Ontslag gegeven - Tegenopzeg

frederic_che
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ontslag gegeven - Tegenopzeg

#1 , 11 jan 2022 11:25

Begin dit jaar heb ik na 10 jaar mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever omdat ik een sabbatjaar wens te nemen vanaf april. Normaliter moet ik 3 maand opzeg doen, dus dat komt perfect uit.

Daarop is HR met een tegenvoorstel gekomen: ontslag in onderling overleg vanaf nu, met uitbetaling van 3 maand loon.

Ik heb dit echter geweigerd aangezien ik sowieso 3 maand loon zou krijgen en ik bij dit onderling overleg volgens mij mijn extralegale vakantiedagen niet uitbetaald krijg (we zijn nog maar januari, dus nog niets opgenomen), ook geen vakantiedagen kan opbouwen voor 2023 als ik onmiddellijk stop en geen pro rata recht heb op bonus over 2022. Los nog van het feit dat ik dan onmiddellijk mijn wagen dien in te leveren.

Ik heb het ontslag dus doorgezet en mijn werkgever laten weten dat ik de opzegtermijn van 3 maand wens uit te doen, met die verstande dat ik al mijn vakantiedagen ga opnemen waardoor ik vanaf heden nog 4 weken beschikbaar ben voor hen.

In dit laatste hebben ze echter geen zin en ook geen nood aan, men heeft mij niet meer nodig en ik moet me zelf niet meer aanmelden in het systeem (door Corona is het 100% thuiswerk). Dit alles werd telefonisch meegedeeld. Bijgevolg blijf ik mij gewoon aanmelden en beschikbaar stellen voor mijn werkgever ten einde problemen te vermijden.

Ondertussen hebben ze mij opnieuw een voorstel gedaan om de opzegtermijn in te korten van 3 maand naar 1 week, dit keer zonder de 3 maand loon, dus een nog slechter voorstel.

ik wens nog altijd het originele plan uit te voeren, 3 maand opzeg waarvan 2 maand verlof opnemen en 1 maand werken, ook al is er geen werk voor mij wat in se mijn probleem niet is.

Ik heb schrik om in de problemen te komen als ik het been stijf hou en dat men op zoek zal gaan naar redenen om mij sneller buiten te krijgen, maar aan de andere kant wil ik ook geen enkele dading aangaan, uit schrik mijn wettelijke rechten te verliezen. Kan iemand me advies geven hoe ik deze situatie best aanpak?

Waarvoor dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jan 2022 15:24

Begin dit jaar heb ik na 10 jaar mijn ontslag gegeven bij mijn huidige werkgever omdat ik een sabbatjaar wens te nemen vanaf april. Normaliter moet ik 3 maand opzeg doen, dus dat komt perfect uit.



Daarop is HR met een tegenvoorstel gekomen: ontslag in onderling overleg vanaf nu, met uitbetaling van 3 maand loon.

Ik heb dit echter geweigerd aangezien ik sowieso 3 maand loon zou krijgen en ik bij dit onderling overleg volgens mij mijn extralegale vakantiedagen niet uitbetaald krijg (we zijn nog maar januari, dus nog niets opgenomen), ook geen vakantiedagen kan opbouwen voor 2023 als ik onmiddellijk stop en geen pro rata recht heb op bonus over 2022. Los nog van het feit dat ik dan onmiddellijk mijn wagen dien in te leveren.

Ik heb het ontslag dus doorgezet en mijn werkgever laten weten dat ik de opzegtermijn van 3 maand wens uit te doen, met die verstande dat ik al mijn vakantiedagen ga opnemen waardoor ik vanaf heden nog 4 weken beschikbaar ben voor hen.

In dit laatste hebben ze echter geen zin en ook geen nood aan, men heeft mij niet meer nodig en ik moet me zelf niet meer aanmelden in het systeem (door Corona is het 100% thuiswerk). Dit alles werd telefonisch meegedeeld. Bijgevolg blijf ik mij gewoon aanmelden en beschikbaar stellen voor mijn werkgever ten einde problemen te vermijden.

