Impact fietslease na ontslag door werkgever

Thibaud
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Impact fietslease na ontslag door werkgever

#1 , 25 mar 2022 13:26

De samenwerking tussen de werkgever en mezelf is onverwacht stopgezet op aangeven van de werkgever. Het noodlottige toeval wil dat ik op dag wanneer ik het nieuws vernam net aankwam met een nieuwe leasefiets van het werk.

Het gaat hier om een dure bakfiets die via B2Bike is geleased via een Flex Income Plan™ (FIP) van sdworx. Deze fiets heb ik besteld vanuit het uitgangspunt dat ik een langetermijn relatie ben aangegaan met de werkgever. Er is nooit een moment geweest voor de bestelling dat ik daaraan twijfelde. Als particulier zou ik zo'n dure bakfiets nooit hebben besteld, het is enkel via de gunstige FIP voorwaarden dat ik deze beslissing heb gemaakt.

Doordat ik ben ontslagen door de werkgever, verbreek ik ook het leasecontract met B2Bike. Door deze verbreking heb ik twee opties:
  • De fiets overnemen. Dit zal dan gebeuren aan minder gunstige voorwaarden dan initieel werden voorgehouden in de FIP berekening. Alle gunstige voorwaarden vallen volledig weg.
  • Een verbrekingsvergoeding betalen. Aangezien de fiets nog maar net is opgeleverd zal ik een zéér hoge boete betalen. HR zou blijkbaar in gesprek met sdworx om de uitzonderlijke situatie te bespreken.
Los van het feit dat ik het ontslag helemaal niet zag aankomen en de impact die het heeft op mijn gezin, maak ik mij grote zorgen dat ik ook nog eens een financieel nadeel zal ondervinden omdat ik een verbrekingsvergoeding moet betalen voor een leasefiets.

Mocht er echter geen oplossing uit de bus komen na het gesprek tussen HR & sdworx, wat zijn dan mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 mar 2022 14:10

Worden die B2Bike contracten afgesloten met de werkNEMER ????

Over potentieel vergiftigde cadeau's gesproken :!:

imhotep
Berichten: 55

#3 , 25 mar 2022 14:12

Je meldt "een nieuwe leasefiets van het werk", dus heeft uw werkgever een contract met B2Bike en niet jij.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mar 2022 14:14

Misschien eens lezen:

Cafetariaplan: een loonpakket à la carte - Accuria
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2022 15:39

Beste,

Bij het leasen van een E-bike of een andere fiets sluit (althans bij mijn werkgever) zelf een contract af met de leasemaatschappij voor een termijn van bijvoorbeeld 36 maanden. In de polis staat gedetailleerd weergegeven welke mogelijkheden er zijn bij veranderen van werk of ontslag. Ook de restwaarde van de lease fiets wordt vermeld. Uiteraard valt bij ontslag de tussenkomst van de WG en het fiscaal voordeel weg en blijft u contractueel gebonden aan de bepalingen in de overeenkomst die u heeft onderschreven.

Leasemaatschappijen dekken zich in en vragen inderdaad een verbrekingsvergoeding indien u na ondertekenen van het contract dit wenst op te zeggen.

In dit specifieke geval (zo goed als nieuwe fiets) en u wenst de fiets niet te behouden kan u best contact nemen met de lease firma om te kijken wat u mogelijkheden zijn. Anderzijds kopen ook vele particulieren zonder tussenkomst van de WG een E-bike / bakfiets en is dit met de oplopende prijzen van brandstof dus in elk geval een goede investering.

Indien u bij een andere werkgever aan de slag gaat is het uiteraard altijd mogelijk dat de leasefiets daar in uw cafetariaplan kan worden opgenomen (mits voorlegging recente aankoopfactuur).

Veel fietsgenot gewenst, fietsen is een zeer gezonde sport en tevens goed voor het milieu.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 25 mar 2022 17:37

Misschien eens lezen:

Cafetariaplan: een loonpakket à la carte - Accuria
https://accuria.be/wp-content/uploads/2 ... ccuria.pdf

Ik zie daar vooral dat het bedrijf de fiets (of electronica etc) leaset

Veel "wat als mijn werknemer ontslag geeft :?: "

Maar weinig of niet "wat als we onze werknemers buiten gooien :?: "

Blaatpraat
Berichten: 3794

#7 , 25 mar 2022 19:51

Bij het leasen van een fiets zijn de verbrekingsregels normaal enkel van toepassing als een werknemer ontslag geeft, of bij een ontslag om dringende redenen.
Bij een normaal ontslag van de werkgever uit, zijn deze regels normaliter niet van toepassing.

LeenW
Berichten: 12838

#8 , 25 mar 2022 19:54

Ervan uitgaande dat de werkgever least, is het nu zijn probleem wat hij met de bakfiets doet.

Thibaud
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mar 2022 20:31

Ik mag de fietspolicy niet verspreiden, maar ik kan wel zeggen dat ik contractueel niet onder de verbrekingsvergoeding uit kan.

Thibaud
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 25 mar 2022 20:37


Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 mar 2022 12:25

Ik zou de leden die participeren aan dit forum willen oproepen tot wat meer objectiviteit. Objectiviteit is immers de norm voor een goed functionerend juridisch forum.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#12 , 26 mar 2022 22:58

Mogelijks interessant artikel: https://www.standaard.be/cnt/dmf20190619_04468839
Ik citeer:
Bij een ontslag verliest de werknemer het recht op zijn bedrijfswagen. Daarover zijn de spelregels duidelijk. Maar wat als een werknemer zelf zijn job opzegt?
Dat lijkt mij dus toch nét niet van toepassing in jouw geval?

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”