Arbeidscontract: bedingen geheimhouding & scholing

mdconcept89
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Arbeidscontract: bedingen geheimhouding & scholing

#1 , 07 feb 2022 09:07

Beste leden,

Mijn profiel: ir. civiel.
Heb een interessant voorstel gekregen van familiaal studiebureau per mail en ben er op ingegaan. De laatste jaren werkte ik op projectleiding, bij deze nieuwe functie zou ik eerste weer studie opnemen (deels zelfstudie, opleiding en opgevolgd worden). Op termijn terug richting projectleiding.
Bij hun verdere uitwerking van het contract (voorstel) zie ik clausules die ik niet ken van mijn eerdere contracten. Kunnen jullie nagaan of:
**Clausules wettelijk zijn?
**Jullie opinie over het scholingsbeding (heeft de werkgever origineel niet besproken tot nu toe).

Geheimhouding:

De werknemer verbindt er zich toe om, zowel tijdens de arbeidsovereenkomst als na de eventuele beëindiging ervan, de fabrieks- of zakengeheimen van de werkgever en andere bedrijfsgegevens niet aan derden bekend te maken, geen enkele daad van oneerlijke concurrentie te stellen of hieraan deel te nemen, en geen schade toe te brengen aan het imago of de reputatie van de onderneming. Ingevolge de toepasselijke wettelijke bepalingen draagt de werknemer zijn vermogensrechten, m.b.t. zijn werk en de geleverde prestaties in uitvoering van de arbeidsovereenkomst, onherroepelijk en exclusief over aan de werkgever. De werknemer verbindt zich ertoe om bij een eventuele beëindiging van de arbeidsovereenkomst alle goederen en documenten die eigendom zijn van de onderneming terug te geven aan de werkgever en geen kopieën bij te houden.

Bij tekortkomingen aan bovenstaande verplichtingen, zal de werknemer een forfaitaire vergoeding ten bedrage van € 10.000 verschuldigd zijn aan de werkgever. Daarenboven behoudt de werkgever zich het recht voor om een bijkomende vergoeding te eisen voor de geleden schade en over te gaan tot strafrechtelijke vervolging.

Scholingsbeding:

Indien de werknemer de arbeidsovereenkomst zonder dringende reden beëindigt, zal aan de werkgever de werkelijke kostprijs van de tijdens de uitvoering van de arbeidsovereenkomst genoten eventuele externe opleiding terugbetalen volgends de modaliteiten hierna bepaald:

90% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 6 maanden na het beëindigen van de opleiding.
50% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 1 jaar na het beëindigen van de opleiding.
25% van de kostprijs van de genoten opleiding, indien de arbeidsovereenkomst wordt beëindigd binnen een periode tot 2 jaar na het beëindigen van de opleiding.



alvast dank!
Md

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 10 feb 2022 12:15

Ik zou wegwandelen van dit contract. Enkel schending geheimhouding accepteren indien via rechtbank bekomen. Wat zijn de criteria? Betaling opleiding weigeren: werkgever moet dit risico nemen. Wat is de kost van de opleiding? Betaalde curusgelden of ook je loon?

puttemanp
Berichten: 613

#3 , 11 feb 2022 15:20

Een scholingsbeding in perfect wettelijk en niet eens meer zo uitzonderlijk. Je zal maar enkele duizenden Euro's investeren in opleiding voor een werknemer die dan 2 maanden later met z'n attesten op zak gaat jobhoppen....

Wel moet het scholingsbeding aan bepaalde voorwaarden voldoen, met name ivm. loon. Er is een loongrens waaronder een scholingsbeding, ook al staat het in het contract, niet geldig is.

Voor 1 januari 2022 is de loongrens 36.785€. Is het jaarloon lager is het scholingsbeding niet afdwingbaar.

P.

Reclame

FDU
Berichten: 13
Juridisch actief: Ja
Contacteer: Website

#4 , 07 mar 2022 01:24

Indien u dit wenst, kan ik uw (ontwerp van) arbeidsovereenkomst even bekijken.


Doorgegeven aan Jureca - JurecaBE - moderator

Thomas_A
Berichten: 2291
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 mar 2022 06:36

Indien u dit wenst, kan ik uw (ontwerp van) arbeidsovereenkomst even bekijken.
Ik merk dat u in verschillende topics reageert met telkens de vraag om eventueel persoonlijk contact op te nemen. Meestal zonder inhoudelijk te antwoorden in het bericht.

Ik laat het aan de moderatie om dit te bekijken, maar dit lijkt me niet het doel van een forum. Dit is voor mij klantenprospectie.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”