niet-concurrentiebeding / opzegtermijn

Woekkes
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

niet-concurrentiebeding / opzegtermijn

#1 , 28 jan 2022 13:39

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag omtrent het niet-concurrentiebeding en de opzegtermijn.

Ik heb na ongeveer 1,5 j mijn ontslag ingediend met het oog op het starten van een eigen onderneming. Echter beroept mijn werkgever zich op het niet-concurrentiebeding in mijn contract.
Momenteel bezig aan mijn opzegperiode van 4 weken. Ik heb al verschillende keren de vraag gesteld of we deze in samenspraak konden inkorten (bij elke werknemer die het afgelopen jaar de onderneming heeft verlaten, was dit telkens herleid tot 1 week) echter wil hij deze keer hierop niet ingaan dus blijf ik mijn werk voortzetten zoals verwacht wordt van mij. Echter heb ik net ontdekt dat ze al bezig zijn met de overdracht van mijn klanten zodat ik volgens mijn inziens mijn werk niet (volledig) kan voortzetten alsook kan dit nog een zeer groot verschil maken in variabel loon op het einde van mijn opzegtermijn (commissie gebaseerd).

Wat raden jullie aan om als volgende stap te doen?
Bij voorbaar dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 28 jan 2022 14:02

Wat raden jullie aan om als volgende stap te doen?
De opzegtermijn respecteren. Wat zou je anders wel kunnen doen?

Woekkes
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 jan 2022 14:05

Wat raden jullie aan om als volgende stap te doen?
De opzegtermijn respecteren. Wat zou je anders wel kunnen doen?
Hallo CityBird,
Uiteraard de opzegtermijn respecteren, zo ben/blijf ik ook in mijn recht natuurlijk =)
Echter lijkt het me niet volledig eerlijk dat ze actief mij gaan benadelen en dus ook voor een groot deel mijn variabel loon/commissie negatief gaan beïnvloeden?

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 28 jan 2022 14:19

Ja, maar hoe ga je dat bewijzen?

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 28 jan 2022 16:13

Ja, maar hoe ga je dat bewijzen?
Een verklaring van de klanten in kwestie ?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 28 jan 2022 17:18

Beste

Het is toch evident dat als je weet hebt van het afscheid van een medewerker (pensioen, ontslag, ziekte….) je ook werk maakt van overdracht klantenportefeuille. Het heeft toch weinig zin dat jij nog dossiers opstart die nadien door anderen overgenomen moeten worden. Jij neemt ontslag en denkt aan jouw belang. De zaakvoerder aan zijn belang en dat van zijn klanten….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Woekkes
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2022 19:32

Beste

Het is toch evident dat als je weet hebt van het afscheid van een medewerker (pensioen, ontslag, ziekte….) je ook werk maakt van overdracht klantenportefeuille. Het heeft toch weinig zin dat jij nog dossiers opstart die nadien door anderen overgenomen moeten worden. Jij neemt ontslag en denkt aan jouw belang. De zaakvoerder aan zijn belang en dat van zijn klanten….
Bedankt voor jouw berichtje en de andere insteek!
Het is wel zo dat ik zeker en vast dossiers/projecten kan opstarten die binnen mijn opzeg afgerond kunnen worden waardoor ik ook weer de nodige commissie verdien =)
Nu heb ik zelfs gemerkt dat ze me de toegang tot één van onze online portalen hebben ontzegd (mijn login verwijderd) waardoor mijn werk (lees: targets halen) (zeer) bemoeilijkt wordt. Ook dat lijkt me weer langs hun kant van slechte wil terwijl ik gewoon mijn opzeg wil presteren en hierbij goede resultaten wil neerzetten (lijkt me een win win voor beide partijen).

edit: werkgever heeft me bij het begin van mijn opzegtermijn nog gezegd/gevraagd dat ze verwachten dat ik goede cijfers haal en dat ik mijn werk zou doen "zoals anders het geval zou zijn"

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”