Minimum terugbetaling woon-werkverkeer?

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

Minimum terugbetaling woon-werkverkeer?

#1 , 16 feb 2022 07:33

Hey,

Na 3 maanden interim begin ik op 1 maart '22 als vaste werknemer (vast bediendecontract van onbepaalde duur). Niets dan voordelen zou je denken, maar het woon-werkverkeer wordt enkel terugbetaald voor openbaar vervoer en fiets. Voor de auto/motor krijg je niets terugbetaald, ik dacht dat dit een algemeen recht was, de km vergoeding?

Grts

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 16 feb 2022 09:28

De woon/werkvergoeding geldt voor openbaar vervoer en fietsgebruik. De km-vergoeding geldt enkel voor werkverplaatsingen.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 feb 2022 09:35

Tenzij anders overeengekomen...

Reclame


UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 feb 2022 04:40

De woon/werkvergoeding geldt voor openbaar vervoer en fietsgebruik. De km-vergoeding geldt enkel voor werkverplaatsingen.
En met werkverplaatsing bedoel je als bij verplaatsingen tijdens de werkuren?
Ik ben nu 34j en sinds 20j aant werk en altijd al km vergoeding woon-werkverkeer ontvangen. Dit is echt de eerste maal dat ik dit nu zo meemaak, dus ts toch eerder uitzondering dat woon-werkverkeer met motorisch voertuig niet vergoed wordt? Ik werk zelf in eigen stad (Mechelen), dus voor mij is dit geen ferm bedrag, maar er zijn genoeg collega's die vb 100km heen-terug/per dag doen, da's toch wel ferm bedrag, die mensen missen. Zeker met huidige brandstofprijzen.

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 feb 2022 04:46

Als werkgever zal je dus altijd moeten tussenkomen bij verplaatsing met het openbaar vervoer en verplaatsing met de eigen wagen. De tussenkomst verplaatsing met de fiets wordt bepaald in het paritaire comité. Werknemers die te voet komen werken hebben strikt genomen geen recht op een woon-werkvergoeding.

Dus hier staat toch letterlijk, ook tussenkomst vd weekgever met eigen wagen?
Dus toch onwettig bezig bij mn huidige werkgever?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 feb 2022 06:16

De informatie in die link is volgens mij verkeerd en ook in tegenspraak met de meeste andere online bronnen.

Eigenlijk geven ze in de paragraaf ervoor juiste informatie (algemene regel is van toepassing als er geen andere afspraken zijn op niveau CAO of bedrijf), en dan koppelen ze er verkeerde conclusies aan.

Maar het is inderdaad tegenwoordig eerder uitzonderlijk dat dit niet voorzien, toch in de meest gekende sectoren en bedrijven. Onder welke CAO werk je?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 feb 2022 08:46


eylis
Berichten: 8840

#9 , 20 feb 2022 10:02

ter info: verplaatsingen binnen de werktijd is géén woon-werkverplaatsing maar verplaatsingen van je werkplaats naar bijvoorbeeld een andere plek waar je een klant moet spreken, een vormingsactiviteit volgt of een pakket aflevert, ophaalt. Deze verplaatsing is dus gekoppeld aan een werkspecifieke opdracht en vertrekt (meestal) vanuit de werkplek.

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 feb 2022 00:46

Weet dat we onder Paritair Comité 200 - bedienden vallen. Bedrijf omvat een 150tal werknemers en er is geen vakbond.
In de CAO staat letterlijk:

Art. 8, § L Voor de bedienden die hun eigen vervoermiddel gebruiken om zich te verplaatsen over een afstand gelijk aan of groter dan 3 kilometer zijn de modaliteiten van de tussenkomst van de werkgevers als volgt bepaald :

§ 2. De bijdrage van de werkgevers is gelijk aan 50 pet. van de prijs van een treinkaart geldig voor 1 maand in 2de klas voor het overeenstemmend aantal kilometers vermeld in de verklaring waarvan sprake in § 1, a).

Maar vandaag nog eens aan iemand van HR gevraagd en is al 7j dat ze daar werkt, dat er geen vergoeding woon-werkverkeer met eigen wagen/motorisch voertuig is.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 feb 2022 09:38

"Bedrijf omvat een 150tal werknemers en er is geen vakbond."

Een ondernemingsraad is verplicht vanaf gemiddeld 100 werknemers en comité preventie en veiligheid op het werk is verplicht voor een bedrijf vanaf 50 werknemers. Dus als u stelt dat er een 150tal werknemers in dienst zijn in dit bedrijf is er wel degelijk inspraak van de werknemers en moeten er sociale verkiezingen worden georganiseerd.

Een bedrijf dat niet marktconform is qua loon en vergoedingen riskeert leegloop en braindrain in de huidige arbeidsmarkt. Er is een trend dat bedrijven om personeel aan te trekken en te behouden (retentiemanagement) extra legale voordelen (cafetariaplan) inzetten. Er zijn steeds meer bedrijven die na onderhandeling in OR en CPBW lease fietsen en e-bikes ter beschikking stellen (minder parkings nodig - fitter personeel - tevreden personeel). Hou de vacatures in het oog, een tussenkomst in de kosten die u maakt in het kader van uw werk is voor de WG een manier om goed personeel te behouden.

https://werk.belgie.be/nl/themas/sociaa ... mingsraden

https://werk.belgie.be/nl/themas/sociaa ... ea/comites

https://werk.belgie.be/sites/default/fi ... 202001.pdf

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#12 , 26 feb 2022 12:57

"Een ondernemingsraad is verplicht vanaf gemiddeld 100 werknemers en comité preventie en veiligheid op het werk is verplicht voor een bedrijf vanaf 50 werknemers. Dus als u stelt dat er een 150tal werknemers in dienst zijn in dit bedrijf is er wel degelijk inspraak van de werknemers en moeten er sociale verkiezingen worden georganiseerd.
Klopt, maar ik ken persoonlijk ook een bedrijf met 200 werknemers (allen bedienden) zonder deze organen. Simpelweg doordat niemand een lijst indient.

