Werkgever verhuist ... verplicht meeverhuizen?

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

Werkgever verhuist ... verplicht meeverhuizen?

#1 , 01 mei 2022 20:50

Mijn werkgeven heeft één hoofdkantoor en verschillende bijkantoren. De meesten werken in het hoofdkantoor en per bijkantoor werken er maximaal 4 mensen. Sedert Corona en het verplicht thuiswerken wil mijn werkgever meer centraliseren en één of twee hoofdkantoren houden. De bijkantoren zouden daarom sluiten en het hoofdkantoor zou verhuizen naar een groter gebouw. Eventueel komt er wel nog een twee "hoofdkantoor".

Probleem voor mij is:
- momenteel +-20 minuutjes rijden --> naar hoofdkantoor zou dit minstens 1h15 zijn (als er geen files zijn).
- momenteel +-30km --> naar hoofdkantoor een pak verder.

Gevolg hiervan is dat ik later op kantoor zou toekomen (kinderen moeten immers ook naar school) en dat ik dus 's avonds langer zou moeten werken en dus later zou thuis zijn. Samen met de langere tijd onderweg scheelt dit per dag minimaal 2h00.

Nu had ik al gelezen dat hier zowel rechten en plichten aan zijn, zowel voor de werkgever als de werknemer.
De nieuwe afstand zou niet meer dan een zeker aantal km mogen zijn. Maar soms lees ik zaken die dit tegenspreken.

Mijn vraag is dan een beetje wat de werkgeven kan en/of mag doen? Kan hij eisen om naar de nieuwe locatie te gaan werken?
En wat zijn mijn rechten dan? Moet is sowieso mee verhuizen of kan ik dit weigeren? En wat als ik dit weiger?

PS. de job op zicht blijft onveranderd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 01 mei 2022 22:22

Zoals je zelf zegt, is het een feitenkwestie of de nieuwe locatie een essentiële wijziging van de arbeidsvoorwaarden is. Het lijkt me sterk dat dit bij 2 uur extra woon-werkverkeer wel het geval is.

Dit betekent niet dat de werkgever niet mag verhuizen, wel dat je hierdoor de verbreking van de arbeidsovereenkomst kan inroepen. Met dus een verbrekingsvergoeding tot gevolg, maar helaas moet je ook op zoek naar een nieuwe job.

mbbs1024
Berichten: 474

#3 , 01 mei 2022 23:11

Je zal je werkgever niet kunnen dwingen om het bijkantoor waar je werkt open te houden.
Misschien kan je wel dingen afspreken zoals meer thuiswerken, een wijziging van het uurrooster, waarbij je misschien op bepaalde dagen wat langer werkt en op andere korter of niet, of een vergoeding voor de extra verplaatsingskosten.
Maar als je de langere verplaatsingstijd echt niet ziet zitten, zal er niets anders opzitten dan een andere job te zoeken.
Als ik nieuwsberichten hoor, is het daarvoor nu wel een geschikte tijd, omdat vele bedrijven op zoek zijn naar extra mensen.

Reclame

freebutterflyx
Topic Starter
Berichten: 100

#4 , 02 mei 2022 22:22

Uiteraard zal ik alle mogelijkheden afwegen en indien nodig onderhandelen.

Stel dat onderhandelingen op niks uitdraaien en ik niet wens mee te verhuizen omdat het te ver is en omdat ik teveel tijd onderweg ben. Dan zou dit een "verbreking van de arbeidsovereenkomst zijn" door de werkgever.
Wil dit dan zeggen dat ik mijn ontslag niet moet geven omdat de overeenkomst (eenzijdig) door de werkgever wordt veranderd/verbroken en dat ik zonder opzeg kan/mag vertrekken (maar wel met een verbrekingsvergoeding)? Of kan de werkgeven dan nog altijd eisen dat ik mijn opzegperiode uitdoe? Maar dan zou het in dat geval toch weel op de nieuwe plaats zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”