foutieve ontslagbrief ?

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

foutieve ontslagbrief ?

#1 , 24 apr 2022 20:19

hallo,

ik denk dat mijn ontslagbrief niet is opgesteld volgens de wettelijke regels:

de feite:
- ik kreeg dinsdag l.l. 19 April mondeling te horen dat ik (na 1 jaar en 2 weken in dienst) bedankt werd voor bewezen diensten.
- de dag erna, woensdag 20/4 ontving ik een aangetekende brief die het volgende vermeld:

" Gemeente xxxx, 19/4/2022,
Ondergetekende xxxxxxxxxx moet u tot zijn spijt bla bla bla. dat uw arbeidsovereenkomst wordt verbroken op datum van 19/04/2022.

Vanaf deze datum bent u dus vrijgesteld van alle verdere prestaties en bent u dus niet meer in dienst in de onderneming. Rekening houdend met uw ancienniteit in de onderneming zal u een opzeggingsvergoeding overeenstemmend met een opzeggingstermijn van 8 weken uitbetaald worden".


Ik denk dat een opzeggingsbrief moet bevatten de duur v/d opzegtermijn (is inderdaad het geval) en ook de aanvingsdatum v/d opzegtermijn ... ik weet nu niet of dit laatste punt hier aanwezig is. Men spreekt van 19/04 als verbrekingsdatum maar nergens zie ik de aanvangsdatum.

Volgens ik lees in de wet vangt de opzegtermijm aan 3 werkdagen na de betekening. Dit zou dus in mijn geval starten op maandag 25/4 en dit voor een periode van 8 weken. Als ik de aangetekende brief lees, krijg ik de indruk dat ze 19/4 naar voor schuiven als startdatum van die 8 weken.

Wat denken jullie ? En indien ik gelijk heb, wat zijn de gevolgen hiervan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kali
Berichten: 762

#2 , 24 apr 2022 20:31

Aangezien u wordt uitbetaald dient u niet meer te presteren en mag u morgen zelfs al met een nieuwe job starten…

jajest
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 24 apr 2022 20:48

Aangezien u wordt uitbetaald dient u niet meer te presteren en mag u morgen zelfs al met een nieuwe job starten…
dat weet ik ja, maar mijn bezorgheid gaat meer over wanneer die 8 weken beginnen te lopen. Tot welke datum wordt ik in feite uitbetaald ? Wanneer kan ik een werkeloosheidsuitkering uitbetaald krijgen ?

ik denk dat ik afgelopen week betaald krijg en dan nog 8 weken vanaf maandag. 25/4 ... maar ben niet zeker

Reclame

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2022 20:54

Een opzegtermijn (= dus u werkt nog de weken van de opzeg) begint inderdaad op een maandag.
Maar een verbrekingsvergoeding (waarbij er dus geen opzegtermijn moet gedaan worden maar je uitbetaald wordt), gaat onmiddellijk in.

Avbogae
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2022 20:55

Dus dan word u volgens mij betaald t/m 14/06.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2022 22:10

Je werkgever wilde geen opzeg en heeft je contract dus gewoon verbroken. Hij/zij heeft dus éénzijdig beslist om de voorwaarden van jullie contract te schenden en daarom krijg je bovenop je gewone loon tot je laatste werkdag ook een verbrekingsvergoeding uitbetaalt van 8 weken loon. Aangezien je arbeidsovereenkomst afgelopen is kan je je inschrijven bij VDAB als werkzoekende en een nieuwe betrekking aangaan.

Doordat je contract door je werkgever beëindigd is (én er geen sprake is van een dringende reden), kan je ook een werkloosheidsuitkering aanvragen. Pas op, want er zijn nog voorwaarden om recht te kunnen hebben op een uitkering. Je kan daarvoor best rechtstreeks met je vakbond of de Hulpkas voor Werkloosheidsuitkeringen contact opnemen.


Terug naar “Aanwerving & Ontslag”