Facebook op de werkvloer

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

Facebook op de werkvloer

#1 , 01 mar 2009 20:29

Een kennis van mij heeft een vrij domme stoot uitgehaald, maar toch wil ik even zien of de straf gerechtvaardigd is.

Deze man heeft zijn ploegbaas, terwijl deze sliep, voor de grap vastgebonden aan een stoel en vervolgens een tape over de mond geplakt om tenslotte foto's te nemen en op facebook te zetten. Eigenlijk is het een uit de hand gelopen grap. Een idiote en gewaagde grap waarbij weinig aan de gevolgen werd gedacht (ook voor die ploegbaas), maar toch...

Gevolg is dat de man een periode geschorst werd en behoorlijk gedegradeerd in functie. Serieus minder loon (en enkele maanden geen) dus. Vanzelfsprekend brengt dit een sociaal drama met zich mee. Hij is nl enige kostwinner en heeft bovendien ook nog gehandicapte kinderen.

Los van het feit dat dit dus een niet zo intelligente zet was, vraag ik me af of deze straf niet een beetje aan de zware kant is. En of een werkgever van de eerste keer zo drastisch kan ingrijpen (er zijn geen precedenten)...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke
Berichten: 1299

#2 , 01 mar 2009 22:29

Drastisch ingrijpen? Als het mijn werknemer was, stond hij op straat.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 01 mar 2009 23:53

Alhoewel ik vragen heb bij een slapende ploegbaas op de werkvloer (maar ja, ik ben ambtenaar...) moet ik Dieke gelijk geven; zelfs zonder een periode van crisis zou deze persoon bij de meeste werkgevers op staande voet zijn ontslagen. Bovendien heeft ie nog geluk dat de ploegbaas in kwestie geen verdere stappen onderneemt.

Wat is de positie van de ploegbaas in deze affaire? ( woest, lastig, kon er mee lachen?)

Als ik uw kennis was zou ik me een paar maanden extreem koest houden, schriftelijk mijn excuses aanbieden aan alle partijen en gedurende zeker 6 maanden een extra tandje op het werk bij steken. Misschien dat er dan opnieuw gepraat kan worden...


edit: spelling.
Laatst gewijzigd door Vandebos op 02 mar 2009 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 02 mar 2009 13:05

Moet wel een heel bijzonder zware slaper zijn die ploegbaas. Je kunnen laten vastbinden op een stoel, je mond laten aftapen, en dat allemaal zonder wakker te worden.... Dat is weinigen gegeven :D

En is dat allemaal op de werkvloer gebeurd of privé?

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 02 mar 2009 19:40

Daarbij nog strafrechtelijke vervolging - publicatie foto zonder toestemming - inbreuk auteursrechten
laster en eerroof - morele schadevergoeding

Publicatie foto zonder toestemming in krant heeft de krant een bedrag gekost van ongeveer 10.000 €

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#6 , 03 mar 2009 01:06

Wat is de positie van de ploegbaas in deze affaire? ( woest, lastig, kon er mee lachen?)
Op zich is t gewoon een uit de hand gelopen grap. Er heerst daar nogal een losse sfeer waar wel meer stoten worden uitgehaald. Die mannen brengen nl wat meer dan het gemiddelde aantal uren met elkaar door (vandaar ook het slapen. Hoewel ik dit niet zeker weet, zou het me verwonderen indien dit in werktijd gebeurde, echter wel op het werk. Er zijn diverse langere rustpauzes voorzien). Die ploegbaas zelf kon er dus best mee lachen dat hij beetgenomen werd (en natuurlijk werd hij gaandeweg wakker). De foto is ook meteen offline gehaald van zodra de vraag gesteld werd. De bal ging aan het rollen doordat een derde het geheel aan het licht bracht.

Maar op zich zijn dat allemaal randvoorwaarden die minder relevant zijn. Strafrechtelijk zijn er weinig gevolgen. De meeste aangehaalde termen vereisen immers een klacht van de benadeelde zelf. Die is er niet. Ik stel me gewoon vragen bij de rol van de werkgever (overigens probeerde men ook met deze partij te praten, maar werd hier geen gehoor aan gegeven).

dieke
Berichten: 1299

#7 , 03 mar 2009 13:42

Dat werpt, naar mijn persoonlijke mening althans, wel een heel ander licht op de zaak. Als de benadeelde persoon zelf geen problemen heeft met het gebeurde, lijkt het mij toch ook een beetje alsof de baas van dit voorval handig gebruik heeft gemaakt om wat minder loon te hoeven uitbetalen. Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre de collega's, en dan vooral de ploegbaas waarvan sprake, hierin de 'dader' willen bijtreden.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 03 mar 2009 13:51

Wat is reden dat die derde is gaan klagen hierover?

Zijn zijn collega's bereidt het voor hem op te nemen? (uitgenomen die derde natuurlijk)

IrisS
Topic Starter
Berichten: 102

#9 , 04 mar 2009 16:48

Dat zijn ze zeker bereid en deden ze ook (helaas zonder gevolg). Die derde is gaan klagen over het feit dat dit kon gebeuren en dan ook nog online werd geplaatst.
Nu op zich kan ik dat ergens ook nog begrijpen. De link met het bedrijf is snel gemaakt natuurlijk bij zo'n foto's en als werknemer dien je daar ook wel rekening mee te houden... Internet is nu eenmaal een open medium.
Bovendien kan het wel zijn dat er een onderlinge kameraadschap heerst op de werkvloer, maar ik kan me ook wel voorstellen dat een werkgever bepaalde zaken erover vindt.

Niettemin blijft het wel een uit de hand gelopen grap en vind ik de straf toch vrij zwaar (maar dat is een persoonlijke visie natuurlijk).

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 04 mar 2009 17:30

Ik weet dat ik hier een bocht van 180° maak maar als het "slachtoffer" zelf zijn "gijzeling" kan smaken en de opzet ervan niet kwetsend bedoeld was... tja dan is reactie van de werkgever wel wat overroepen.

Het is natuurlijk zo dat door de foto's publiek te maken het bedrijf volgens de werkgever in een negatief daglicht kan komen te staan. Aan de andere kant wijs het er echter eveneens op dat er een goede teamspirit heerst binnen groep. Misschien dat de ploegbaas dat eens diets kan maken aan de baas? een slecht werkend team kan natuurlijk als resultaat hebben dat de productie daalt... Als de baas dan uitleg vraagt kan dat wel duidelijk gemaakt worden zonder het echt afpersing te noemen... beide partijen kunnen hun gezicht redden door de permanente straf om te zetten in een tijdelijke? (eg 3-6 maanden loonverlies?)

Een gezamelijke actie van de groep zoals een vriendelijk briefje met ieders akkoord kan de baas misschien wat "verzachten" of doen nadenken wat werknemers met een gezamenlijk doel ook kunnen doen als ze zich genegeerd voelen..

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”