4 uur proef zonder vergoeding

Jef.C
Topic Starter
Berichten: 4

4 uur proef zonder vergoeding

#1 , 19 feb 2009 22:21

Mag een werkgever iemand 4 uur laten proefwerken zonder enige vergoeding?
Zelfs de reisonkosten worden niet vergoed.
Ik ken een winkel die in de drukkere periodes zoveel mogelijk profiteert van deze gratis werkkrachten waarvan mijn dochter ook slachtoffer werd.
Kan dit?

Grtjs

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 20 feb 2009 23:35

Melden bij de RVA of de RSZ.

Zal niet lang duren...

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 21 feb 2009 11:10

“Art.2.De arbeidsovereenkomst voor werklieden is de overeenkomst waarbij een werknemer, de werkman, zich verbindt, tegen loon, onder gezag van een werkgever in hoofdzaak handarbeid te verricht. Art.12.Bij ontstentenis van een geschrift, is het getuigenbewijs toegelaten ongeacht de waarde van het geschil.”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten)

‘Overeenkomstig art.1315 B.W en art.870 Ger.W. moet de partij die zich op een arbeidsovereenkomst beroept,het bewijs leveren van het bestaan van een arbeidsovereenkomst‘(Cass. 17 september 1990,Soc.Kron. 1991,151,noot)

Het is dus aan de proefwerker om het bestaan van een mondelinge arbeidsovereenkomst te bewijzen,meer in het bijzonder dat hierbij loon overeengekomen werd.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

paling
Berichten: 280

#4 , 22 feb 2009 01:36

:arrow:
Laatst gewijzigd door paling op 26 sep 2009 04:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Jef.C
Topic Starter
Berichten: 4

#5 , 22 feb 2009 21:16

Bedankt voor de inlichtingen.
Ik zal de nodige stappen ondernemen.

Grtjs


Jef.C
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 23 feb 2009 20:09

Bedankt Zjef
Het is dus duidelijk dat sommige werkgevers hun boekje tebuiten gaan.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”