Weigering elke vorm van verlof tijdens opzegperiode

Joedeloo
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Weigering elke vorm van verlof tijdens opzegperiode

#1 , 07 apr 2022 23:20

Hallo,

Ik heb recent mijn ontslag ingediend bij mijn werkgever, met een opzegtermijn van 3 maanden (bediendecontract - wettelijk maximum).
Nu kan mijn werkgever dit moeilijk verkroppen en weigert sindsdien elke aanvraag tot verlof.
De wettelijke vakantie neem ik aan dat hij die gewoon kan weigeren, ik kan ze bij mijn volgende job opnemen.
Compensatiedagen (contract 38u/w - reëel 40u/w) opnemen wordt ook geweigerd. Dit ligt me al moeilijker, maar ik veronderstel dat ik niet eenzijdig mag beslissen deze op te nemen, zelfs niet tegen het einde van de 3 maanden. Of kan ik wettelijk enkele dagen vroeger stoppen?
Idem voor een vervangende feestdag?
Anciënniteitsverlof: dit vervalt na afloop contract, zonder dat het mij moet uitbetaald worden achteraf. Ben ik in mijn recht als ik unilateraal beslis dit op te nemen op het einde van de 3 maanden, of ben ik dit gewoon kwijt?

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboohh
Berichten: 50

#2 , 08 apr 2022 10:58

U hebt trouwens ook recht op sollicitatieverlof ;-)

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 apr 2022 14:19

Hardnekkig en compromisloos jouw wettelijk verlof weigeren, terwijl andere collega's wel zonder problemen, verlof kunnen nemen, is ook onwettig denk ik en op z'n minst onethisch.

Wat betreft jouw ADV dagen (compensatiedagen), die zijn gelinkt aan jouw huidige job en werkgever en deze dagen moeten dus opgenomen worden tijdens jouw opzegperiode.

En zoals m'n voorganger reeds zé, je hebt wettelijk recht op 1 sollicitatiedag/week, dus met 3 maanden opzeg, zit je toch aan 12 sollicitatiedagen. En het maakt niet uit of je reeds ander werk hebt, je mag deze ten volle benutten.

Snap dergelijke situaties echt niet, wat is het nut om als werkgever, een vertrekkende werknemer, het leven extra zuur te maken. Ik heb zelf 2 x ontslag genomen en 1 x kon ik direct elders beginnen en moest ik zelfs mn opzeg niet uitdoen, baas zij letterlijk, aangezien je onmiddellijk elders kan beginnen heeft het geen nut om jou hier langer tegen je zin te houden, je hoeft geen opzeg te doen.
De andere keer, moest ik 7 weken opzeg doen, mocht ik al m'n adv dagen en sollicitatiedagen ingeven naar mijn wens, werkgever ging automatisch akkoord en in goeie verstandhouding uit elkaar gegaan.
Heb blijkbaar al redelijke chanche gehad, als ik vele verhalen lees en hoor.

Reclame

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2022 21:20

Als je werkgever weigert om je verlofdagen te laten opnemen (jaarlijkse vakantie, ADV-dagen of sollicitatieverlof), is dat niet wettelijk. Verlof moet steeds in onderling overleg afgesproken worden tussen werkgever en werknemer, dus raad ik je ten stelligste af om eenzijdig verlof op te nemen. Zonder rechtvaardiging is afwezig zijn een 'onwettige afwezigheid' en dat leidt tot het niet-betalen van loon voor de dagen waarom je geen bewijs kan leveren. Bovendien kan dit aanleiding geven voor je werkgever om een procedure te starten om je te ontslagen om dringende reden.

Een werkgever die zijn/haar werknemers verlof (jaarlijkse vakantie, ADV-dagen of sollicitatieverlof) weigert, is onwettig aan het handelen. Als de situatie het toelaat om verlof te nemen, omdat andere werknemers bijvoorbeeld zonder problemen vakantie kunnen opnemen, is er geen sprake van een uitzonderlijke situatie en dus kan je verlof niet geweigerd worden.

Daarnaast hoef je, als je sollicitatieverlof wil opnemen, ook niet te rechtvaardigen waarom je dit wil nemen. Je baas kan, ongeacht of je ontslag neemt of ontslagen wordt, niet eisen dat je een bewijs voorlegt dat je naar een andere job aan het zoeken bent. En ongeacht de weigering om je verlof te laten opnemen, is het baas ook verplicht om je opgebouwde vakantierechten uit te betalen op het moment dat je uit dienst gaat. Dit wel zeggen: je zal je enkel en dubbel vakantiegeld voor je opgebouwde vakantierechten uit 2021 uitbetaald krijgen, ongeacht of je hier reeds iets van opnam of niet. Ook zal je je reeds opgebouwde rechten uit 2022 uitbetaald krijgen. In 2023 zal je dus minder vakantiegeld krijgen, aangezien je huidige werkgever dit moet uitbetalen.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2022 20:13

Eenzijdig beslissen om verlof te nemen, zonder verwittiging en zonder rechtvaardiging, is trouwens hetzelfde als een contract verbreken. Een werknemer die het contract met zijn/werkgever verbreekt moet een verbrekingsvergoeding betalen aan zijn/haar werkgever.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2022 20:16

Als je werkgever je pest, dan moet je contact opnemen met de vertrouwenspersoon. Deze start dan een procedure op. Een werknemer kan trouwens ook ontslag nemen om dringende redenen. In dit laatste geval neem je best contact op met een advocaat of met je vakbond.

jefke007
Berichten: 1812

#7 , 22 apr 2022 10:59

"Een werknemer kan trouwens ook ontslag nemen om dringende redenen. In dit laatste geval neem je best contact op met een advocaat of met je vakbond."

