Ziektebriefje pas 2e dag afgedrukt door arts, werkgever wil dit niet aanvaarden

Mieke92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ziektebriefje pas 2e dag afgedrukt door arts, werkgever wil dit niet aanvaarden

#1 , 01 mar 2022 14:49

Hallo, mijn zus is een week ziek thuis geweest, sinusitus (en negatieve pcr test). De dokter gaf pas de 2e dag van ziekte een briefje (reden de printer was kapot en kon dus geen briefje afprinten). Op het briefje staan wel de 1e dag en de 2e dag ziekte op (maar datum afdruk briefje is de 2e dag), hierna heeft ze een verlenging gekregen van nog 3 dagen (omdat ze nog steeds ziek was).

Nu zegt haar werkgever dat het een "vals" briefje is en dat de dokter een brief MOET opmaken ter staving van het feit dat ze wel degelijk die 1e dag bij de dokter geweest is of dat hij haar anders om dwingende redenen (valsheid in geschrifte) zal ontslaan.

Mijn zus heeft de dokter om een brief gevraagd, deze wil dit wel mondelijk bevestigen aan haar werkgever maar niet op papier (de arts vond dit niet normaal dat er over haar ziektebriefjes twijfel was daar mijn zus vorig jaar ook 3 dagen (keelontsteking) ziek thuis was en zij toen ook een ziektebriefje (van dezelfde arts) heeft afgegeven.

En haar werkgever wil een papier en geen telefoongesprek (want dan kan je iedereen laten bellen en zich voordoen als dokter is zijn antwoord).

Kan haar werkgever haar ontslaan voor zoiets?

Ze heeft tijdig haar werkgever een whatsapp gestuurd (waar hij als antwoord OK heeft gestuurd) om aan te duiden dat ze ziek was. Ook het resultaat van de pcr-test is hem overgemaakt.

Het is niet de eerste keer dat haar werkgever haar en andere werknemers maatregelen op wil leggen die niet in het arbeidscontract staan, haar collega is een aantal weken thuis geweest (burn out) en ook die heeft hij de huid vol gescholden (ingebeelde ziekte, fantast, ..) waar anderen bijstonden en ook bij haar was het dreigement van ontslag om dwingende reden er.

Graag jullie advies..

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 01 mar 2022 15:05

Ik vind het niet abnormaal dat de werkgever hier toch iets van bewijs wil zien van de kapotte printer. Naar mijn mening is het hier de arts die moeilijk doet.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 01 mar 2022 15:09

Het volstaat toch dat de arts op zijn briefje de juiste datum zet?
Bij mijn weten beslist een printer niet over een datum. Die drukt gewoon de datum af die de arts op het briefje heeft gezet. Eender op welke dag het briefje wordt geprint.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Mieke92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2022 15:20

Hallo, zoals reeds hierboven gezegd:

Mijn zus heeft de dokter om een brief gevraagd, deze wil dit wel mondelijk bevestigen aan haar werkgever maar niet op papier (de arts vond dit niet normaal dat er over haar ziektebriefjes twijfel was daar mijn zus vorig jaar ook 3 dagen (keelontsteking) ziek thuis was en zij toen ook een ziektebriefje (van dezelfde arts) heeft afgegeven.)

Volgens de arts is het briefje (al staat de datum op de 2e dag) wettelijk in orde en telt dit voor de 2 dagen en is de werkgever gewoon een reden aan het zoeken..

Haar loon is gewoon op haar rekening gekomen van die maand, dus de ziektedagen zijn dan toch al opgenomen hierin?

Dus nogmaals de vraag: Kan haar werkgever haar ontslaan (dwingende reden) voor zoiets? Zij kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor de kapotte printer, noch voor het feit dat de dokter het wel mondeling wil meedelen maar niet schriftelijk?

Ik heb haar gezegd dat ze moet blijven aandringen bij de arts, maar meer kan ze toch niet doen dan aandringen?

puttemanp
Berichten: 613

#5 , 01 mar 2022 15:41

Bij defecte printer bestaat er nog steeds zoiets als pen en papier.

