onslagen en daarna vervangen door interim. kan dit !

polpok
Topic Starter
Berichten: 1

onslagen en daarna vervangen door interim. kan dit !

#1 , 02 mar 2009 20:26

Begin januari werd ik met 9 van mijn collega's ontslagen om economische reden.
We waren allemaal arbeiders met een opzeg van 4 weken en 6 weken.Er werden geen bediende ontslaan.
De ontslagen zouden onder de 10 % zijn zodat wet renault niet van toepassing zou zijn.

Kreeg mijn ontslag brief aangetekend toegezonden en tekende voor de rest niets. Ik ben nu reeds werkloos (4 weken opzeg voorbij),5 ander collega’s worden dit eind deze week.


Eind januari op de ondernemingsraad werd er al gepraat over het aannemen van interims.(alle 10 waren we in onze opzeg we mochten we niet meer komen.Werden uitbetaald voor de resterende weken)
Ondernemingsraad van februari worden er interims aangekondigd en er worden 2 extra posten opgestart. Weekend van 28feb./1 maart start weekendpost (weekendpost voltijds betaald) (5 van ons waren doen nog in opzeg.)

Mijn vragen zijn:

Kan dit , kunnen wij ontslagen worden voor economische reden terwijl er al gepraat word over aanwerving van interims en een extra post word opgestart omdat ze het werk niet gedaan krijgen terwijl onze opzeg nog loopt.
Is dit ontslag wettelijk aan te klagen ?
Kan het dat er arbeiders met tijdelijk contract blijven terwijl de 10 ontslagen een contract hadden van onbepaalde tijd. (vast)


Nota:

Interim contracten gaan beginnen van zodra alle 10 werkloos zijn,in de loop van maart/april
Er zijn 5 a 6 mensen gebleven die langdurig ziek zijn . Mogen deze vervangen worden nu al door interims ? (heb deze mensen in de 4 jaar dat ik daar werk nooit gezien maar ze zouden nog altijd op de lijst staan)

Wie weet raad ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 03 mar 2009 16:30

Zolang een werkgever de wettelijke voorwaarden voor ontslag naleeft doet hij/zij in principe met zijn bedrijf wat hij/zij wil. Er bestaan geen wetten die verbieden om interims aan te nemen, vrees ik...

Somers
Berichten: 1

#3 , 14 sep 2009 11:51

De tijdelijke vervanging van een werknemer wiens arbeidsovereenkomst in haar uitvoering is geschorst:

een vaste werknemer die ziek is
een vaste werknemer die verlof heeft opgenomen
een vaste werknemer die volledige loopbaanonderbreking geniet
een vaste werknemer die ontslag heeft genomen of gekregen > Hier dient een bepaalde procedure te worden gevolgd en de duur van de vervanging is beperkt tot een periode van drie maanden, vanaf de beëindiging van de overeenkomst door ontslag met een opzeggingstermijn. De vervanging door een uitzendkracht is slechts mogelijk voor zover de vakbondsafvaardiging van de onderneming daartoe voorafgaande toestemming verleent. Binnen drie werkdagen na de ontvangst van die toestemming moet de gebruiker de Algemene Directie Toezicht op de Sociale Wetten op de hoogte brengen. De procedure dient ook in alle gevallen van verlenging van een vervanging te worden toegepast.

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”