Kan een werknemer daar zelf een nadeel aan hebben om zelf ontslag te nemen om dringende redenen ? Als hij/zij bv. nog geen ander werk gevonden heeft ?

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 apr 2022 11:30

Zou zeer voorzichtig zijn om TS aan te raden om ontslag in te dienen voor dringende redenen.
Werkloosheidsuitkeringen ??? Kans op slagen ??? Dringende reden volledig gemotiveerd en binnen de 3 werkdagen bij vaststelling ??? Topic is reeds van 7 april en vandaag 22.04.2022 ??

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... jk%20maakt.

Procedure kan jaren aanslepen. Kans op slagen ??
Indien rechtszaak verloren wordt door TS : mogelijkheden tot schadevergoeding door werkgever voor contractbreuk ??
Boemerangeffect. En zeker geen werkloosheidsuitkeringen.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 apr 2022 19:55

Zou zeer voorzichtig zijn om TS aan te raden om ontslag in te dienen voor dringende redenen.
Werkloosheidsuitkeringen ??? Kans op slagen ??? Dringende reden volledig gemotiveerd en binnen de 3 werkdagen bij vaststelling ??? Topic is reeds van 7 april en vandaag 22.04.2022 ??

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... jk%20maakt.

Procedure kan jaren aanslepen. Kans op slagen ??
Indien rechtszaak verloren wordt door TS : mogelijkheden tot schadevergoeding door werkgever voor contractbreuk ??
Boemerangeffect. En zeker geen werkloosheidsuitkeringen.
Ik ben het ermee eens dat voorzichtigheid geboden is, maar ik hoop dat de vraagsteller beseft dat dit forum geen juridische interventie, noch een juridisch advies vervangt. Een advocaat of een vakbond onder de arm nemen is bij een dringende reden, ongeacht of dit nu zelf inroept of de tegenpartij dat doet.

LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 apr 2022 20:09

Zou zeer voorzichtig zijn om TS aan te raden om ontslag in te dienen voor dringende redenen.
Werkloosheidsuitkeringen ??? Kans op slagen ??? Dringende reden volledig gemotiveerd en binnen de 3 werkdagen bij vaststelling ??? Topic is reeds van 7 april en vandaag 22.04.2022 ??

https://werk.belgie.be/nl/themas/arbeid ... jk%20maakt.

Procedure kan jaren aanslepen. Kans op slagen ??
Indien rechtszaak verloren wordt door TS : mogelijkheden tot schadevergoeding door werkgever voor contractbreuk ??
Boemerangeffect. En zeker geen werkloosheidsuitkeringen.
Ik ben het ermee eens dat voorzichtigheid geboden is, maar ik hoop dat de vraagsteller beseft dat dit forum geen juridische interventie, noch een juridisch advies vervangt. Een advocaat of een vakbond onder de arm nemen is bij een dringende reden, ongeacht of dit nu zelf inroept of de tegenpartij dat doet.
Inderdaad. Indien TS dringende reden zou aanhalen is het absoluut een vereiste een advocaat of de juridische dienst vakbond in te schakelen. Op zijn eentje geen enkele kans. Maar nu zelfs zie ik geen schijn van kans vermits het ontslag reeds gegeven is, en de feiten ( zo gezegd ? ) na het ontslag dus ontslag wegens dringende reden is hier niet meer op de plaats. Er is ook geen echte dringende reden, vijgen na Pasen.
Ook heeft hij geen bewijzen, want hij eist eenzijdig verlof op. Behoeft in overleg met de werkgever.
Indien hij de zaak voor de arbeidsrechtbank verliest : geen werkloosheidsuitkeringen ( nu ook niet wegens eigen ontslag ).
In dit geval zeker niet aan de orde.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#11 , 23 apr 2022 20:18

"Een werknemer kan trouwens ook ontslag nemen om dringende redenen. In dit laatste geval neem je best contact op met een advocaat of met je vakbond."

Kan een werknemer daar zelf een nadeel aan hebben om zelf ontslag te nemen om dringende redenen ? Als hij/zij bv. nog geen ander werk gevonden heeft ?
Wel, eerst en vooral is er een verschil tussen de manier waarop het contract beëindigd wordt én het recht op een uitkering. Als je werkgever je ontslagen heeft met een opzegtermijn opent dat niet automatisch het recht op een uitkering. Je moet namelijk aan enkele voorwaarden voldaan, vooraleer je recht geopend wordt. Daarnaast is ontslag nemen om dringende redenen een heel ongewone beslissing en dus zal de RVA dit individueel beoordelen.

Mag ik er ook aan toevoegen dat ontslag nemen, ongeacht of je nu reeds een contract ondertekend hebt of niet, steeds een financieel risico is. Een contract getekend hebben met je volgende werkgever betekent niet automatisch dat je gegarandeerd zal kunnen starten. Een contract kan namelijk voor de start ook beëindigd worden. Dat gebeurt dan ook met een opzeggingsbrief of een wederzijds akkoord.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”