Ik kan begrijpen dat de werkgever zich vragen stelt bij een retroactief ziekteattest.

m.i. is het hier eerder de arts die moeilijk doet,

P.

Mieke92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 mar 2022 15:43

Hallo, Ik vind ook dat de arts moeilijk doet, en mijn zus begrijpt ook niet waarom ze het wel mondeling maar niet schriftelijk wil zeggen.

Maar kan haar werkgever haar ontslaan (dwingende reden) voor zoiets?
Zij kan toch niet verantwoordelijk gesteld worden voor de kapotte printer, noch voor het feit dat de dokter het wel mondeling wil meedelen maar niet schriftelijk?

Graag jullie advies.

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 mar 2022 15:51

Mieke92, een werkgever die zijn werknemer daarom ontslaat wegens dringende redenen; verbrand volgens mij ( en uit ervaring ) zijn vingers. Is geen dringende reden.
https://www.unizo.be/advies/kan-u-een-w ... iektebrieb...

Bovendien heeft uw zus de werkgever tijdig verwittigd.
Datum ziektebriefje dat 2 is door buiten gebruik printer. Het is de computer van de dokter die bepaalt welke datum de formulieren dragen ( computer datum, printer bepaalt geen data ). Is ook zo voor voorschriften, werken volgens vastgestelde procedures.
Dokter had wellicht een schriftelijk ( hand ) attest kunnen opmaken op de eerste dag. Maar dat maakt niets uit gezien de dokter bevestigd op het attest afwezigheid vanaf dag 1.

Werkgever zoekt echt naar pietluttigheden ( heeft trouwens ook het loon betaald zonder inhouding ).
Muggenziften is van allen tijden.

Mieke92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 mar 2022 08:13

Dank voor alle berichten.

Mijn zus zal nogmaals aandringen bij de dokter voor het gevraagde "attest" .

Het is een geruststelling dat het hier een dreigement betreft dat de werkgever waarschijnlijk niet kan waarmaken, maar haar wel het leven kan zuur maken (wat hij nu al doet, hij vraagt iedere dag waar anderen bij zijn waar dat papier blijft daar ze toch zo goed kan vervalsen).

Ook heb ik haar het advies gegeven om naar ander werk uit te kijken, ze heeft al een collega met een burn out gehad, ik vrees dan ook dat hij haar gaat blijven pesten tot ze een fout maakt of zelf haar ontslag geeft.

In een verziekte werkomgeving werken is volgens mij ook geen oplossing.

Kali
Berichten: 762

#9 , 02 mar 2022 09:17

Heeft de werkgever zijn vermoeden van een vals briefje schriftelijk aan u zus laten kennen?
U zus dient zo snel mogelijk via een traceerbaar spoor (mail / aangetekend schrijven) de arts te verzoeken het nodige te doen, ik heb de indruk dat momenteel uw zus enkel telefonisch contact heeft met de arts.

Indien de werkgever op basis van dat ziekteattest een poging zou doen voor een ontslag om dringende redenen dient u zus dit aan te vechten (en desnoods de arts bij in het geschil te betrekken gelet op het feit dat deze weigert het gevraagde attest af te leveren).

Mieke92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#10 , 02 mar 2022 09:27

Er is geen schriftelijke vraag van de werkgever, enkel een mondelinge vraag/eis.

Mijn zus heeft via mail en telefonisch de vraag gesteld aan de arts, die heeft haar telefonisch de melding gegeven dat ze wil bellen met de werkgever maar niets op papier wil zetten, de arts zegt dat dit een belachelijke situatie is daar er insinuaties zijn van vals ziektebriefje (en dus dat er ook insinuaties zijn naar de arts toe).

Ik denk dat hij haar, zoals hij al met haar collega's heeft gedaan, gaat blijven pesten en vernederen in publiek en haar zo zal proberen dwingen tot zelf ontslag nemen of dat ze een fout maakt waarop hij haar kan afrekenen.

Zoals hiervoor reeds gezegd, ze heeft al een collega met burn out (door hem) en 2 collega's zijn plots van werk veranderd (eigen opzeg) omdat hij hun viseerde..

