Dringend advies nodig

lauren
Topic Starter
Berichten: 3

Dringend advies nodig

#1 , 04 mar 2009 13:53

Beste,

Ik werk reeds 6 jaar als bediende bij mijn huidige werkgever.
enkele maanden geleden ben ik veranderd van dienst, ze hadden deze functie mooi ingekleed maar ik ben eigenlijk ferm ih zak gezet.
Eigenlijk heb ik mij ipv verbeterd veel schade gedaan, en bovendien zijn de overuren niet menselijk, onbetaald en niet toegestaan te recupereren met verlof, ik sta momenteel al terug op 40 overuren !
Ik heb nu besloten te veranderen van werk en ga meteen beginnen sollictiteren, de situatie op het werk maakt mij momenteel ook ziek en ik lig 's nachts wakker van deze job die ik helemaal niet graag doe. Mijn dokter is op de hoogte nu en is bereid mij vanaf komende week een maand thuis te zetten. Nu heb ik volgende vragen:

Mijn werkgever reageert uiteraad niet goed op het feit dat ik deze job niet verder wens te doen, en probeert mij zelf ontslag te doen nemen, dit ga ik uteraard niet doen want ik ben alleenstaande. Indien ik zelf snel een nieuwe job vindt, kan ik uiteraard gewoon zelf opzeg geven.
Moet ik dan eerst terug gaan werken, of kan ik dit vanuit mijn ziekteverlof in orde brengen ? mijn opzegtermijn zal 3 maanden bedragen. Ben ik dan verplicht terug te gaan werken ?
Kan hij iets negatief vermelden op mijn C4 bij vertrek, als ik zelf opzeg ? of is dit louter om begin- en einddatum te vermelden.
Kan hij mij ontslaan indien ik ziek ben, ik denk enkel in geval van uitbetaling ? of kan men je dan ook je termijn laten uitdoen ? wat kan men dan ih slechtste geval op mijn C4 vermelden ? dat mij zou kunnen problemen bezorgen bij een nieuwe werkgever ?

Zijn er dingen waarvoor ik moet opletten, of hebben jullie betere oplossing ? er nu terug gaan werken zie ik echt niet meer zitten.
(deze week ben ik in verlof)
Het gaat om een heel groot bedrijf, we hebben wel een groepsverzekering, dus in geval van meer dan een maand ziekte past deze het gedeelte bij van je loon dat je anders zou verliezen. Ik heb uiteraard niet deze bedoeling, en hoop tegen 1 april een nieuwe job te hebben gevonden en gewoon opzeg te kunnen geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 04 mar 2009 15:42

- Bent u ingeschreven als arbeidster of als bediende?

- Is er een CAO van toepassing op uw werk? Wat vermeld deze over de opzegperiode?

- Niet vergeten dat nieuw werk vinden op dit ogenblik beduidend minder makkelijk is als pakweg 6 maanden geleden.


Als ik U was zou ik eventjes naar mijn vakbond stappen met uw probleem.

C4: Negatieve vermeldingen op C4 moeten bewijsbaar zijn.

lauren
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 04 mar 2009 17:24

Bediende, zoals bovenaan vermeld in mijn bericht.
uiteraard is er een CAO, gaat om gewoon contract van onbepaalde duur, 39 u/week.

Ik ben geen lid van een vakbond, kan iemand mij aub dringend advies geven, de tijd dringt voor mij.
Ik heb al twee lopende sollicitaties, de ene gaat mogelijk volgende week beslissen, ik moet dus proberen mijn opzeg te kunnen geven 1 April, maar alvorens dit te doen, wou ik graag antwoord op de vragen vermeld in mijn eerste bericht, zodat ik mij geen extra problemen op de hals haal.
Alvast bedankt,

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 04 mar 2009 17:43

Al eens aan gedacht om bij de regionale RVA afdeling langs te gaan met uw contract?

Op zijn minst gaan ze u kunnen doorverwijzen naar het juiste organisme dat u kan helpen.


http://www.rva.be

paling
Berichten: 280

#5 , 04 mar 2009 18:08

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 04 mar 2009 20:54

>en bovendien zijn de overuren niet menselijk, onbetaald en niet toegestaan te recupereren met verlof, ik sta momenteel al terug op 40 overuren !

-dit is enkel mogelijk als je een vertrouwensfunctie hebt
Tussen theorie en realiteit is op dit punt zowel in de privé- als de openbare sector een onoverzienbare kloof. (Getuige daarvan zijn de +900 overuren op mijn eigen klokje die ik godzijdank nu en dan wel kan opnemen want anders mochten ze een systeem invoeren dat 4 cijfers voor de komma aankan..)

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”