochtertje.
Toen die ex-collega me een aantal weken geleden vroeg hoe het was legde ik hem de situatie uit dat ik op zoek ben naar een andere job door mijn rugproblemen en dat de kans groot is dat ik binnenkort een nieuwe job heb.(ik heb 1 solicitatie gehad,die als ik de ploegbaas van dat bedrijf mag geloven,vrij positief was.)
Vorig weekend is de logistiek manager samen met zijn vrouw op bezoek geweest bij die ex-collega.
De ex-collega vroeg aan de logistiek manager of ik al weg was.
Daar ben ik gisteren voor op het matje geroepen.
De logistiek manager heeft mij zitten uitkafferen,roepen,brullen.
Uitspraken zoals "als dit 10 jaar geleden was gebeurd had ik u nu vast gehad"
Ik begon er haast van te hyperventileren.
Hij heeft een persoonlijke vete met die ex-collega door zijn ontslag.

Dit is niet de eerste keer dat ik zo uitgekafferd word.
Toen die ex-collega aan zijn laatste week bezig was had onze hoofdmagazijnier 3 weken vakantie en hij was nog niet op de hoogte.
Maar ik werk ook al 3 jaar samen met onze hoofdmagazijnier en had hem op de hoogte gebracht.
De dag erna,hetzelfde scenario.
Ik moest mijn mond houden.
"Als je tegen een klein kind zegt dat hij niets mag doen en hij doet het toch,hoe zou je dan reageren?"
Terwijl hij me niet eens benaderd had met de vraag om hier nog niets van te zeggen.

In hoeverre heb ik discretieplicht in deze situatie?
Is het dan zo fout dat ik met mensen in mijn privé praat over mijn toekomst?
Is het normaal dat een leidinggevend figuur op zo'n denigrerende en intimiderende toon met zijn werknemers omgaat?
Welke stappen kan ik verder ondernemen?

Ik loop tegen een depressie aan door dit gedrag.
De logistiek manager is verbaal heel agressief en heeft een enorm opvliegend karakter.
https://t.me/pump_upp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 09 jun 2022 16:46

Neen, da's niet normaal

Goed verder zoeken, en ASAP vertrekken daar ...
Bij ontslagbrief richting HR, mee vermelden als reden voor vertrek


PS:
Solliciteren doe je best zoals jagers: met hagel schieten in de hoop dat 1 van die vele bolletjes toch maar iets raakt, ipv te hopen dat één zilveren kogel raak treft ...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jun 2022 23:23

Na enkele dagen nadenken stelde ik voor om mij te ontslaan en dat ik mijn opzeg van 8 weken zou presteren.
Dit werd geweigerd.

Uiteraard wordt dit geweigerd. Je vraagt niet aan je werkgever om ontslag te worden, je neemt in dit soort situaties zelf je ontslag en je draagt de consekwenties hiervan.

Misschien toch nog eens je eigen introductie grondig en zo objectief mogelijk lezen.

Uiteraard past het niet dat een dienstleider je uitkaffert, doch zou ik in deze je toch willen aanraden om je houding aan te passen.

Kijk uit naar een werk dat je fysiek aankan.

Veel succes in je zoektocht naar werk, maar vooral naar een leefbaar inkomen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Irvin
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2022 01:15

Marcus Aurelius,ik begrijp je standpunt.
Ik heb die vraag eerst gesteld omdat de manager initieel zei dat hij me een clean break wou geven,met behoud van mijn rechten.
Vorige week vrijdag is een andere collega van mij gestopt en voor die persoon kon het wel onder die voorwaarden.
Vragen staat vrij.
https://t.me/pump_upp

ongelukbelaagd
Berichten: 516

#5 , 10 jun 2022 13:48

Wat bedoel je met behoud van je rechten?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 10 jun 2022 18:02

Uiteraard wordt dit geweigerd. Je vraagt niet aan je werkgever om ontslag te worden
Gebeurt vaker dan je denkt :mrgreen:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jun 2022 21:55

voor de groene lachers:
Dit is een juridisch forum.
lees https://www.groups.be/nl/nieuws/juridis ... tslaan-Nee
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 11 jun 2022 12:12

Tsja , regeltjes & realiteit willen wel eens wat verschillen ...

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”