Jo23
Berichten: 378
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 mar 2022 10:58

Wie wil bij zo een werkgever blijven werken? Denk aan uw welzijn en zoek gewoon een job bij een werkgever die correct omgaat met zijn personeel. Burn out en hoog personeelsverloop zijn objectieve indicatoren dat het personeelsbeleid en de arbeidsomstandigheden slecht zijn.

artemis
Berichten: 3293

#12 , 02 mar 2022 11:14

Vraag in de marge:
Wat als je niet dezelfde dag bij je huisarts terecht kan? Gebeurt bij mijn huisarts geregeld dat je pas 's anderendaags een afspraak kan maken.
Bij mijn vroegere huisarts kon je zelfs pas soms na 2 of 3 dagen terecht, want die was ook homeopathisch arts waarvoor ze consultaties van 1 uur gaf. Dus haar agenda was snel vol, ook voor de gewone consultaties.

Heb het zelf niet nodig want ben zelfstandige

jef007
Berichten: 1679

#13 , 02 mar 2022 12:03

consultaties bij huisartsen beginnen meer en meer problematisch te worden :
-ikzelf dien bij ziekte voor 9u morgens in te bellen naar medex
-consultatie bij arts kan soms maar 2 of 3 dagen later (electronisch agenda)
als ik geen ziekteverlof krijg, dan ben ik onwettig afwezig!

eylis
Berichten: 8836

#14 , 02 mar 2022 12:38

Natuurlijk dat een ziektebriefje de dag na de start van de ziekte gedateerd kan zijn. Het kan immers inderdaad gebeuren dat je pas de dag na je ziekte een dokter kan zien. Laat je zus melden aan de werkgever dat ze hierover informatie heeft ingewonnen en dat het wettelijk perfect in orde is. Gezien het bvb. ook mogelijk is dat men de dag nà het ziekvallen pas een dokter kan en mag zien (cfr omstandigheden, drukte dokter, onmogelijkheid huisbezoek etc...) Laat je zus melden aan haar werkgever dat hij zich best informeert bij een deskundige terzake om zijn visie hieromtrent af te toetsen.

LYNX XX
Berichten: 2493
Juridisch actief: Nee

#15 , 02 mar 2022 12:46

Er is geen schriftelijke vraag van de werkgever, enkel een mondelinge vraag/eis.

Mijn zus heeft via mail en telefonisch de vraag gesteld aan de arts, die heeft haar telefonisch de melding gegeven dat ze wil bellen met de werkgever maar niets op papier wil zetten, de arts zegt dat dit een belachelijke situatie is daar er insinuaties zijn van vals ziektebriefje (en dus dat er ook insinuaties zijn naar de arts toe).

Ik denk dat hij haar, zoals hij al met haar collega's heeft gedaan, gaat blijven pesten en vernederen in publiek en haar zo zal proberen dwingen tot zelf ontslag nemen of dat ze een fout maakt waarop hij haar kan afrekenen.

Zoals hiervoor reeds gezegd, ze heeft al een collega met burn out (door hem) en 2 collega's zijn plots van werk veranderd (eigen opzeg) omdat hij hun viseerde..
Mieke92,
Uw zus is perfect wettelijk in orde. Die werkgever moet dringend een cursus sociale wetgeving volgen.
Denkelijk wil hij van haar af ( zoals in andere reactie weergegeven. Ook een doktersbezoek ( zoals in een andere reactie weergegeven )
kan dikwijls niet dezelfde dag ( bij mijn huisarts heb ik al een wachttijd van 1 maand voor consultatie, en enkel huisbezoek voor dringende gevallen ).

Dat haar dokter niet meewerkt aan de malversaties van de werkgever begrijp ik goed.
Maar een dokter betrekken bij een arbeidsgeschil voor de rechtbank of elders : zal niet zo makkelijk zijn; zij onthouden zich daar
gewoonlijk van.

Belangrijk : een werkgever mag geen contact hebben met uw huisarts. Huisarts mag ook geen telefonische verklaringen geven aan de werkgever.

Laat de werkgever rustig zijn gangetje gaan ( loopt toch tegen de muur ) en zoals een andere reactie zegt : laat ze dringend een andere job zoeken. Het is daar niet gezond.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”