opzegperdiode

MoonlandMenace
Topic Starter
Berichten: 12

opzegperdiode

#1 , 25 feb 2009 11:36

In de loop van de maand februari heb ik via aangetekdn schrijven mijn ontslag kenbaar gemaakt aan mijn werkgever.
De wettelijke opzegperiode die op mij van toepassing is bedraagt 6 weken.

Als ik dit bereken adhv de kalender is 11 april mn laatste dag (ik werk ook op zaterdag).
week 1: 2 tem 7 maart
week 2: 9 tem 14 maart
week 3: 16 tem 21 maart
week 4: 23 tem 28 maart
week 5; 30 maart tem 4 april
week 6: 6 april tem 11 april

Nu heb ik van mijn baas te horen gekregen dat ik moet werken tem 15 april.
Heb ik iets over het hoofd gezien? Ik heb wel nog 3 weken verlof in deze opzegperiode, maar dit zou toch niets aan de opzegperiode mogen veranderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 feb 2009 18:19

Ik ga ervan uit dat het een arbeidsovereenkomst voor werklieden betreft.

“Art.59.De bij artikel 37 bepaalde opzeggingstermijn gaat in de maandag volgend op de week waarin de opzeggingstermijn betekend werd. De opzeggingstermijn is vastgesteld op achtentwintig dagen wanneer de opzegging van de werkgever uitgaat...Deze termijnen worden verdubbeld wat de werklieden betreft die gedurende ten minste twintig jaar ononderbroken bij dezelfde onderneming in dienst zijn gebleven...Wanneer de opzegging uitgaat van een werkgever die niet onder het toepassingsgebied valt van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités, wordt, in afwijking van het tweede en het derde lid, de opzeggingstermijn vastgesteld op :...2° tweeënveertig dagen wat de werklieden betreft die tussen vijf en minder dan tien jaar anciënniteit in de onderneming tellen...”(Arbeidsovereenkomstenwet 3 juli 1978).

‘De in artikel 59 bepaalde opzeggingstermijnen zijn uitgedrukt in kalenderdagen en niet in werkdagen.’(Cass.23 maart 1981,J.T.T. 1982,121).

‘Zes weken = 42 kalenderdagen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”