Ontslag nemen tijdens vaderschapsverlof

macamba
Topic Starter
Berichten: 6

Ontslag nemen tijdens vaderschapsverlof

#1 , 06 mar 2009 08:08

Ik werk als bediende met een contract voor onbepaalde tijd maar zit nog in mijn eerste 6 maanden proeftijd. De opzegtermijn is 1 week.

Kan ik tijdens mijn vaderschapsverlof mijn opzeg doen via aangetekende brief, en loopt de opzeg dan al tijdens het vaderschapsverlof?

Ik heb namelijk nog 1 week vaderschapsverlof te gaan nu, wil eigenlijk aan het einde daarvan niet meer terugkomen en gewoon met een nieuwe job beginnen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 07 mar 2009 10:14

“Art.38. § 1. De werknemer kan de overeenkomst opzeggen tijdens de schorsing van de uitvoering daarvan, als bedoeld in de artikelen 28, 1°, 2° en 5°, 29 en 31.Bij opzegging door de werknemer gegeven vóór of tijdens de schorsing, loopt de opzeggingstermijn tijdens die schorsing.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Vaderschapsverlof behoort niet tot voornoemde artikelen.

Het is niet duidelijk of de opsomming ‘als bedoeld in de artikelen 28, 1°, 2° en 5°, 29 en 31’ limitatief is,maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

macamba
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 07 mar 2009 10:35

Bedankt voor je reactie!

Ik heb gisteren even de inspectie voor werk gebeld en ze hebben het opgezocht en gaven aan dat mijn opzeg pas in kan gaan als ik weer uit mijn vaderschapsverlof ben.

Maar goed inmiddels heb ik een ander topic open gedaan want de situatie heeft weer een andere draai gekregen.

Hoop in ieder geval dat deze info ook nuttig kan zijn voor een ander in de toekomst.

Reclame

Zjef
Berichten: 156

#4 , 07 mar 2009 12:12

Niet juist. De ontslagbescherming is in het voordeel van de werknemer, niet van de werkgever. Je kan gerust je opzegging doen.

macamba
Topic Starter
Berichten: 6

#5 , 07 mar 2009 12:36

Niet juist. De ontslagbescherming is in het voordeel van de werknemer, niet van de werkgever. Je kan gerust je opzegging doen.
Goed ik wacht het nog even af want ik merk dat ze zelf ook met wat dingen bezig zijn, zie:

http://www.juridischforum.be/forum/view ... highlight=

Het is natuurlijjk beter dat ze mij ontslaan, of een mooie ontslagregeling maken.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”