Ondertussen hebben ze mij opnieuw een voorstel gedaan om de opzegtermijn in te korten van 3 maand naar 1 week, dit keer zonder de 3 maand loon, dus een nog slechter voorstel.

ik wens nog altijd het originele plan uit te voeren, 3 maand opzeg waarvan 2 maand verlof opnemen en 1 maand werken, ook al is er geen werk voor mij wat in se mijn probleem niet is.

Ik heb schrik om in de problemen te komen als ik het been stijf hou en dat men op zoek zal gaan naar redenen om mij sneller buiten te krijgen, maar aan de andere kant wil ik ook geen enkele dading aangaan, uit schrik mijn wettelijke rechten te verliezen. Kan iemand me advies geven hoe ik deze situatie best aanpak?

Waarvoor dank.
Ik begrijp u niet. 3 maand opzeg komt goed uit, en toch wilt u uw wettelijke rechten niet verliezen : WAT dan met de overige maanden van het jaar 2022 ?
U eist wel uw persoonlijke belangen ( ? ) rondreizen overal ter wereld, maar aan de tegenover de werkgever stelt u zich kordaat op, deze heeft ook zijn rechten en moet u vervangen om persoonlijke pleziertjes.
Mij niet gelaten. Maar eenzijdige voordelen of wat het beste uitkomt, is de ziekte van deze maatschappij.
Ik vind de werkgever tamelijk inschikkelijk.
Namelijk u wilt ook nog uw bedrijfswagen nog niet inleveren in de opzegperiode, op dit ogenblik bent u professioneel gezien van geen waarde meer voor deze werkgever. :mrgreen:

Begrip moet van 2 kanten komen en zeker voor niet dringende en noodzakelijke redenen.
De werkgever heeft hier de troefkaarten in handen.
En in 2023 wat bij volgende sollicitatie : HR reden van mijn vorige opzeg en jaar werkonderbreking voor plezierreisjes te maken =
een pluspunt tegenover andere kandidaten. :lol:

Waarschijnlijk zult u oplossingen aangereikt krijgen, maar deontologisch en hoffelijk vind ik het niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 jan 2022 15:55

Daarop is HR met een tegenvoorstel gekomen: ontslag in onderling overleg vanaf nu, met uitbetaling van 3 maand loon.
Dat is toch niet slechter dan zelf ontslag nemen en opzeg uitdoen (en er je vakantie aan opofferen) :?:
Ik heb dit echter geweigerd aangezien ik sowieso 3 maand loon zou krijgen
Opzegtermijn als je zelf opzegt betekent niet dat je zomaar je loon krijgt.
Je werkgever kan vragen dat je in die periode ook effectief werkt .

(we zijn nog maar januari, dus nog niets opgenomen), ook geen vakantiedagen kan opbouwen voor 2023 als ik onmiddellijk stop en geen pro rata recht heb op bonus over 2022.
De periode van opzeg telt toch mee als gewerkte tijd ?
Voor vakantie in elk geval

Voor premies kan dat afwijken, maar doorgaans is dat pro-rate van de tijd dat je er werkte (en dat is normaal inclusief opzegtermijnen )

In dit laatste hebben ze echter geen zin en ook geen nood aan
Kunnen ze niets aan doen ...

Je hebt zelf opgezegd, daar zouden ze al blij mee mogen zijn als er geen werk voor je is ... maar volgens mij heb je jezelf geen voordeel gedaan door hun originele voorstel niet te aanvaarden.

3 maanden loon, niet komen werken, vakantiegeld moeten ze eender hoe nog uitbetalen bij ontslag, en die periode telt officieel mee als gewerkt ...

Ik heb schrik om in de problemen te komen als ik het been stijf hou en dat men op zoek zal gaan naar redenen om mij sneller buiten te krijgen
Kan alleen met ontslag om dringende reden
Dat moet al stevige , gegronde reden zijn dan ...

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 jan 2022 18:34

Een tegenopzeg kan alleen door de werknemer gegeven worden bij ontslag door de werkgever, niet omgekeerd. Al de rest is onderling akkoord waar u niet op in hoeft te gaan.

Uiteraard moet u dan wel de opzegtermijn presteren, ook als bv. binnenkort weer vanop kantoor moet gewerkt worden.

Persoonlijk is voor mij die extra 3 maanden gemoedsrust meer waard dan 3 maanden gebruik van een firmawagen bij verder gelijk loon, maar dat hoeft uw keuze niet te zijn.

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”