Niemand voelt zich geroepen de paria te zijn en de arbeidsomstandigheden zijn er niet echt slecht. Daarnaast is de focus van HR bij nieuwe aanwervingen minstens evenveel gericht op het feit of iemand een syndicale achtergrond heeft dan of hij geschikt is voor de job.

Ik wil maar zeggen dat het nog bestaat.

UmbraVitae
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#13 , 26 feb 2022 14:06

Moet hier wel bij vermelden, dat de tak van dit Amerikaans bedrijf in drug development, in Mechelen, op jaar tijd van 40 tal werknemers, naar 150 is gestegen. Dus ivm sociale verkiezingen en werknemers die hier het voortouw willen nemen, is niet evident. Heb 5.5j in een pharmaceutical bedrijfje gewerkt, dat ca 20j bestond en eerst klein familiebedrijfje met 20 werknemers was. Toen ik er begon, werkten er al minstens 150 mensen en steeg dit ook maandelijks en zaten we met ca 200 werknemers en was daar ook pas vakbond, na 1.5j dat ik daar werkte, dus hier zat mn ook lang zonder vakbond/ondernemingsraad, ondanks wel de nodige werknemers.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#14 , 26 feb 2022 20:12

Weet dat we onder Paritair Comité 200 - bedienden vallen. Bedrijf omvat een 150tal werknemers en er is geen vakbond.
In de CAO staat letterlijk:

Art. 8, § L Voor de bedienden die hun eigen vervoermiddel gebruiken om zich te verplaatsen over een afstand gelijk aan of groter dan 3 kilometer zijn de modaliteiten van de tussenkomst van de werkgevers als volgt bepaald :

§ 2. De bijdrage van de werkgevers is gelijk aan 50 pet. van de prijs van een treinkaart geldig voor 1 maand in 2de klas voor het overeenstemmend aantal kilometers vermeld in de verklaring waarvan sprake in § 1, a).

In PC 200 is dit echter alleen geldig geldig voor bedienden met een laag brutoloon. Zie de eerdere paragraaf van het hoofdstuk waaruit je citeert.
Art. 2. § 1. Deze collectieve arbeidsovereenkomst is niet van toepassing op de bedienden die hun eigen vervoermiddel gebruiken, zoals bepaald in Hoofdstuk VI, en wiens jaarlijkse brutobezoldiging 27 750 EUR overschrijdt.

Jo23
Berichten: 381
Juridisch actief: Nee

#15 , 26 feb 2022 23:00

TS schrijft als antwoord op een andere post met titel “Verbreken belofte vast contract”

“Vanaf 1 maart ben ik vast in dienst als bediende (voorheen steeds als arbeider tewerkgesteld). En ja ik lever financieel ferm in, maar ik ga terug graag werken, werksfeer is top, is vlakbij in eigen stad (5km), maar ben blij met mijn keuze, ook al zijn ook hier zaken die anders/beter kunnen.”

Stel eens voor aan uw directie om een project duurzaam pendelen te lanceren, de Vlaamse overheid subsidieert goedgekeurde projecten voor duurzaam pendelen (stimuleren van openbaar vervoer en carpoolen, aankoop e-bikes en fietsen, installatie van fietsenstallingen, lockers, installatie douches, veiligheidskledij en regenkledij voor fietsers en alles wat werknemers stimuleert om met de fiets te gaan werken). Momenteel is er geen oproep voor nieuwe projecten maar het is altijd mogelijk dat de Vlaamse regering in de loop van het jaar terug in actie schiet omdat er heel wat projecten in de loop van dit jaar aflopen (de normale duurtijd van zo een project is 3 à 4 jaar)

https://pendelfonds.be/

Het pendelfonds is zeer succesvol in veel bedrijven die inzetten op duurzaam pendelverkeer. Na afloop van zo een project volgt meestal een aanbod van lease fietsen die fiscaal gunstig worden behandeld en die je mag cumuleren met een fietsvergoeding.

https://www.link2fleet.be/belastingsvri ... lometer/[b]

Normaal moet het CPBW dergelijke projecten twee keer per jaar opvolgen en er moet ook iemand aangesteld worden als mobiliteitscoördinator die het project opvolgt. Ook de loonkost van die functie wordt voor de helft gesubsidieerd door de Vlaamse overheid. Bedrijven die het sociaal overleg geen plaats geven en geen CPBW hebben, zullen uiteraard minder kans hebben om te kunnen rekenen op goedkeuring van ingediende projectaanvragen. Een goede interne dienst preventie op het werk betaalt zichzelf terug op tal van vlakken: minder arbeidsongevallen, betere werkomstandigheden, grotere personeelstevredenheid, men is beter op de hoogte van subsidiemogelijkheden en met die subsidies kan de WG de arbeidsomstandigheden optimaliseren met een beperkte eigen inbreng.

https://pendelfonds.be/ondersteuning[b][/b]

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”