ontslag dringende reden op basis van camerabeelden

fragil114
Topic Starter
Berichten: 6

ontslag dringende reden op basis van camerabeelden

#1 , 02 mar 2009 11:58

mijn dochter werkt een 8-tal maanden in een car wash (arbeiderscontract van 36 u per week).
Vorige week heeft ze echter een aangetekend schrijven gekregen waarin de werkgever haar meedeelt dat ze om dringende reden ontslagen wordt, zonder meer informatie.
Diezelfde dag ga ik naar de werkgever, maar die blijkt voor een week met vakantie vertrokken te zijn. Ik heb hem dan opgebeld en hij stelde mij voor om samen met mijn dochter naar zijn kantoor te komen ná zijn vakantie.
Tijdens dit onderhoud zegt hij ons dat hij n.a.v. een aantal kastekorten enkele camera's geplaatst heeft in o.a. de kluis voor het wisselgeld en dat hij op die beelden verdachte handelingen van mijn dochter vastgesteld had en dat hij haar daarom om dringende reden ontslagen heeft. De beelden had hij ter authenticatie binnengestuurd en zouden begin deze week ter inzage vrijgegeven worden zodat mijn dochter tekst en uitleg bij bepaalde handelingen zou kunnen geven.

Enkele vragen die mij als niet-jurist te binnenschieten :

1) moet het personeel niet ingelicht worden ivm de plaatsing van de camera's ?
2) kunnen deze beelden uberhaupt gebruikt worden om tot een ontslag van dringende reden over te gaan ?
3) we hebben na 6 werkdagen na het ontvangen van de ontslagbrief nog steeds geen C4 gekregen en dus ook geen schriftelijke verklaring waarom ze eigenlijk ontslagen werd. Is dit wel wettelijk in orde ? Zolang mijn dochter geen C4 in haar bezit heeft, kan ze zich ook niet als werkzoekende inschrijven.

alvast bedankt voor jullie reacties !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
paling
Berichten: 280

#2 , 02 mar 2009 19:02

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 02 mar 2009 19:35

Ontslag per dringend MOET gebeuren aangetekend of per deurwaardersexploot - als dat niet komt en men gaat niet werken is men onwettig afwezig.
Bij diefstal dient men wel klacht neer te leggen bij de politie en dan verder te zien wat kan gedaan worden voor bewijsmateriaal.

Dus is (volgens mij) tot hiertoe alles onwettig en zelfs laster en of eerroof.

Naar de vakbond gaan en daar de zaak eens uitleggen.
Bij mijn weten magen er enkel kamera's geplaatst worden nadat een procedure gevolgd is om ze te plaatsen - de werknemers in kennis gesteld zijn - annex aan arbeidsreglement vb

Vermoeden van Diefstal

Bij vermoeden van diefstal door een personeelslid en dit vermoeden kan gestaafd worden met bijvoorbeeld een kassaregister ( alleen door die persoon gebruikt met toegangscodes ), en een camerasysteem betrapt deze persoon . De bewijskracht van deze beelden kan door de rechter echter verworpen worden. Daarom kan men best samenwerken met de politie.

Opgelet Het plaatsen van camera’s zonder verwittiging is verboden en strafbaar.

Belangrijk

Sinds begin 2007 is er een nieuwe wet aangaande camerabewaking.
Hierin wordt duidelijk vermeld waar men camera's mag plaatsen en waar dit wordt beschouwd als een inbreuk op de privacy.
In het kort komt het erop neer dat men op privé domein altijd camera's mag plaatsen op voorwaarde dat iedereen die geobserveerd wordt dit weet. Dus men MOET dit duidelijk kenbaar maken.

Tevens moet men voor iedere installatie van camera's dit melden aan de privacy comissie.

Reclame

fragil114
Topic Starter
Berichten: 6

#4 , 03 mar 2009 14:28

@ paling : bedankt voor de tip ivm de C4 en het zo spoedig mogelijk inschrijven ! Ik weet zelf niet hoeveel tijd er tussen de vermoedelijke feiten en het eigenlijke ontslag ligt, want we hebben nog steeds de beelden niet kunnen/mogen bekijken. Het aangetekend schrijven dateert al van 19/02/2009, ondertussen zijn we al 8 werkdagen verder en zijn we (officieel) nog steeds wachtende op de feitelijke dringende reden en de C4...

@ Franciscus : ik was sowieso van plan om met dit dossier naar de vakbond te gaan, als ik uw motivaties zo lees, dan heeft de werkgever wel een aantal wetten overtreden. Bovendien gaat het hier om een kassasysteem zonder codes, iedere werknemer kan hier te pas en te onpas geld uit wegnemen. Idem dito voor de kluis van het kleingeld : iedere werknemer heeft toegang tot deze ruimte en kan/mag gebruik maken van de kluis bij een tekort aan wisselgeld in de kassa.

paling
Berichten: 280

#5 , 03 mar 2009 18:45

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:10, 1 keer totaal gewijzigd.

fragil114
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 04 mar 2009 09:57

De ontslagbrief vermeldt enkel dat ze ontslagen werd om dringende reden...
We zijn trouwens nog steeds wachtende op een uitnodiging van haar werkgever om samen de beelden te bekijken. En ik ben er vrij zeker van dat er geen gerechtelijk onderzoek loopt.

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 04 mar 2009 13:50

“Art.35...Alleen de dringende reden waarvan kennis is gegeven binnen drie werkdagen na het ontslag kan worden aangevoerd ter rechtvaardiging van het ontslag zonder opzegging...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

Bij ontstentenis van dringende reden dient het ontslag gegeven MET opzegging.

Deel uw werkgever aangetekend mee dat u bij ontstentenis van kennisgeving van dringende reden en van opzeggingstermijn het werk hervat.

Indien uw werkgever u dit belet leg dan klacht neer bij Toezicht op de Sociale Wetten : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552 en /of maak de zaak aanhangig bij de Arbeidsrechtbank.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”