Hoe ontslagbrief opstellen / PC 322.01

Xylophone
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Hoe ontslagbrief opstellen / PC 322.01

#1 , 13 feb 2022 17:28

Online gezocht, niet precies gevonden; ik werk ruim 5 jaar voor een dienstencheques bureau en wil mijn ontslag geven.
De opzegtermijn is 9 weken maar ik zie het echt niet meer zitten op mentaal en fysiek vlak om die weken uit te doen (zware zwangerschap en nog zwaardere bevalling liggen o.a. ten grondslag van deze gevoelens) en ik wil graag vragen hoe ik dit duidelijk maak ik mijn ontslagbrief.

Ik heb nu nog anderhalve maand ouderschapsverlof en via RJV gezien dat ik dit jaar recht heb op 17 vakantiedagen.
Dit komt volgens mijn telling neer op 8 weken dus praktisch gezien zou er nog maar 1 week over blijven. Ik snap dat ik dan al mijn vakantie heb opgebruikt voor dit jaar maar dit is geen issue voor mij.

Laat ik mijn werkgever weten in die ontslagbrief dat ik het zo berekend heb met vakantiedagen erbij of hoe werkt dit? Ik zal ook nog contact opnemen met mijn vakbond maar wil de brief zo snel mogelijk aangetekend versturen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 feb 2022 20:41

Vakantie moet in onderling overleg opgenomen worden, dus je kan niet eisen dat je je volledige vakantie tijdens je opzegtermijn mag nemen.

Als een arts van oordeel is dat je om medische redenen je opzegtermijn niet kan uitdoen, kan hij een ziekteattest schrijven. Dit verlengt de opzegtermijn niet, als je zelf je ontslag gegeven hebt.

Xylophone
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 feb 2022 07:31

Bedankt voor uw reactie.

Houdt dat in dat ik dan het beste enkel de opzegtermijn in de ontslagbrief vermeld en dan los daarvan vraag of ik mijn vakantiedagen mag gebruiken in de opzegtermijn?

Ik denk niet dat een arts een ziekteattest zal maken; mijn lichamelijke klachten zijn niet zichtbaar en maar gedeeltelijk aantoonbaar (rugpijn en beginnende CTS waar ik nog een EMG voor moet laten maken.)

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 feb 2022 17:39

Normaal inderdaad enkel startdatum opzegtermijn en aantal weken verplicht te vermelden.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mar 2022 00:09

Een ontslagbrief moet de datum bevatten waarop de brief opgemaakt wordt, de startdatum van de opzegtermijn (dat is altijd op een maandag) en de opzegtermijn.

Je kan dit vervolgens op 2 manier aan je werkgever bezorgen:
1) Door het af te geven aan je werkgever die vervolgens voor ontvangst tekent. Dit kan je op een zaterdag ook nog doen, waardoor de opzegtermijn de daaropvolgende maandag kan beginnen.
2) Door de ontslagbrief aangetekend te versturen. Dit moet je ten laatste op woensdag versturen om de opzegtermijn op de daaropvolgende maandag te kunnen laten starten.

Opzegtermijnen zijn wettelijk bepaald en dus moet je de afwezigheid hier niet bij tellen. Als je ontslag neemt en bent afwezig, blijft de termijn gewoon verder lopen. Je moet dit dan dus niet extra presteren.

Als je werkgever akkoord gaat, kunnen jullie ook onderling overeenkomen welke de einddatum van je tewerkstelling wordt. Dat heet een "ontslag met wederzijdse toestemming". Zo hoef je geen brief te versturen, maken jullie beide het ontslag op en hoeft er geen opzegtermijn gepresteerd te worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 mar 2022 16:17

Je kan dit vervolgens op 2 manier aan je werkgever bezorgen:
Is er niet ook nog de optie laten bezorgen door deurwaarder :?:

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mar 2022 12:49

Je kan dit vervolgens op 2 manier aan je werkgever bezorgen:
Is er niet ook nog de optie laten bezorgen door deurwaarder :?:
Zeker, maar dat is ook een dure optie en dat kan nuttig zijn als je de 2 andere opties niet meer kan gebruiken en het ontslag alsnog moet gebeuren.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”