Sollicitatie dag op zaterdag

patrick69
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Sollicitatie dag op zaterdag

#1 , 02 mar 2022 21:28

Onlangs ben ik ontslagen omwille van economische redenen. Actief in de autosector (verkoop) en werk van dinsdag tem zaterdag, maw maandag men wekelijkse vrije dag.
Ik heb ondertussen reeds elke week men sollicitatie dag ingepland op woensdag of donderdag. De sollicitatie dag vraag ik aan bij de werkgever (1 week op voorhand), indien we niet overeenkomen, heb ik het recht te beslissen wanneer ik hem in plan.
Mits ik ook op zaterdag werk, ga ik er van uit ook men sollicitatie dag te mogen inplannen op die dag. Het is gelink aan de auto sector (commerciële functie) dat zaterdag werk er deel van uitmaakt. Niet dat ik dit veelvuldig zal doen, maar in deze sector kunnen sollicitatie gesprekken ook op een zaterdag plaatsvinden.
Mag ik er van uit gaan dat men huidige werkgever dit niet mag weigeren, mits zaterdag voor mij een contractuele werkdag is.
Dank voor de feedback

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
FDU
Berichten: 13
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#2 , 07 mar 2022 00:52

Zaterdag is een werkdag. Het sollicitatieverlof kunt u opnemen op een zaterdag. Uw werkgever kan eventueel een bewijs van sollicitatie vragen. Let wel, u bent niet verplicht dit aan te leveren.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mar 2022 23:57

Sollicitatieverlof kan je inderdaad enkel opnemen op een dag waarop je normaal zou werken. De werkgever kan dit niet weigeren, maar dit moet ten allen tijde in onderling overleg gepland worden. Eénzijdig beslissen om toch solliciatieperlof te nemen zou een onwettige afwezigheid zijn, waarvoor je géén loon krijgt.

De werkgever mag inderdaad vragen wat je gaat doen, maar je moet hier inderdaad niet op antwoorden. Je hoeft ook geen attest of een sollicitatiebewijs in te leveren.

Sollicitatieverlof kan zowel door werknemers die door hun werkgever werden ontslagen genomen als door werknemers die zelf ontslag nemen. In beide gevallen moet een werknemer nooit een bewijs van sollicitatie afleveren.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”