Indexatie loon op dag van indiensttreding

V8xd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Indexatie loon op dag van indiensttreding

#1 , 30 mar 2022 10:06

Beste, ik heb een redelijk eenvoudige vraag.
Ik ben gestart op 1 februari aan een bepaald loon zoals overeengekomen in de arbeidsovereenkomst.
Op 1 februari is er een indexatie geweest van de lonen, maar mijn loon is niet geïndexeerd.

Heb ik recht op indexatie?

Het is geen loon volgens barema, in de arbeidsoverkomst staat niet dat het startloon niet of wel geïndexeerd is.
Iemand die mij kan adviseren of het de moeite zou lonen om hier een zaak van te maken?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2521
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 mar 2022 10:36

Indien uw contract begint te lopen op 01.02.2022 en er is een indexatie vanaf februari 2022, dan heeft u recht op de indexatie.
Indien start op 02.02.2022 geen indexatie ( behalve indien 01.02.2022 een feestdag moest zijn ).

Zelfs bij een mogelijke loonsverhoging : recht op indexatie ( in hetzelfde geval ), behalve indien werkgever schriftelijk vermeldt : loonsverhoging incluis index.

Indien u ( niet in uw geval ) zelfs aan de barema moest aangenomen worden, heeft u zelfs recht op de paritaire baremaverhoging en mogelijks indexaanpassing.

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2022 17:18

Ik heb in een verleden een werkgever gehad die standaard in elk nieuw contract niet alleen het loon, maar ook de referentiemaand voor de index vermelde. Typisch was dit de maand van ondertekening.

Bij mijn huidige werkgever was er effectief nog een indexaanpassing tussen ondertekening en startdatum. Ze hebben zelf de index toegepast, maat technisch gezien zou ik er geen recht op gehad hebben.

Reclame

V8xd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2022 15:45

Recht hebben en recht krijgen zijn natuurlijk verschillende dingen. Zijn er bepaalde wetteksten, arresten, etc … waarnaar ik kan refereren om mijn werkgever te overtuigen? Ze blokken elk gesprek hierover af.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”