Sollicitatieverlof

lachra
Topic Starter
Berichten: 4

Sollicitatieverlof

#1 , 01 apr 2022 22:05

Ik heb een vraagje ivm met sollicitatieverlof. Ik heb onlangs zelf ontslag genomen, opzegtermijn is 13 weken. Ik werk momenteel 4/5 van een 39u/week. Een werkdag van 7,8u dus 31,2u per week.
Als ik het goed uitreken heb ik recht op 6,2 u per week sollicitatieverlof gedurende de 13 weken ( deze week was de eerste week van de opzegtermijn).
Bij HR werd me verteld dat ze dit sollicitatieverlof in halve dagen berekenen en dat ik pro rata 10,5 dagen sollicitatieverlof mag opnemen in die 13 weken. Dus 2 halve dagen of 1 volledige dag en dat tot begin juni.
Ik heb hen verteld dat ik wekelijks 6,2u zal opnemen verdeeld over 2 dagen, gedurende alle 13 weken.
Sta ik in mijn recht of heeft HR gelijk?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2022 16:32

Het sollicitatie verlof is overeen te komen met HR.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 apr 2022 17:30

Je berekening is correct. Het aantal dagen sollicitatieverlof moet pro rata berekend worden, dus 6,2 uur per week. Op te nemen in 1 of 2 keer.

Meeste werknemers zouden echter de manier van rekenen van HR verkiezen, aangezien je dan effectief halve dagen kan opnemen. Afhankelijk van het type job, is de planning op jouw manier niet echt handig en verkiezen ze daarom hun berekening. Zelf verlies je daardoor ook geen uren.

Meestal is het de werknemer die in bepaalde weken geen sollicitatieverlof wil nemen en dit wil overdragen, maar hier moet de werkgever niet in meegaan.

Reclame

lachra
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 06 apr 2022 05:07

Ik heb net mijn loonbrief ontvangen van maart. HR heeft voor donderdag een halve dag sollicitatieverlof ingerekend, ook al had ik hen laten weten dat ik dit pro rata ging opnemen. Blijkbaar kan sdx works dit niet inrekenen in uren, enkel halve dagen. Moet ik hen dit blijven mailen? Ook al is het voor hen makkelijker om dit in halve dagen in te plannen, blijf ik erbij om 6,2u op te nemen gedurende 13 weken.

LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 apr 2022 11:03

Sollicitatieverlof opnemen = overeenkomen met de werkgever - HR.
Het is niet alleen de werknemer die de wetten eenzijdig oplegt of eisen stelt. Sociale secretariaten kunnen hun software niet individueel laten aanpassen = kostprijs ?

https://nl.workpocket.be/4/1/beeindigin ... erbreking/
lees Item Recht op sollicitatieverlof

U heeft trouwens ook zelf ontslag genomen, een beetje inschikkelijkheid is gepast.

Dus wat houdt u tegen om 1 x 6.2 uren te nemen of 2 x 3.1 uren te nemen ?

En u werkt 4/5 : 4 dagen per week of 4/5 per dag ( 5 dagen ) ?

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 apr 2022 20:25

U heeft trouwens ook zelf ontslag genomen, een beetje inschikkelijkheid is gepast.
Ik ben het ermee eens dat een beetje inschikkelijkheid hier gepast is. Mijn persoonlijke mening over sollicitatieverlof bij zelf ontslag geven, uit zich in het feit dat ik dit zelf nog nooit heb willen opnemen.

Toch ben ik overtuigd dat op basis van de wettelijke basis de TS gelijk heeft. Als werknemer en werkgever er in onderling overleg niet uitgerekend, kan TS elke week het aantal uren opnemen waar ze gezien haar deeltijdse contract recht op heeft.

lachra
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 06 apr 2022 21:12

Ik werk 4 dagen per week. Ik wil gewoon de uren per week opnemen waar ik recht op heb, namelijk de 6,2u per week gedurende ALLE 13 weken. HR beweert dat ze dit met hun software niet kunnen inrekenen, ofwel 2 halve dagen of een volledige dag, komende 10,5 weken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”