Langdurig werkloos - waar sta ik?

Floris374
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Langdurig werkloos - waar sta ik?

#1 , 01 apr 2022 10:47

Beste,

Ik sta - met minstens dagelijks zware hoofdpijn of migraine - al zo'n 5 jaar 'op ziekenkas'. Ik zou me echter (op de momenten waarop mijn hoofd het toelaat) opnieuw nuttig willen voelen en het werk langzaamaan hervatten. De weg daar naartoe ligt echter bezaaid met onduidelijkheid. Kunnen jullie me helpen bij volgende of doorverwijzen naar een dienst die me daarbij kan helpen?

Ik sta momenteel nog ingeschreven bij mijn werkgever (nog niet ontslagen dus).
* Kan ik ontslagen worden tijdens mijn ziekte?
* Ik weet niet of ik terug voor deze werkgever kan gaan werken (gezien mijn toestand). Stel dat dat toch zou lukken, kunnen ze mij vanaf dan ontslaan? Daar hoor je namelijk veel verhalen over ...
* Als ik als zelfstandige in bijberoep iets wil opstarten of voor een andere deeltijds zou gaan werken, neem ik aan dat mijn ontslag meteen volgt?
* Stel dat ik ontslagen word; waar val ik dan op terug? Krijg ik dan een ziekte-uitkering van de CM of val ik terug op een werkloosheidsuitkering of ...?
* Waar kan ik best terecht om terug iets te beginnen (ivm papierwerk, wetgeving, ...) of welke weg moet ik daarvoor bewandelen?

Financieel is er geen buffer en zonder inkomsten kan ik mijn gezondheid niet onderhouden :?

Ik heb al via allerlei wegen naar antwoorden gezocht (online, acv, cm, webinars, ...) maar duidelijke antwoorden blijven uit en/of spreken elkaar tegen.
Weet hier iemand waar ze mij aan antwoorden kunnen helpen?

Alvast bedankt!
Groeten
Floris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 apr 2022 20:02

Je hebt dus sowieso nog je werk, dat lijkt me al groot voordeel. Als je na 5j ziekenkas, het werk terug deeltijds wil hervatten, moet je 1, goedkeuring krijgen van je behandelende arts, 2, een ja krijgen van de adviserende arts vd mutualiteit en 3, zal je samen met de arbeidsgeneesheer van je werk naar de beste oplossing moeten zoeken, oa deeltijds werken, reïntegratie traject, andere job bij huidige werkgever of ontslag wegens medische overmacht.

Bij al deze opties, heb je normaal recht op volledig loon, hetzij deels van je werkgever en deels van je mutualiteit, bij progressieve/deeltijdse werkhervatting.
Bij medische overmacht, heb je normaliter meteen recht op een werkloosheidsuitkering, afhankelijk of je terug volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, zo ja, is dit volledige werkloosheidsuitkering, zo niet, zal het deels een werkloosheidsuitkering zijn en deels via de mutualiteit/ziekenkas.

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#3 , 04 apr 2022 11:22

Je hebt dus sowieso nog je werk, dat lijkt me al groot voordeel. Als je na 5j ziekenkas, het werk terug deeltijds wil hervatten, moet je 1, goedkeuring krijgen van je behandelende arts, 2, een ja krijgen van de adviserende arts vd mutualiteit en 3, zal je samen met de arbeidsgeneesheer van je werk naar de beste oplossing moeten zoeken, oa deeltijds werken, reïntegratie traject, andere job bij huidige werkgever of ontslag wegens medische overmacht.

Bij al deze opties, heb je normaal recht op volledig loon, hetzij deels van je werkgever en deels van je mutualiteit, bij progressieve/deeltijdse werkhervatting.
Bij medische overmacht, heb je normaliter meteen recht op een werkloosheidsuitkering, afhankelijk of je terug volledig beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt, zo ja, is dit volledige werkloosheidsuitkering, zo niet, zal het deels een werkloosheidsuitkering zijn en deels via de mutualiteit/ziekenkas.
Ik ga even een rechtzetting doen:
sommige mutualiteiten betalen geen ziektevergoeding meer als je 50% of meer progressief terug aan het werk gaat.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2022 22:36

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

UmbraVitae
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2022 13:50

Ik ga even een rechtzetting doen:
sommige mutualiteiten betalen geen ziektevergoeding meer als je 50% of meer progressief terug aan het werk gaat.
Is hier dan geen algemene regelgeving voor? Het gaat toch over iets van immens belang, je loon/uitkering, dat dit afhankelijk is van jouw mutualiteit, is op z'n minst bizar te noemen.

Kan enkel m'n eigen ervaring delen, was bij vorige werkgever ook enkele maanden buiten strijd en daarna 2 maanden werken aan 50%. Tijdens de periode van volledige arbeidsongeschiktheid, waarbij de mutualiteit instond voor mijn loon/uitkering (netto tussen €1800-€1950) en waar de werkgever dit bedrag nog maandelijks aanvulde met 200-€400, tot het loon, dat ik normaliter zou verdienen, wanneer ik volledige maand werk, dit laatste is volledig de goodwill vd werkgever en zeker geen verplichting, integendeel, eerder uitzondering.

En wanneer ik het werk terug deeltijds (50%) hervatte, nl 2 dagen/week met de vroege en 3 dagen/week met de late shift, werd ik voor alle dagen die geregistreerd stonden als ziekte, vergoed door de mutualiteit, waardoor ik de ganse periode genoot van volledig loonbehoud.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”