Functiewagen VS Verloningswagen

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

Functiewagen VS Verloningswagen

#1 , 20 mei 2022 12:54

Vraagje
Ik kreeg deze week mijn ontslag met onmiddellijke ingang en uitbetaling 24 weken. Nu ontstaat een discussie over mijn "bedrijfswagen". Die staat omschreven als FUNCTIEWAGEN en hierdoor zou ik die wagen dienen in te leveren zodra mijn ex-werkgever dit vraagt, eind juni, en dat zonder vergoeding tot het einde van mijn opzegperiode die dus 24 weken is.
Is dit correct kan dit zomaar? Ook al is het algemeen geweten dat het eigenlijk een verloningswagen is.
Bestaat hier rechtspraak over van de Arbeidsrechtbank?
Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 20 mei 2022 13:09

Definieer "algemeen geweten"?

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

#3 , 20 mei 2022 13:18

Algemeen geweten - de wagen was niet noodzakelijk voor het uitvoeren van de functie. De persoon die ik heb vervangen had die niet.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 mei 2022 16:07

Wat staat er in uw contract ivm een wagen? op uw loonfiche?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 mei 2022 22:59

U spreekt van een functiewagen. U werd ontslagen met onmiddellijk ingang. Versta ik het goed dat u bedoelt dat u uw opzeg niet moet "uitwerken"? Indien u niet meer in functie bent, vervalt uiteraard ook het recht op de functiewagen. Lijkt me de logica zelve. Zolang u werkt behoudt u m.i. de "functiewagen". Het gebruik van een wagen bekostigd door de werkgever kan gelden als een onderdeel van uw loon, maar dat betekent niet dat je de wagen zelf ook toekomst als je eigendom. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 mei 2022 23:17

Betaalt u VAA om deze wagen ook privé te mogen gebruiken?

Dan is het deel van uw verloning en moet u gecompenseerd worden als u hier tijdens uw opzeg niet meer over kan beschikken.

JanDG
Topic Starter
Berichten: 52

#7 , 21 mei 2022 12:55

Beste
Ik moet mijn opzeg niet presteren en wagen staat omschreven als Functiewagen
Ik betaal VAA voor privé gebruik


Thomas_A
Berichten: 2302
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2022 13:42

Dit is een voordeel in natura (anders zou je er geen VAA voor moeten betalen), dus de waarde moet mee verrekend worden in je opzegvergoeding. De wagen zelf moet wel direct ingeleverd worden.

Onderscheid of je de wagen krijgt op basis van een bepaalde functie (bv. verkoper op de baan) of niveau in hiërarchie (bv. manager) bestaat niet. Gaat hem er enkel over of je hem nu privé mag gebruiken of niet.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”