Gedwongen overplaatsing van 45 min naar 2,5 uur reistijd

macamba
Topic Starter
Berichten: 6

Gedwongen overplaatsing van 45 min naar 2,5 uur reistijd

#1 , 06 mar 2009 19:32

Ik werk bij een firma die 28,7 km van mijn woning gelegen is.
Nu dwingen ze mij een overplaatsing naar de hoofdzetel die 71,6 km van min woning gelegen is.

Dit terwijl ze het pand gewoon blijven huren, alleen de afdeling waar ik werk (maar 3 man) gaat naar de hoofdzetel wegens organisatorische redenen.

Mijn probleem is dat ik geen auto heb, mijn reistijd is nu nog 45 minuten tot 60 minuten met de bus (per reisrichting).

Als ik op de hoofdzetel ga werken zal deze reistijd ongeveer 150 minuten bedragen per reisrichting dus!!
Dit lijkt mij absoluut onredelijk.

Ik ben vader van 2 kinderen en mijn partner is ten laste dus een zeer grote verantwoording. Mijn dochtertje is vandaag precies 6 dagen oud en nu krijg ik dit te horen terwijl ik nog in mijn vaderschapsverlof zit.

Ik heb een contract voor onbepaalde tijd, zit nog in mijn eerste 6 maanden proeftijd (opzeg = 1 week).
Zit nu dus in vaderschapsverlof en hoop dat ik beschermd ben tegen ontslag.

Wat kunnen jullie mij aanraden??

Ben al bezig met ander werk maar ik wil eigenlijk gewoon een deftige ontslagregeling maar wat zijn mijn rechten.. kunnen ze dit van mij eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 mar 2009 12:34

"Art.20.De werkgever is verplicht :1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

‘Ook op de arbeidsovereenkomst is de bepaling van artikel 1134 B.W. toepasselijk en strekt ze de partijen tot wet. Tenzij anders is bedongen,kan de werkgever de overeengekomen voorwaarden niet eenzijdig wijzigen of herroepen‘[Cass. ARS960047F,23 juni 1997(Stefaniak t. Altsys),J.T.T. 1997,333,noot WANTIEZ,C.].

‘De partij die eenzijdig een belangrijke wijziging in de overeengekomen arbeidsplaats aanbrengt,beëindigt de overeenkomst onrechtmatig,tenzij uit de overeenkomst of uit de aard van de dienstbetrekking of van de uitgeoefende functie kan worden afgeleid dat de partijen de arbeidsplaats niet als een essentiëel bestanddeel van de overeenkomst hebben beschouwd. Hiertoe dient de rechter niet vast te stellen dat de partij die de overeenkomst wijzigt ook de wil had ze te beëindigen’(Cass. 27 juni 1988,R.W. 1988-89,846-847,J.T.T. 1988,492,noot.).

Onderzoek dus vooraf zorgvuldig uw overeenkomst.

Verder te toetsen inzake afstand woon-/werkplaats aan CUYPERS,D.,’De eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden’, Oriëntatie 1990,p.107-108,nr.16.

‘Wanneer de werkgever eenzijdig een belangrijke wijziging aanbrengt aan een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst,kan dit worden beschouwd als een ontslag. De werknemer kan dan ofwel het onmiddellijk ontslag inroepen,ofwel de overeenkomst tijdelijk verder zetten in de nieuwe omstandigheden en de werkgever binnen een redelijke termijn in gebreke stellen die wijziging ongedaan te maken op straffe van het inroepen van ontslag. Als de werkgever die wijziging na de gestelde termijn handhaaft,zal de overeenkomst eindigen op het ogenblik dat de werknemer de beëindiging vaststelt‘[Cass. 7 mei 2007(V.E.D./C.V.A.),R.W.2007-08,1673-1676,Noot RAUWS,W.,Het tijdstip van het ontslag in geval van de belangrijke eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

macamba
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 08 mar 2009 12:48

Bedankt voor deze reactie en wetteksten.

Aangezien ik nog in mijn proef van 6 maanden zit op het contract van onbepaalde tijd, hoeven ze mij dus nog maar 1 week opzeg te betalen en daarmee is het afgedaan?
Of zou er meer in kunnen zitten?

Best ga ik maar gewoon op zoek naar ander werk maar nu moeten ze mij een C4 geven toch? Ik wil zelf geen ontslag nemen natuurlijk.

Ps. ik heb het telefoongesprek opgenomen, ookal is dat niet rechtsgeldig, woorden kunnen niet worden verdraaid. Er is letterlijk gezegd "er is voor jou geen plaats meer in .."

Reclame

Franciscus
Berichten: 38587

#4 , 10 mar 2009 10:30

Het opnemen van een telefoongesprek is wel geldig.
Het is ook uw telefoongesprek

macamba
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 10 mar 2009 10:36

Inmiddels contact gehad met de inspectie voor welzijn op het werk.
Aangezien ik nog in mijn 6 maanden proef zit dienen ze me gewoon 7 dagen opzeg te betalen en thats it.
RVA heeft ook gezegd dat als ik zelf ontslag neem dat dit ook geldig is en dat ik gewoon een uitkering kan krijgen. (1200 euro).

Ik hou de eer aan mezelf en begin gewoon ergens anders.
Mochten ze nog rare streken willen uithalen dan heb ik in ieder geval de gesprekken opgenomen.

Enorm bedankt voor de hulp!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”